خبرگزاری کار ایران

قهرمانی در جام ملت‌ها؛ اما و اگرهای معافیت شاگردان کارلوس کی‌روش

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۷۱۴

همه گمانه‌زنی‌هایی که در چند روز اخیر درباره معافیت ملی‌پوشان سرباز در صورت صعود به نیمه‌نهایی مطرح شده بود، تکذیب شد. حتی قهرمانی هم نمی‌تواند چنین پاداشی را شامل حال ملی‌پوشان کند.

به گزارش ایلنا، آب پاکی سازمان نظام وظیفه در شرایطی روی دست سربازان تیم ملی ریخته می‌شود که هجمه عظیمی از واکنش‌های منفی را از سر گذرانده است. درباره اینکه چرا بازیکنان تیم ملی با توجه به قرعه ساده‌ای که دارند باید چنین پاداشی دریافت کنند؟ هیچ‌کس اما به این موضوع توجه نمی‌کند که حتی اگر تیم ملی فوتبال ایران آسان‌ترین قرعه را هم داشته باشد، باز هم قهرمانی جام ملت‌ها اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران است. در کنار همه دلخوری‌ها، کدورت‌ها و ناراحتی‌هایی که از اشخاص داریم، حداقل این موضوع را فراموش نکنیم!

معافیت سربازان تیم‌ملی فوتبال در صورت صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، خبری بود که خیلی زود بعد از انتشار، فضای مجازی را پر کرد. خیلی‌ها این موضوع را به صحبت کارلوس کی‌روش مبنی بر رویایی که برای رسیدن به نیمه نهایی دارد، وصل کرده بودند و برای خود داستان‌ها می‌بافتند. خلاصه کلام اینکه خبر واکنش‌های منفی زیادی را در پی‌داشته و خیلی‌ها معتقد بودند که چنین پاداشی برای رسیدن به نیمه‌نهایی، پاداش زیادی است. حال آنکه در واقع حتی در صورت قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها هم معافیتی شامل حال بازیکنان سرباز تیم ملی نمی‌شود. با این وضعیت اگر کمی از بدبینی‌های‌مان بکاهیم، باید بگوییم که این تبعیض آشکار بین فوتبال و سایر رشته‌ها، موضوعی است که گرچه مدت‌هاست مطرح شده اما همتی برای رسیدگی به آن از سوی فدراسیون فوتبال وجود نداشته است، تا امروز در آستانه آغاز رقابت‌های جام ملت‌ها، بحث بر سر این باشد که ملی‌پوشان ما در صورت رسیدن به مراحل بالاتر پاداشی از جنس معافیت از خدمت را دریافت می‌کنند یا نه؟

همه این جنجال‌ها و گمانه‌زنی‌ها از مصاحبه‌ای شروع شد که مهرعلی باران‌چشمه، رییس سابق تربیت‌بدنی نیروهای مسلح و رییس شورای بین‌المللی ورزش‌های نظامی با یکی از سایت‌های خبری انجام داده بود. در این مصاحبه باران‌چشمه با اشاره به تغییراتی که قانون معافیت سربازی برای ورزشکاران داشته، می‌گوید: «قانون فرق کرده و مصوبه‌ای انجام شده که بر‌اساس آن، معافیت از سربازی شامل کسب مقام‌های اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، خواهد شد.»

در ادامه این صحبت، خبرنگار از سردار باران‌چشمه می‌پرسد: «پس اگر تیم ملی به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برسد، بازیکنان از خدمت سربازی معاف می‌شوند؟‌» او به این سوال اینطور پاسخ می‌دهد: «‌اگر در این دوره دیدار رده‌بندی برگزار نشود، در صورت صعود به نیمه نهایی معاف خواهند شد.»

بیان همین جمله واضح از سوی مدیرکل تربیت‌بدنی نیروهای مسلح باعث می‌شود که داغ‌ترین تیتر روز به پاداش ویژه صعود ملی‌پوشان به نیمه‌نهایی اختصاص پیدا کند.

این پاداش مستحق سربازان ملی‌پوش فوتبال بود یا نبود، خیلی زود تکذیب شد. مهرعلی باران‌چشمه همه این جنجال‌ها را ناشی از سوء‌تفاهمی می‌داند که از مکالمه او با خبرنگار به وجود آمده است. رییس سیزم قاره آسیا می‌گوید: «‌ببینید، یک سوء‌تفاهم اتفاق افتاده است، راستش خبرنگار از من درباره معافیت بازیکنان فوتبال پرسید و من به او گفتم مسابقات المپیک آسیایی و جهانی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شوند شامل معافیت می‌شوند.»

او معتقد است که قانون معافیت ورزشکاران در صورت مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی، فقط به ورزشکارانی مربوط می‌شود که زیر نظر کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کنند. او توضیح می‌دهد: «قانون شامل ورزشکاری می‌شود که در المپیک روی سکو برود و یا در مسابقات جهانی تیم‌هایی مثل والیبال و بسکتبال و فوتبال اول یا دوم شوند. مسابقات جام ملت‌های آسیا اما شامل این قانون نمی‌شود. این قانون است و ربطی به این ندارد که بازی‌های جام ملت‌های آسیا دشوار است.»

سردار باران‌چشمه می‌گوید: «بازیکنان تیم ملی فوتبال تا 31 سالگی در خدمت تیم ملی هستند و بعد از آن باید به خدمت سربازی بروند. به نظرم این فرصت و شرایط خوبی است که برای بازیکنان تیم ملی ایران در نظر گرفته شده است.»

اشاره به این قانون و تبعیض آشکار بین فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی، البته موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش سردار کمالی از چنین قانونی گفته بود.

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل در این‌باره می‌گوید: «طبق قانون سرباز قهرمان، ورزشکاران مشمولی از خدمت سربازی معاف می‌شوند که زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) باشند و جام ملت‌های آسیا شامل این قانون نمی‌شود. بنابراین در صورتی که تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود بازیکنانی که مشمول هستند شامل این قانون نمی‌شوند. بر‌اساس این قانون ورزشکارانی که مشمول هستند و در بازی‌های آسیایی اندونزی مدال گرفته‌اند از خدمت مقدس سربازی معاف خواهند شد البته بازیکنان مشمول تیم فوتبال امید خیلی امیدوار بودند که با قهرمانی این تیم در بازی‌های آسیایی مشکل‌شان حل شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

بعد از جام‌جهانی 2018 بود که وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای به سازمان نظام وظیفه خواستار معافیت برخی ملی‌پوشانی شده بود که در ترکیب تیم ملی در روسیه به میدان آمدند که پاسخ این درخواست منفی بود و حتی بازتاب‌های منفی در رسانه‌های گروهی داشت.

حالا سوالی که مدت‌هاست در همین رابطه مطرح می‌شود و بی‌پاسخ مانده این است که برای فوتبال ملی ما که در خوشبینانه‌ترین حالت، احتمال قهرمانی‌اش در جام جهانی بسیار کم است، چرا نباید قهرمانی جام ملت‌ها، برای معدود بازیکنان سربازش، پاداشی در حد معافیت به همراه داشته باشد؟

با اینکه سازمان نظام وظیفه برای ملی‌پوشان فوتبال این امتیاز را در نظر گرفته که بعد از 31 سالگی به خدمت سربازی بروند اما با این حال باز هم تعدادی از ملی‌پوشان به دلیل اینکه خدمت سربازی خود را نگذرانده‌اند با مشکلاتی مواجه هستند.

در حال حاضر این قانون باعث شده که دیگر حتی پیشنهاد برای تجدیدنظر در قانون معافیت سربازان تیم ملی در صورت قهرمانی هم چندان کارساز نباشد و ملی‌پوشان سرباز حتی در صورت قهرمانی در جام ملت‌ها هم از سربازی معاف نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز