خبرگزاری کار ایران

حشمت مهاجرانی در گفتگو با ایلنا

تیم ملی ایران شخصی نیست و متعلق به همه‌ی مردم است/ می‌توانیم از سد ژاپن عبور کنیم/ باید مسابقات تمام شود تا در خصوص ماندن یا رفتن کی‌روش تصمیم‌گیری شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۸۲۲

مربی سابق تیم ملی ایران در خصوص عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا به اظهارنظر پرداخت و معتقد است ژاپن نمی‌تواند لقمه گلوگیری برای تیم ایران باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، تیم ملی ایران توانست با نمایش‌هایی در خور تحسین حریفان خود را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برسد. در همین خصوص گفتگو کرده‌ایم با حشمت مهاجرانی مربی سابق تیم ملی ایران که سابقه قهرمانی با ایران را در جام ملت‌های آسیا دارد.

گفتگوی ایلنا با مهاجرانی را در ادامه می‌خوانید:

* در مورد عملکرد کلی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا چه نظری دارید؟

بهترین بازی‌های ایران را شاهد بوده‌ایم و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتیم. تیم ما از بالانس خوبی برخوردار است، اشتباهات فردی آن بسیار کم است و تیمی است که نه صددرصد حمله می‌کند و نه صددرصد دفاع. به همین دلیل شاهد این هستیم که با نفرات زیاد کارهای دفاعی و هجومی را به خوبی انجام می‌دهد. این بالانسی که بین حمله و دفاع وجود دارد به ما کمک کرده تا این نتایج خوب را به ثبت برسانیم. بازیکنان شرح وظایف خود را می‌دانند و کاملاً به آن عمل می‌کنند به همین دلیل می‌بینیم که بهترین خط حمله و دفاع را ایران به نام خود ثبت کرده است. بازیکنان وقتی صاحب توپ می‌شوند می‌دانند که باید به چه سمتی حرکت کنند و چگونه پاس بدهند تا بازیکن بعدی بتواند موقعیت خوبی داشته باشد. دو مهاجم خوب داریم که عملکردی بی‌نظیر داشته‌اند. در کل باید بگویم بسیار امیدوارکننده ظاهر شدند و امیدوارم همین گونه هم ادامه دهیم.

* تیم ایران یکبار در دوره قبل که به رهبری کی‌روش پا به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گذاشت اما مقابل عراق غافلگیر شد و نتوانست به نیمه‌نهایی صعود کند. اما مقابل عمان و چین غافلگیر نشدیم. به نظر شما چه عاملی باعث شد تا تیم ملی مانند سایر تیم‌های مدعی حاضر در این جام اسیر تیم‌های کم نام و نشان نشود؟

دربازی‌های حذفی نه مربی و نه بازیکن جایی برای اشتباه ندارند کما اینکه شاهد بوده‌ایم که تیم‌های خوبی از ایران در مسابقات شرکت داشتند اما به دلیل اشتباهات جزئی از کسب افتخار بازماندند. همانطور که دیدید تیم‌های بزرگی مانند کره، قطر و استرالیا از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند اما تیم ایران با هوشیاری کادرفنی و بازیکنان خود توانست در بین چهار تیم برتر حاضر باشد. امیدوارم بتوانیم بعد از سال‌ها قهرمانی را به دست بیاوریم و دل مردم شاد شود. این تیم متعلق به مردم است همه مردم در این قهرمانی احتمالی سهیم هستند.

* سردار آزمون توانسته عملکرد خوبی از خود نشان بدهد و متفاوت از جام‌جهانی بازی کند. دلیل این تغییر و بازی‌های خوب در چیست؟

در مورد سردار آزمون باید بگویم که جدا از شرح وظایفی که کی‌روش به او می‌دهد و او باید به آن عمل کند وی یکسری خلاقیت‌های فردی دارد که به او کمک کرده تا بتواند این عملکرد خوب را نمایش دهد. سرعت قدم‌های او بی‌نظیر است، قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارد و خیلی خوش‌بین است چرا که هر لحظه احتمال می‌دهد دفاع اشتباه کند و او را صاحب توپ کند. نکته دیگر اینکه باید بگویم این است که وی دانش درگیری دارد. وقتی بازیکنان می‌دانند که چه زمانی درگیر شوند و چه زمانی درگیر نشوند به این مسئله دانش درگیری می‌گویند که سردار آن را به خوبی آموخته و اجرا می‌کند. در سالیان اخیر بعد از علی دایی مهاجمی در این سطح نداشته‌ایم و باید قدر سردار آزمون را بدانیم. در سال‌های دور ناصر محمدخانی این ویژگی‌ها را داشت. یا زمانی که خودم مربی تیم ملی بودم حسن روشن به این شکل عمل می‌کرد.

* در مورد تقابل با ژاپن چه نظری دارید. آیا می‌توانیم از این تیم عبور کنیم؟

ما در ماه‌های اخیر دو چهره از ژاپن دیدیم؛ یکی آن عملکرد خیره‌کننده در جام جهانی بوده است که همگان را مجذوب توانایی‌های خود کردند و حتی در آستانه حذف تیم بلژیک با آن ستاره‌های بزرگ بودند. روی دیگر تیم ژاپن را در این مسابقات شاهد هستیم. تیم کنونی ژاپن از هارمونی خوبی برخوردار نیست و نمی‌تواند خوب فوتبال بازی کند. یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای خود را در مقابل عربستان سعودی نشان داد؛ جایی که تنها با یک ضربه کرنر توانست برنده مسابقه شود و در سراسر دقایق بازی در زمین خود حبس بود. من احساس می‌کنم که می‌توانیم از سد ژاپن عبور کنیم و این تیم نمی‌تواند لقمه گلوگیری برای ایران باشد. امیدوارم در این مسابقه حوادث غیر قابل پیش‌بینی برای تیم ملی رخ ندهد و بتوانیم در بعد از مدت‌ها به فینال صعود کنیم.

* مهدی طارمی مقابل ژاپن غایب خواهد بود. غیبت او به تیم ملی لطمه خواهد زد؟

طارمی بازیکن با کیفیتی است که هر موقع برای ما بازی کرده توانسته توانایی‌های خود را نشان دهد. هماهنگی بالایی با سردار آزمون دارد و این مسئله را بارها نشان داده است اما نباید نگران عدم حضور وی باشیم. بازیکنان خوبی روی نیمکت داریم که می‌توانند جایگزین مناسبی برای طارمی باشند. هم می‌توانیم از وجود جهانبخش در آن پست استفاده کنیم و قدوس را به جای جهانبخش بازی بدهیم و هم می‌توانیم کریم انصاری‌فرد را در آن پست به کار بگیریم. مهدی ترابی و وحید امیری هم توانایی بازی در آن پست را دارند. در کل باید بگویم عدم حضور طارمی برای ما گران تمام نخواهد شد.

* این روزها در خصوص جدایی کی‌روش از تیم ملی خبرهای مختلفی به گوش می‌رسد. در این خصوص چه نظری دارید؟

تصمیم در خصوص این اتفاق بر عهده فدراسیون فوتبال است و آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با کی‌روش ادامه بدهند یا خیر. اگر نتوانیم از پس مخارج حضور کی‌روش در تیم ملی بربیاییم، نخواهیم توانست او را حفظ کنیم. در خصوص عملکرد فنی کی‌روش باید بگویم که وی تاثیرات خوبی را روی فوتبال ایران گذاشته است. سازمان دفاعی ما را استحکام بخشیده است اما باید مسابقات تمام شود که ببینیم حضور کی‌روش می‌تواند به ما کمک کند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز