خبرگزاری کار ایران

پرچم ژاپن علیه پرسپولیس؛ این کری شوخی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۴۹۷

با شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان برابر کاشیما آنتلرز طی چند وقت اخیر رقبا کری عجیبی را علیه شاگردان برانکو ایوانکوویچ شکل داده‌اند.

به گزارش ایلنا، در فوتبال ایران، گاهی بعضی اتفاقات تمام شیرینی و لذت تماشای یک بازی را به کام آدم تلخ می‌کند؛ مثل دعوای کی‌روش و برانکو یا اعتراض‌های بی‌امان مربیان به داور اما گاهی جریاناتی به فوتبال رسوخ می‌کنند که رنگ و بوی ورزشی ندارند و نه تنها فوتبال را به کام آدم گس و بی‌مزه می‌کنند، بلکه آینده‌ای خطرناک و نگران‌کننده پیش چشم ما ترسیم می‌شود.

همه چیز از اینجا شروع شد: چند روز پس از شکست پرسپولیس مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن، وقتی شاگردان برانکو مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی به زمین آمدند، با یک اتفاق عجیب روبه‌رو شدند. در میان طرفداران تراکتورسازی چند نفری به چشم می‌خوردند که پرچم ژاپن را با خود به ورزشگاه آورده بودند. این افراد که حساب‌شان از طرفداران میلیونی و پر‌شور تراکتورسازی جداست، قبلا هم با آوردن پرچم‌های دیگر کشورها، از فوتبال بهره‌برداری سیاسی کرده و می‌دانستند که اتفاقات ورزشگاه، چه تاثیر مهمی بر افکار عمومی دارد و به واسطه توجه رسانه‌ها، یک کار کوچک به شدت بازتاب پیدا می‌کند و بحث مفصلی بر سر زبان‌ها می‌افتد. پس از این اتفاق، حتی محمد تقوی سرمربی تراکتورسازی در واکنش به آوردن پرچم ژاپن گفت که اگر این کار با هدفی جز روحیه دادن به بازیکن ژاپنی تراکتور باشد، از نظر ما صحیح و مورد تایید نیست. مدیران باشگاه هم در مصاحبه خود جوری حرف زدند که انگار نه انگار اتفاقی رخ داده؛ در ظاهر هم اتفاق خاصی رخ نداده است، اگر موضوع به همین‌جا ختم می‌شد و در حد یک کری‌خوانی ساده فوتبالی مرسوم و معمول به اتمام می‌رسید اما وقتی پنجشنبه گذشته پرسپولیس به ورزشگاه تبریز رفت تا مقابل ماشین‌سازی بازی کند، دوباره تعدادی اندک با پرچم ژاپن در ورزشگاه ماشین‌سازی دیده شدند. بعد از این اتفاق به آسانی می‌شد به اصل موضوع پی ببریم که این تعداد اندک طرفدار واقعی تراکتور یا ماشین‌سازی نیستند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

در طول تاریخ، کشورمان هیچ‌گاه مساله‌ای با ژاپن و ژاپنی‌ها نداشته؛ نه اختلاف عرضی و مرزی در میان بوده و نه مسائل ایدئولوژیک و سیاسی. همواره ارتباط خوبی میان مردمان ایران و ژاپن و دولت‌های دو کشور برقرار بوده که همین پیش‌زمینه ذهنی باعث می‌شود تا مردم ما نسبت به آوردن پرچم ژاپن به ورزشگاه حساسیت خاصی نداشته باشند و آن را یک نوع کری‌خوانی بدانند اما باب شدن این ماجرا برای ما خطرناک است. شما تصور کنید همین جریانی که دوبار پرچم ژاپن را به ورزشگاه آورده و می‌خواهد این اتفاق در ایران به یک رویه تبدیل شود، پس از شروع لیگ قهرمانان آسیا و تقابل تیم‌های ایرانی با همگروه‌های عربستانی، اماراتی و قطری در صورت شکست استقلال یا پرسپولیس برابر یکی از این کشورها باز هم می‌خواهد همین رویه را ادامه بدهد و به بهانه کری‌خوانی، پرچم کشورهایی را در ورزشگاه‌های ما باز کنند که می‌تواند به جریحه‌دار شدن غرور ملی همه ایرانیان منجر شود. اگر فردا روزی همین تراکتورسازی که سابقه زیادی در لیگ قهرمانان آسیا دارد، مقابل یک تیم عربی شکست بخورد و هواداران استقلال یا پرسپولیس به تلافی پرچم ژاپن، از پرچم دیگر کشورها به‌عنوان کری‌خوانی استفاده کنند، چه اتفاق ناگواری در کشور ما شکل می‌گیرد؟ آیا همان «جریان خاص» که در پی بهره‌برداری سیاسی از فوتبال است، به هدف اصلی خود نرسیده است؟

به‌نظر می‌رسد این اتفاق را باید فرافوتبالی دید و به‌رغم ورود کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال به ماجرا، نهادهای نظارتی ه م به مساله ورود کنند تا ضمن برخورد با افرادی که از فوتبال اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، اجازه ندهند این ورزش پرهیجان و دوست‌داشتنی به کام علاقه‌مندان به فوتبال، تلخ یا گس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز