خبرگزاری کار ایران

گزارش کامل از جنجال فینال لیبرتادورس؛ اینجا مهد استعمار، فوتبال باخت!

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۵۱۷

با گذشت یکهفته از جنجال فینال برگشت لیبرتادورس که با توجه به اتفاقات رخ داده برگزار نشد، همچنان این دیدار در قاب توجهات قرار دارد و از بُعد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، روزنامه آرژانتینی اوله نوشت: «ریور باخت، بوکا باخت، کشور امکان برگزاری یک جشن را از دست داد و ما هواداران را. از آنها این رویا را گرفتیم، این اشتیاق را، این شور را»

این هولیگان‌ها که در آرژانتین به barrabravas معروف هستند، در شبکه‌های مافیایی اداره می‌شوند که در آن روسای باشگاه‌ها و پلیس‌های فاسد نیز حضور دارند. آنها مایه عذاب تلقی می‌شوند اما تنها آنها هستند که امکانات و انگیزه این سفر را دارند چون بازار سیاه بلیت هم دست خودشان است

نخستین فینال لیبرتادورس بین 2تا از پرطرفدارترین تیم‌های آرژانتین قرار بود «مسابقه قرن» باشد و جشنی فوتبالی که می‌توانست بعد از یک ناکامی دیگر در جام جهانی، این کشور را دوباره مطرح کند.

 آرژانتین بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته اما فقط به دلایل منفی و تصمیم به برگزاری سوپرکلاسیکوی دوبار به تعویق افتاده بین دو غول بوینوس‌آیرس، ریورپلاته و بوکاجونیورز در سرزمین استعمارگر آمریکای لاتین، که این تحقیرآمیز و دردناک است.

حالا در شبکه‌های اجتماعی نام این جام که معتبرترین در آمریکای جنوبی است تغییر یافته به «جامی که بر آمریکا چیره شد». در تصویری مونتاژشده، عکسی از کریستف کلمب در ابتدای ورودش به قاره آمریکا و استعمارگری اروپا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که جام لیبرتادورس را بالا گرفته است در حالی که او معمولا در کنار دو حاکم اسپانیا، شاه فردیناند دوم از آراگون و ملکه ایزابل از کاستیه به تصویر کشیده می‌شود.

گوستاوو آلفارو، مربی تیم هوراکان آرژانتین می‌گوید: «به ما اجازه ندادند از این شادی لذت ببریم، فوتبال را ویران کردیم. ما هولیگانیسم نمی‌خواهیم اما حق نداشتند بازی ریور-بوکا را از ما بگیرند.»

برای نخستین‌بار در تاریخ جام لیبرتادورس، فینال این بازی‌ها خارج از قاره آمریکای جنوبی برگزار می‌شود و قرار است ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال‌مادرید میزبان این بازی باشد.

همه اینها به خاطر آن بود که بازی برگشت دو تیم در استادیوم مونومنتال ریور لغو شد بعد از آنکه اتوبوس بازیکنان بوکا مورد حمله هواداران رقیب قرار گرفت و بازیکنان این تیم مصدوم شدند.

بازی رفت دو تیم در بومبونرا با تساوی 2 بر 2 به پایان رسیده بود. شیشه‌های اتوبوس شکسته شده بود و پلیس برای دور کردن مزاحمان از گاز اشک‌آور استفاده کرد که به دلیل ورود به اتوبوس باعث مسمومیت تنفسی بازیکنان شد. بوکا نپذیرفت بازی کند و بازی 24 ساعت به تعویق افتاد و روز بعد هم برگزار نشد.

بوکا از نهاد حاکم بر فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL) خواست جام را به این تیم بدهد اما این تقاضا رد شد. CONMEBOL که مقرش در پاراگوئه است، تشخیص داد آرژانتین صلاحیت برگزاری چنین مسابقه مهمی را ندارد و دستور برگزاری آن در جایی دیگر را صادر کرد؛ فلورنتینو پرس، رییس رئال از فرصت استفاده و پیشنهاد میزبانی رایگان رئال را ارائه کرد.

آلخاندرو وال، تحلیلگر وب‌سایت تیمپو آرجنتینا گفت: «چرا اینقدر راحت قبول کردند که بازی در آرژانتین برگزار نشود؟ دارند چه چیزی را از فوتبال آرژانتین می‌دزدند؟ و کسانی که مجازات شدند 60 هزار نفری بودند که در مونومنتال منتظر ماندند نه یک‌بار بلکه دوبار آن هم ساعت‌ها تا یک مسابقه تاریخی را ببینند.»

روزنامه ورزشی اوله هم نوشت: «ریور باخت، بوکا باخت، کشور امکان برگزاری یک جشن را از دست داد و ما هواداران را. از آنها این رویا را گرفتیم، این اشتیاق را، این شور را.»

دیگو مارادونا، اسطوره آرژانتین که در سال 1981 با بوکا قهرمان این جام شده نیز گفت: «حالا یک خانواده هوادار که برای دیدن این مسابقه برنامه‌ریزی کرده بود، چطور می‌تواند هزینه سفر به مادرید را فراهم کند؟»

 البته عده کمی هستند که امکانات برایشان فراهم است. رامون پوئرتو، سفیر آرژانتین در اسپانیا گفت دو خط هوایی تمام بلیت‌های‌شان را در دو ساعت فروختند. قیمت بلیت هم بین 100 تا 300 دلار اعلام شده است.

اما بدتر اینکه برخی انتظار دارند هولیگان‌هایی که این دردسر را درست کردند و باعث تعویق بازی شدند در میان 80 هزار نفری باشند که برنابئو را پر می‌کنند.

خورخه والدانو، چهره سرشناس و آرژانتینی رئال‌مادرید می‌گوید: «تعجب‌آور است اگر تعداد زیادی از هواداران و حتی آشوب‌طلبان هر دو تیم در این بازی حضور نداشته باشند.»

موقعیت ترسناکی است. مشکلات آرژانتین در خشونت ناشی از فوتبال شناخته شده است و بر اساس برخی آمارها در 50 سال گذشته 300 نفر در این رابطه جان خود را از دست داده‌اند.

این هولیگان‌ها که در آرژانتین به barrabravas معروف هستند، در شبکه‌های مافیایی اداره می‌شوند که در آن روسای باشگاه‌ها و پلیس‌های فاسد نیز حضور دارند. آنها مایه عذاب تلقی می‌شوند اما تنها آنها هستند که امکانات و انگیزه این سفر را دارند چون بازار سیاه بلیت هم دست خودشان است.

فقط این نیست و تمام آرژانتین به خاطر از دست رفتن چنین فرصتی ناراحت است. اوله نوشت: «فینال مادرید لگدی به روح هر هوادار فوتبال آرژانتین است.

 اینکه بازی در مادرید برگزار می‌شود، عالی به‌نظر می‌رسد اما به دلایل اقتصادی، به خاطر پیشرفت بخش تجاری فوتبال و برای اینکه هویت مسابقه‌ای را از ما گرفتند که باید در این فضای مرطوب و پرتنش و در بوینوس‌آیرس خودمان برگزار می‌شد، هواداران آرژانتین نارحت هستند.»

منبع: AFP

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز