خبرگزاری کار ایران

مارسی؛ عبور از تابستان نامهربان به امید زمستان

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۹۰۸

دوران فرانک مک‌کورت در مارسی قرار نبود اینطور باشد. از زمانی که مک‌کورت آمریکایی باشگاه مارسی را خرید و رودی گارسیا را به‌عنوان مربی و آندونی سوبی‌سارتا را به‌عنوان مدیر ورزشی جذب کرد، همه چیز نشان از آن داشت که باشگاه جاه‌طلب شده است.

به گزارش ایلنا، مک‌کورت سرمایه‌های بی‌پایان قطری‌های مالک پی‌اس‌جی را نداشت اما برنامه‌های بزرگی برای پرطرفدارترین باشگاه فرانسه در سر می‌پروراند. مدل او این بود که تیم در حال حاضر موفق شود؛ او قرار نبود به سراغ سیستم موناکو برود که خرید بازیکنان ارزان، پرورش آنها و فروششان با قیمت بالاست؛ یا به سبک لیون، صبورانه روی به بازیکنان آکادمی بیاورد.

مارسی بازیکنانی کهنه‌کار و مشهور را خرید: لوییز گوستاوو، عادل رامی، دیمیتری پایت، استیو مانداندا و کوین استروتمن. آنها روی حال حاضر تمرکز داشتند، نه آینده رویایی.

اما دو سال از آن هنگام می‌گذرد و اوضاع اصلا خوب نیست. شکست سه بر دو در خانه نانت ششمین شکست آنها در این فصل لیگ یک فرانسه بود؛ آنها فصل گذشته تنها پنج بازی را باختند و با این حال حتی به لیگ قهرمانان هم نرسیدند، در حالی که مک‌کورت گفته بود یکی از اهداف پروژه‌اش رساندن مارسی به این مسابقات است.

مشکلاتی که تیم را به اینجا کشانده بسیارند اما یک مشکل که بیش از بقیه به چشم می‌آید تعداد گل‌های دریافتی آنها است.

 مارسی در 16 بازی در لیگ 25 گل خورده است. تنها تیم دیژون که در رده 16ام جدول است و دو تیم قعر جدولی آمی‌ین و گنگان در این فصل بیشتر گل دریافت کرده‌اند. مارسی در لیگ اروپا هم مشکل داشته و در پنج مسابقه 13 گل دریافت کرده است. آنها در این مسابقات هنوز یک بازی دیگر دارند اما حذفشان قطعی شده است. لاتزیو و تیم آماده آینتراخت فرانکفورت رقیبان سختی در گروه مارسی نشان دادند اما با توجه به عملکرد خوب این تیم در فصل گذشته لیگ یک، اینکه آنها از پنج مسابقه تنها یک امتیاز بگیرند یعنی اوضاع فاجعه‌بار است. مارسی رولاندو، مدافع میانی خود را به دلیل مصدومیت بلندمدت از دست داد و اوضاع آمادگی جسمانی رامی هم مساعد نیست. خط دفاعی مارسی در نانت هم بزرگ‌ترین مشکل این تیم بود. در آن شب مارسی ممکن بود بتواند یک امتیاز بگیرد اما حملات نانت از کناره‌ها آنها را نابود کرد. لوکاس لیما در سمت چپ، جلوتر از همیشه بازی می‌کرد و گابریل بوشیلیا هم در سمت دیگر می‌درخشید. بازیکنان مارسی اشتباهات انفرادی داشتند و رامی و بوباکار کامارا، بازیکن جوان تیم روی گل پیروزی نانت مقصر بودند اما گارسیا هم که در گذشته کارهای خوب زیادی انجام داده است هم تقصیر داشت. مارسی در یک ماه گذشته مقابل پی‌اس‌جی، مون‌پولیه و لاتزیو شکست‌های سنگینی را تجربه کرده است. گارسیا که می‌دید مدافعان کناری‌اش، بونا سار و جوردن آماوی، همیشه به فکر حمله هستند و به عقب برنمی‌گردند، تصمیم گرفت از دفاع سه‌نفره استفاده کند. او این سیستم را در بازی مقابل نانت هم به کار بست. خط دفاعی سه‌نفره مزایای فراوانی دارد و مون‌پولیه، استراسبورگ و نیس هم در این فصل با این سیستم عالی کار کرده‌اند اما این سیستم نیاز به تحرک فراوان و جای‌گیری‌های عالی دو مدافعی دارد که در مرکز خط دفاعی قرار نمی‌گیرند. رامی مدافع خوبی است اما اگر بگوییم او بازیکنی ایستا است باز هم حق مطلب ادا نشده است. کامارا در سمت چپ گزینه جالبی به نظر می‌رسد اما او هنوز نوجوان است و نمی‌توان از او انتظار داشت که جزییات ظریف سیستمی را از بر باشد که در آن به‌ندرت بازی کرده است. بازیکنانی که گارسیا برای کناره‌ها انتخاب کرد، یعنی بونا سار و لوکاس اوکامپوس هم در واقع بال هستند، نه اینکه مدافع کناری تهاجمی باشند. سار در این فصل در پست مدافع راست دفاع چهارنفره درخشید اما در آن هنگام خط میانی سه‌نفره تیم و بالی که جلوتر از او بازی می‌کرد از او محافظت می‌کردند. هیروکی ساکای و جوردن آماوی هم گزینه‌های مناسبی برای پست در کناره‌ها هستند اما با اینکه در فصل گذشته بازیکنان مهمی بودند، در این سیستم به‌ندرت از آنها استفاده شده است. مارسی مشکلات دیگری هم دارد. آنها در تابستانی که گذشت، دن‌کیشوت‌وار به دنبال خرید ماریو بالوتلی بودند (که البته حالا به نظر می‌رسد مارسی خطر بزرگی را از سر گذرانده است!) و سه بازیکنی که به جمع تیم اضافه شدند هم نتوانستند به‌خوبی جا بیفتند. دوژه کالتا-کار که قرار بود گزینه‌های دفاعی را بیشتر کند، به‌صورت ویژه‌ای بد بوده است. استیو مانداندا و ذخیره او، یوان پله، بی‌تردید جوان‌تر نخواهند شد و این به‌ویژه زمانی دردناک می‌شود که ادوارد مندی، دروازه‌بان ذخیره سابق مارسی، در ریمس عالی کار می‌کند.

مارسی با وجود مشکلاتی که داشته همچنان در کورس حضور در جمع سه تیم برتر حضور دارد. آنها فرصت زیادی برای بازیابی در اختیار دارند، البته به شرط آنکه گارسیا منطق بیشتری در هنگام انتخاب سیستم تیم به خرج بدهد. بازگشت به خط میانی سه‌نفره و خط دفاعی چهارنفره و بازی دادن بیشتر به مورگان سانسون، قاعدتا باعث خواهد شد انسجام دفاعی تیم بهتر شود. تیم‌های بالاتر از مارسی هم نشان داده‌اند که آسیب‌پذیر هستند و گارسیا سلاح‌های تهاجمی متنوعی در اختیار دارد. در واقع در لیگ، تنها پی‌اس‌جی بیشتر از آنها گل زده است. این تابستان با مارسی مهربان نبود اما اگر مربی به نارضایتی‌اش خاتمه بدهد، زمستان می‌تواند روزهای بهتری را برای آنها رقم بزند.

منبع: گاردین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز