خبرگزاری کار ایران

ایران، کلاس فوتبال آسیا؛ بله ما آقای آسیا هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۱۹

بازی امروز ایران و ژاپن در مقایسه با دومین نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا بین امارات و قطر وزن بالاتری دارد. دو تیم روی هم هفت بار قهرمان این تورنمنت شده‌اند و در دو جام جهانی اخیر بهترین نتایج را در میان آسیایی‌ها ثبت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، ایران و ژاپن علاوه بر سابقه و افتخارات ویژگی دیگری هم دارند که در سایت‌های آماری یا ویکی‌پدیا اثری از آن نیست: شخصیت و کلاس.

کاراکتر تیم ژاپن در سال‌های گذشته مثال‌زدنی بوده. سامورایی‌های آبی از سطح فوتبال آسیا بالاتر رفته‌اند و به یک تیم بین‌المللی تبدیل شده‌اند، طوری که برای تورنمنت معتبری مثل کوپا آمریکا هم دعوت می‌شوند.

آنچه به این تیم شخصیت داده، تنها نظم بیرون زمین و نتایج موفق آنها نیست. سبک بازی تهاجمی و تماشایی ژاپن در سال‌های اخیر حتی برای تماشاگران بی‌طرف هم جذاب بوده و در ایران هم طرفداران زیادی داشته. ژاپن حتی در مواجهه با حریفان بزرگ از اروپا یا آمریکای جنوبی هم به این سبک بازی پایبند می‌ماند و فراتر از نتیجه به وجه نمایشی بازی‌اش هم تاکید داشت. مشهورترین نمونه شکست 3 بر 4 این تیم مقابل ایتالیا در جام کنفدراسیون‌های سال 2013 است. آخرین نمونه هم به شکست 2 بر 3 مقابل بلژیک در جام جهانی روسیه برمی‌گردد که ژاپن پا به پای تیم سوم جهان بازی کرد و تا آستانه حذف این تیم پیش رفت.

ولی با شروع جام ملت‌های آسیا می‌توان به جرات گفت که ایران توانسته از نظر کلاس و اقتدار بازی فراتر از ژاپن باشد. تیم موریاسو با دور شدن از سنتی که به آن اشاره شد، در راه رسیدن به فینال فوتبالی نتیجه‌گرا به نمایش گذاشته و در یک هشتم نهایی مقابل عربستان ابایی از بازی کاملا بسته و دفاع اتوبوسی نداشت. آنها در مرحله گروهی و بازی آخر مقابل ویتنام هم به بردهای حداقلی رسیدند؛ رویکردی که هواداران این تیم را خیلی راضی نکرده.

تیم ملی در راه رسیدن به نیمه‌نهایی چه از نظر نتایج و چه از نظر فرم بازی بهتر از ژاپن بوده. اگر بازی با عراق که تقریبا تشریفاتی بود را کنار بگذاریم، ایران توانسته حریفانش را با بردهای مقتدرانه پشت سر بگذارد و دروازه‌اش را هم بسته نگه دارد.

سبک بازی تیم ملی با تحسین تمام رسانه‌ها و کارشناسان روبه‌رو شده. فوتبال تهاجمی، سریع و پرفشاری که نفس حریفان را می‌گیرد و آنها را دیر یا زود تسلیم می‌کند. روشی که کی‌روش توانسته در تیمش پیاده کند، فراتر از فوتبالی است که از سایر تیم‌ها دیده‌ایم و ایران را به بخت اول قهرمانی و شایسته‌ترین تیم تورنمنت تبدیل کرده.

حالا باکلاس‌ترین تیم آسیا و جام ملت‌ها نه ژاپن که ایران است. تیمی که اعتبارش تنها به خاطر بردهایش نیست و مدل بازی‌اش با تحسین تمام هواداران و ناظران بی‌طرف روبه‌رو شده. نمایش جذاب تیم ملی نتیجه کار با برنامه و مستمر این سال‌هاست. ثبات در نتایج که ایران را به صدر رده‌بندی فیفا رساند، حالا با فوتبال تهاجمی و مدرنی همراه شده و تیم ملی می‌تواند خودش را فراتر از آسیا بداند. تنها باید امیدوار باشیم که دوشنبه و احتمالا در روز فینال اتفاقات به نفع ما باشد و این تیم دوست‌داشتنی با جام به تهران برگردد.

یادداشت: آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز