خبرگزاری کار ایران

به مناسبت بازگشت قطبی پس از 7 سال و 10 ماه و 8 روز / هت‌تریک امپراطور!

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۲۳۱

افشین قطبی سرمربی فولاد شد! همین عنوان این یکی از مهم‌ترین اخبار یکی، دو روز اخیر فوتبال ایران بوده است.

به گزارش ایلنا، مربی‌ای که دوران پر فراز و نشیبی را در پرسپولیس و تیم ملی سپری کرد و حالا دوباره به ایران آمد تا روی نیمکت فولادی‌ها بنشیند. تیمی که در این فصل حال و روز خوبی نداشته و حالا امیدوار است با «افشین امپراتور» به روزهای خوب خود بازگردد.

قبل از ایران

این مربی ایرانی – آمریکایی که متولد ۱۹ بهمن ۱۳۴۳، در نیریز استان فارس است، در نوجوانی ایران را ترک کرده و فوتبال را در جوانی در آمریکا شروع کرد. قطبی مدتی کمک مربی تیم ملی فوتبال آمریکا بوده و در دوران سرمربیگری گاس هیدینک، دیک ادوکات و پیم فوربیک در تیم ملی کره‌جنوبی، به مدت ۸ سال آنالیزور و کمک مربی این مربیان هلندی بود.

قهرمانی با پرسپولیس

با حضور حبیب کاشانی عضو سابق شورای شهر تهران به عنوان مدیرعامل پرسپولیس در سال 86، قرار بود حمید استیلی به عنوان سرمربی سرخپوشان پایتخت باشد و قطبی هم به عنوان دستیار وی فعالیت کند ولی این موضوع برعکس شد و قطبی سرمربی پرسپولیس در لیگ هفتم شد تا استیلی و علیرضا مرزبان دستیاران او باشند. حضور قطبی روی نیمکت پرسپولیس با اوج‌گیری این تیم همراه شد و این مربی توانست سرخ‌ها را به مقام قهرمانی لیگ هفتم برساند. آن هم در شرایطی که شش امتیاز از این تیم توسط فیفا به خاطر شکایت رافائل ادروئو بازیکن سابق این تیم کسر شده بود و پرسپولیس در بازی آخر با پیروزی 2 بر یک برابر سپاهان در دقیقه 97 و با گل سپهر حیدری، یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های خود را به دست آورد.

لیگ هشتم

قطبی که به واسطه قهرمانی در پرسپولیس محبوبیت زیادی در بین هواداران این تیم پیدا کرده و لقب «امپراتور» دریافت کرده بود، با رفتن کاشانی، برای مربیگری در لیگ هشتم ناز کرد و در مصاحبه‌ای گفته بود: «پرسپولیس باشگاه من است و در قلبم جا دارد و اگر با پرسپولیس به توافق نرسم با هیچ تیم ایرانی دیگری مذاکره نخواهم نکرد.» اما در نهایت او با داریوش مصطفوی مدیرعامل وقت پرسپولیس و حسین هدایتی که رییس هیات‌مدیره این باشگاه بود، به توافق رسید تا در لیگ هشتم هم مربیگری کند. 

ترک ایران به خاطر نداشتن امنیت

قطبی که مربیگری پرسپولیس پرستاره را با حضور بازیکنانی مانند علی کریمی، رحمان رضایی، فرانک آتسو، ابراهیم توره و ایوان پتروویچ برعهده داشت، پس از تساوی 2 - 2 مقابل صبا در هفته چهاردهم از سرمربیگری در این تیم استعفا داد و به سبب آنچه خود «نداشتن احساس امنیت در ایران» عنوان کرده بود، ایران را شبانه به مقصد دوبی ترک کرد! او در این مدت به خاطر آوردن پائولو دی کارمو مهاجم گمنام برزیلی به پرسپولیس حاشیه‌های زیادی داشت و درباره غیبت‌های توره در پرسپولیس هم گفته بود: «اگر توره برگردد، او را به داگ هوس باشگاه می‌فرستم!» او در 51 بازی با پرسپولیس، 26 برد، 15 تساوی و 10 باخت به دست آورد.

نرسیدن به جام جهانی

اما این پایان کار قطبی نبود و او در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۳۸۸، به عنوان سرمربی تیم ملی به ایران بازگشت و جانشین علی دایی شد ولی نتوانست ایران را به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برساند. این در حالی است که او گفته بود کره را مثل کف دستش می‌شناسد اما در نهایت برابر این تیم موفق نبود و نتوانست ماموریت سخت خود را به سرانجام برساند.

شرکت در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد

پای او در این دوره به سیاست هم باز شد و او به همراه تعدادی دیگر از مسوولان ورزش و فوتبال در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شرکت کرد که این موضوع بازتاب‌های زیادی داشت. وی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ قطر نیز هدایت تیم ملی را بر عهده داشت که تیم ملی با شکست مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت و قطبی هم که پیش از آغاز مسابقات، گفته بود استعفا می‌دهد، از تیم ملی کناره‌گیری کرد. قطبی 30 بار روی نیمکت ایران نشست و 16 برد، شش تساوی و هشت باخت را کسب کرد. 

3 سال در ژاپن بدون جام

او بعد از جدایی از ایران، کار خود را در ژاپن دنبال کرد و مربیگری شیمیزو اس پالس را برعهده گرفت که حاصل این تجربه 3 ساله تنها یک نایب قهرمانی جام حذفی بود. او در 146 بازی، 59 برد، 29 تساوی و 58 باخت با این تیم کسب کرد.

دستیاری کلایورت

او در ادامه یک پیشنهاد عجیب را پذیرفت و در تیم ملی کوراسائو، دستیار پاتریک کلایورت شد و بعد از حضور چند ماهه 2 بازی، بار دیگر راهی آسیا شد.

حضور در تایلند

بوریرام یونایتد تایلند مقصد بعدی قطبی در سال 2016 بود و او در چهار ماه هدایت این تیم را بر عهده داشت. وی در 22 بازی مربیگری این تیم، 12 برد، هفت تساوی و سه باخت را تجربه کرد.

حضور در چین

لیگ یک چین، مقصد بعدی قطبی بود و او تا ماه گذشته به مدت دو سال سرمربیگری شیجیاژوانگ اوربرایت را برعهده داشت و در 51 بازی، 25 برد، 19 تساوی و هفت باخت به دست آورد.

مربیگری فولاد

قطبی حالا پس از هفت سال و 10 ماه و هشت روز که از آخرین حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران می‌گذشت، دوباره به ایران بازگشته تا این بار در فولاد مربیگری کند. نیمکت تیم فولاد در این فصل، جایی برای حضور مربیان مختلف بوده! پس از این که سید سیروس پورموسوی و ایلی استان نتوانستند نتایج لازم را در لیگ برتر کسب کنند، عزیز فریسات برای 2 بازی به عنوان مربی موقت فولاد انتخاب شد و حالا هم قطبی سرمربی جدید این تیم شده است تا هدایت این تیم را به مدت یک و نیم فصل برعهده داشته باشد و باید دید در این دوره چه عملکردی خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز