خبرگزاری کار ایران

یک جنگ بزرگ در فوتبال اروپا؛ قانون همه یا هیچ!

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۶۶۶

هفته مهمی برای شاختار دونتسک است و هواداران این تیم خود را برای میزبانی از لیون در آخرین دور مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا آماده می‌کنند اما شبح جنگ بر این بازی سایه انداخته و هواداران باید 700 کیلومتر سفر کنند تا در«خانه» از میهمان فرانسوی پذیرایی کنند.

به گزارش ایلنا، پیروزی برابر لیون، شاختار قهرمان اوکراین را به یک‌هشتم‌نهایی می‌فرستد در کنار منچسترسیتی که صدرنشین گروه F است اما لیون با یک تساوی صعود می‌کند و این یعنی برای اوکراینی‌ها قانون همه یا هیچ جاری است.

بازیکنان و هواداران شاختار خود را برای یک میزبانی تمام عیار در بالاترین سطح رقابت باشگاهی اروپا مهیا می‌کردند که هفته قبل اعلام شد این بازی در پایتخت، کیف برگزار می‌شود و این یعنی شاختار 700 کیلومتر دورتر از خانه و در زمین یکی از بزرگترین رقبایش میزبان لیون است.

دلیلش؟ جنگ و البته اعمال حکومت نظامی. دو هفته قبل روسیه سه کشتی نظامی اوکراین را توقیف و 24 نفر از کارکنان آن را بازداشت کرد که یکی از بحث برانگیزترین اقدامات سال‌های اخیر بین دو کشور متخاصم و همسایه‌های سابق شوروی بود. در پاسخ، کیف در 10 منطقه هم‌مرز با روسیه حکومت نظامی اعلام کرد که خانه موقت شاختار، خارکیف را هم شامل می‌شد. بعد هم یوفا تصمیم گرفت این بازی در کیف برگزار شود. روسلان، هوادار شاختار از دونتسک می‌گوید: «بازی تیم در شهر غریبه واقعا سخت است. تیم به حمایت همه هواداران نیاز دارد.»

هواداران شاختار البته به سفر برای تماشای بازی‌های خانگی تیمشان عادت کرده‌اند. در دو سال اخیر، این باشگاه بازی‌های خانگی خود در رقابت‌های اروپایی را در خارکیف برگزار می‌کند که با دونباس‌آره‌نای دونتسک 300 کیلومتر فاصله دارد چون شاختار بعد از آنکه جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه کنترل این منطقه را به دست گرفتند، آن را ترک کردند. خارکیف جای خیلی بهتری بود برای هوادارانی که دو سال 1200 کیلومتر را طی می‌کردند تا در لویف میزبان بازی‌های خانگی تیمشان باشند.

پائولو فونسکا مربی شاختار از هواداران خواسته در پایتخت تیم را حمایت کنند: «ما متاسفیم که زمین بازی تغییر کرده و برنامه هوادارانی که می‌خواستند در خارکیف بازی را تماشا کنند، به هم خورده، در کیف منتظر حمایت‌تان هستیم.» باشگاه حتی پیشنهاد کرد بهترین جایگاه را در ورزشگاه المپیک کیف با گنجایش 70 هزار نفر رزرو کند برای کسانی که بلیت بازی در خارکیف را خریده بودند و حالا می‌خواهند به کیف بیایند.

مشکل هواداران دو جنبه دارد؛ مسافت البته مهم است اما آنچه برایشان اهمیت بیشتری دارد این است که باید در زمین رقیب دیرینه‌شان، دیناموکیف بازی کنند و اصلا نمی‌توانند روی حمایت اهالی شهر حساب کنند.

شاختار اردیبهشت از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ اوکراین دفاع کرد و حالا با هفت امتیاز اختلاف نسبت به دیناموکیف در صدر جدول است. این تیم جمعه در زمین ماریوپول با سه گل به برتری رسید در دیداری که آخرین مسابقه قبل از تعطیلات زمستانی لیگ اوکراین بود.

فونسکا البته گفت بازیکنانش تمام تلاششان را می‌کنند که به خاطر این تغییر تحت تاثیر قرار نگیرند و روحیه خوبی دارند: «ما هیچ خطری احساس نمی‌کنیم در سفرهایی که داریم.»

تاراس استپاننکو هافبک شاختار هم گفت: «جابه‌جایی‌ها برای ما بازیکنان دردسر زیادی درست نکرد، بیشتر کار هواداران سخت می‌شود. امیدواریم آنها فرصت و امکانات لازم برای آمدن و حمایت از ما را داشته باشند چون اهمیت زیادی دارند.» پیروزی در بازی امشب تمام خستگی و مشکلات را از بین می‌برد.

شاختار و لیون سه بار با هم بازی کرده‌اند که دو تساوی و یک باخت 4 بر یک در سال 2014 حاصل کار تیم اوکراینی بوده اما در هر سه دیدار هر دو تیم موفق به گلزنی شده‌اند. در بازی رفت، شاختار با 2 گل پیش بود اما در نهایت به تساوی 2 بر 2 رضایت داد. لیون در کنار بارسلونا، آژاکس، بایرن‌مونیخ و ناپولی تیم‌های شکست‌ناپذیر این فصل لیگ قهرمانان هستند البته بدون احتساب بازی‌های دیشب. لیون در شش حضور آخرش در لیگ قهرمانان به مرحله یک‌هشتم‌نهایی صعود کرده اما آخرین بار 10 سال قبل در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده که آن موقع هفت قهرمانی پیاپی در لیگ فرانسه به دست آورده بود و یکی از تیم‌های طراز اول اروپا محسوب می‌شد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز