خبرگزاری کار ایران

بانوی غارنورد در گفتگو با ایلنا،

غارنوردی علمی‌ترین فعالیت کوهستانی/ معرفی کم و ناقص عامل عدم استقبال از غارنوردی/ طبیعت نگاه جنسیتی به افراد ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۴۸۱

غارها شاید شبیه هیچ یک از مکانهای ورزشی که تا به حال دیده‌اید نباشند به جای همه هیجان و شور و شوق آنها بیشتر عجیب و ترسناک به نظر می‌رسند و البته ‌آرام اما برای سارا عدالتیان جذابیت و زیبایی دنیای زیر زمین بسیار بیشتر از تمام استادیومهای ورزشی بزرگ دنیا با همه هواداران و هیجان‌شان باشد.

سارا عدالتیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سالهای قبل استقبال خیلی کمی از سوی بانوان نسبت به غارنوردی دیده می‌شد، به رشد حضور بانوان در این رشته ورزشی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در استانهای بزرگ بانوان غارنورد فعالیتهای خوبی دارند. در چند استان هم مربیان غارنوردی بانو داریم که امیدواریم با همت خانمها این تعداد بیشتر شود.

وی افزود: شاید استقبال کم از این رشته به دلیل معرفی بد, کم و یا ناقص آن باشد که بخشی از آن به خود ما غارنوردان برمی‌گردد که نتوانسته‌ایم زیباییها و جذابیت‌های دنیای زیر زمین را به ساکنان روی زمین معرفی کنیم.

 

عدالتیان در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت خود در رشته کوهنوردی گفت: فعالیت در کوهستان را از سال ۷۸ با سنگنوردی در سالن و طبیعت شروع کرده و با کوهنوردی ادامه دادم. غارنوردی را هم سالها در کنار کوهنوردی با پیمایش غارهای نقاط مختلف ایران انجام می‌دادم اما به صورت جدی و تخصصی از سال 87 پس از شرکت در یک اکسپدیشن بین‌المللی وارد این رشته شدم.

وی با اشاره به گذراندن دوره‌هایی در کشورهای ایران، لبنان، اسلوونی و ... برای فراگیری دانش غارنوردی گفت: با ارایه تعدادی از نقشه‌های ترسیم شده در ایران به کنفرانس‌های بین‌المللی موفق به کسب دیپلم افتخار نقشه‌برداری غار در شانزدهمین کنگره بین‌المللی غارشناسی کشور چک در سال 2013 و مدال برنز آسیا در بخش نقشه غار از کنفرانس ترنس کارست آسیا از کشور چین در سال 2015 شدم.

غارنوردی علمی‌ترین فعالیت کوهستانی/ معرفی کم و ناقص عامل عدم استقبال از غارنوردی/ طبیعت نگاه جنسیتی به افراد ندارد

عدالتیان افزود: غارنوردی علمی‌ترین فعالیت کوهستانی محسوب می‌شود. آنها میراث ارزشمند زمین‌شناسی هستند که می‌توان اطلاعات ارزشمندی از گذشته زمین و اقلیم آن به دست آورد و طبق آن الگوی وضعیت زمین در آینده را ترسیم کرد.غارها ذخیره‌گاه آبهای زیرزمینی و محل زندگی خفاشها و بسیاری از گونه‌های ارزشمند جانوری هستند.

وی با تاکید بر اینکه غارنوردی مانند تمام فعالیت‌های کوهستانی خطرات خود را دارد و با حادثه عجین است، اظهار داشت: تنها راه کاهش و پیشگیری از این حوادث آموزش است.

غارنوردی علمی‌ترین فعالیت کوهستانی/ معرفی کم و ناقص عامل عدم استقبال از غارنوردی/ طبیعت نگاه جنسیتی به افراد ندارد

عدالتیان افزود: جذابیت‌های غارنوردی برای خود من فراتر از صرف یک فعالیت ورزشی است. البته از آنجا که تخصص اصلی‌ام نقشه‌برداری از غار است عموما با این هدف وارد غارها می‌شوم. نقشه برداری از یک غار فرایندی بسیار وقت‌گیر و دقیق و نیازمند حوصله و دقت فراوان است.

وی اظهار داشت:ساعت‌ها فعالیت و نقشه برداری همزمان در محیطی کاملا تاریک با رطوبتی بالای هشتاد درصد و دمای در حدود شش تا ده درجه نیازمند استقامت بالای بدنی و روانی و نیز داشتن تجهیزات مناسب است.

عدالتیان تاکید کرد: البته این سختی صرفا ویژه بانوان نیست و چه زن و چه مرد که تصمیم به فعالیت در طبیعت را می‌گیرد باید خود را برای آن تجهیز کند. طبیعت با تمام زیباییهایش بسیار قدرتمند و سرسخت است و نگاه جنسیتی به افراد ندارد! خانم و آقا فرقی ندارد. همه ما باید به قواعد طبیعت احترام بگذاریم.

عدالتیان با تاکید بر وضعیت خوب ایران به لحاظ غارنوردی و اکتشاف غارها در مقایسه با سایر کشورها گفت: در حوزه غارشناسی که به نوعی مکمل فعالیت غارنوردی است, هنوز راه زیادی را در پیش داریم که پیشرفت در آن نیازمند درک همگانی از اهمیت این دانش در بهبود وضعیت زندگی ماست.

عدالتیان با تاکید بر اینکه برای شروع این رشته گام اول آموزش است، گفت: دوره های آموزشی مربوطه از مقدماتی تا مراحل مربیگری زیر نظر فدراسیون در حال برگزاری است. یعنی افراد از سطح کاملا مبتدی و بدون نیاز به هیچ پیش‌نیاز و سابقه قبلی ورزشی می‌توانند وارد این رشته شده و به شکل اصولی و صحیح غارنوردی را بیاموزند. در خلال این آموزش ها نیز مربیان انها را با تجهیزاتی که مورد نیازشان است آشنا می کنند.

وی در پایان از پیگیری‌ها و حمایت‌های مداوم رضا زارعی ریاست فدراسیون و منصوره گرجی نایب رئیس بانوان از غارنوردی به خصوص در این چند سال اخیر تشکر کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز