خبرگزاری کار ایران

شوخی دولت با بودجه استقلال و پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۱۲۰

در لایحه بودجه سال98 که رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم کرد، درآمدها، هزینه‌ها و وضعیت مالی 2باشگاه پرسپولیس و استقلال هم پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایلنا، گفته می‌شود نخستین‌بار است که دولت نام این 2باشگاه را در فهرست «شرکت‌های دولتی سودده و سربه‌سر» قرار می‌دهد. شاید به همین‌خاطر تنظیم‌کنندگان این لایحه اطلاع نداشته‌اند پرسپولیس نزدیک به یک‌دهه است که اسمش در ثبت شرکت‌ها هم تغییر کرده و در عمل شرکتی به نام پیروزی، داخل پرانتز پرسپولیس وجود خارجی ندارد! 

براساس اسنادی که از لایحه بودجه سال آینده منتشر شده، درآمد احتمالی باشگاه استقلال 57میلیارد تومان خواهد بود. نکته جالب پیش‌بینی دولت از هزینه‌های این باشگاه است؛ 56میلیارد و 990میلیون تومان. یعنی فقط 10میلیون کمتر از درآمدها!

داستان زمانی عجیب‌تر می‌شود که اعداد و ارقام درآمدها و هزینه‌های باشگاه پرسپولیس را ببینیم. درآمد همان 57میلیارد تومان استقلال و هزینه‌ هم همان 56میلیارد و 990میلیون تومان! باورش دشوار است ولی واقعیت این است کسانی که لایحه بودجه را نوشته‌اند ظاهرا حتی اطلاع نداشته‌اند رقم اسپانسری پرسپولیس و استقلال و در نتیجه درآمدهای آنها تفاوت نسبتا معناداری دارد. درباره هزینه‌ها هم هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند بپذیرد که 2باشگاه با نیازهای متفاوت در جذب بازیکن و مربی و قراردادهای مختلف، هزینه‌های کاملا مشابهی داشته باشند.

  مجمع سالانه بدون گزارش مالی

نیمه اول آذرماه امسال مجمع 2باشگاه پرسپولیس و استقلال به ریاست وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. گزارش این مجامع در وبسایت وزارت ورزش و نیز وبسایت هر دو باشگاه منتشر شد، اما برخلاف روال مرسوم برگزاری مجامع شرکت‌های تجاری، در هیچ‌کدام از این گزارش‌ها اشاره‌ای به هزینه و درآمد پرسپولیس و استقلال و سود و زیان احتمالی آنها نشده بود. به این ترتیب کسی نمی‌داند پرسپولیس و استقلال در سال گذشته سود داشته‌اند یا زیان کرده‌اند. کسی نمی‌داند هر کدام از آنها چه اندازه هزینه داشته‌اند و این هزینه‌ها صرف چه کارهایی شده است.

  یک گام به پیش

از نگاه صاحب‌نظران اقتصادی، قراردادن پرسپولیس و استقلال در لایحه بودجه، یک معنای روشن دارد؛ اینکه دولت عزمش برای واگذاری این 2باشگاه به بخش خصوصی جدی است. یکی از ضروری‌ترین پیش‌نیازهای واگذاری یک شرکت دولتی، شفافیت مالی است. در واقع کسی که می‌خواهد وضعیت مالی یک بنگاه دولتی را تجزیه و تحلیل کند، احتمالا پیش از هر اقدامی به لایحه بودجه مراجعه می‌کند. از این منظر ورود استقلال و پرسپولیس به لایحه بودجه می‌تواند امیدوارکننده باشد، اما در عین حال اعداد و ارقام صوری مقابل نام این 2باشگاه، به‌نوعی نقض غرض است. چگونه می‌توان ادعای شفافیت کرد درحالی‌که شواهد نشان می‌دهد درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده، کاملا فرمالیته است؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز