خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با ایلنا؛

بانوان در همه شاخه‌های کوهنوردی فعال هستند/ ورزش بانوان از پوشش رسانه‌ای کمتری برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۸۸۱

کوهنوردی ورزشی است دارای شاخه‌های متعدد که بسیاری به صورت آماتور آن را دنبال می‌کنند، اما ورزشکاران بسیاری هم به صورت حرفه‌ای به این رشته ورزشی روی آورده و به ویژه در بخش بانوان، این رشته در همه شاخه‌ها اعم از کوهپیمایی، یخ‌نوردی، صخره‌نوردی، غارنوردی و ... فعال بوده و بانوان علاقه‌مند کشورمان مدالهای خوبی را هم در برخی از این شاخه‌ها به دست آورده‌اند.

نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه ورزش کوهنوردی دارای زیرشاخه‌های متعددی است، اظهار داشت: در تمامی این بخشها بانوان کوهنورد ما فعال هستند، از زیرشاخه‌های این ورزش می‌توان کوه‌پیمایی، دره‌نوردی، غارنوردی، سنگ‌نوردی، کوهنوردی با اسکی، اسکای‌رانینگ و یخ نوردی را نام برد.

منصوره گرجی افزود: این رشته‌ها هم در بخش همگانی و هم در بخش حرفه‌ای در قسمت بانوان فعال هستند و همه رشته‌ها در باشگاههای کوهنوردی و صعودهای ورزشی در سطح کشور و هیئتهای ورزشی فعالیت خود را دارند. خانمهای علاقه‌مند با ثبت نام در باشگاه‌ها و هیئتها می‌توانند در این ورزش مفرح و جذاب شروع به فعالیت کرده و آموزشهای مقدماتی را دریافت کنند.

گرجی افزود: کلیه لوازم فنی این رشته لوازم انفرادی و شخصی است و از آنجایی که بحث ایمنی در این رشته بسیار مهم است نگهداری و چگونگی استفاده از این وسایل هم بحث بسیار طولانی و مهمی است. وسایل کوهنوردی درست است که گران هستند ولی چون باید ضریب ایمنی بالایی داشته باشند هر کسی باید از شناسنامه لوازم خودش اطلاع داشته باشد.

بانوان در همه شاخه‌های کوهنوردی فعال هستند/ ورزش بانوان از پوشش رسانه‌ای کمتری برخوردار است

وی افزود: فدراسیون بیشتر در زمینه آموزش به کوهنوردان کمک می‌کند و در بخش حرفه‌ای باشگاه‌ها هستند که باید با بچه‌ها همکاری داشته باشند.

وی در خصوص افتخارات کسب شده توسط بانوان کوهنورد نیز گفت: بانوان ما در یخ‌نوردی نایب قهرمان آسیا هستند و در سنگ‌نوردی داخل سالن هم بانوان صخره‌نورد طلای کاپ آسیا و قهرمانی آسیا را کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کلیه رشته‌ها اعم از یخ‌نوردی، کوهنوردی و ....در بحثهای فنی بانوان کوهنوردی داریم که دارای درجات مربیگری دو و سه هستند، افزود: بانوان ما در شهرستانها هم فعال هستند، برای نمونه در زنجان در رشته سنگ‌نوردی قهرمان داشته و در هرمزگان، گیلان و کرمان ملی‌پوش داریم، سنگنوردان خوبی در خراسان رضوی وجود دارند و در بحث صعودهای بلند و هیمالیانوردی هم بانوان فعالی داریم. اتفاقا در قسمت دختران ملی‌پوشان تهرانی ما در اقلیتند و تنها یک ملی‌پوش از پایتخت در تیم وجود دارد.

گرجی با اشاره به پوشش رسانه‌ای ورزش کوهنوردی گفت: ورزش بانوان از پوشش رسانه‌ای کمتری نه در ایران بلکه در دنیا برخوردار است. این در حالی است که قطعا برای یک ورزشکار خارج از جنسیتش پوشش رسانه‌ای بسیار مهم و اثرگذار است.

وی با اشاره به حضور بانوان کوهنوردی ایران در بازیهای آسیایی گفت: در جاکارتا بچه‌های ما مقام چهارم آسیا را کسب کردند که با سکوی آسیا فاصله زیادی نداشت، بلافاصله بعد از جاکارتا هم ما قهرمانی آسیا را داشتیم که مهیا دارابیان از زنجان نفر اول سرعت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز