خبرگزاری کار ایران

مدیران جوان پا به ساختمان سئول می‌گذارند؛ پاکسازی در فدراسیون فوتبال

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۸۲۹

بحث‌ها با فدراسیون فوتبال و اعضای بازنشسته آن ادامه دارد و مشخص نیست از 15 آذر به بعد چه اتفاقی برای مدیران بازنشسته فوتبال بیفتد. فدراسیون‌نشین‌ها منتظر رایزنی‌های وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک با سازمان بازرسی و قوه قضاییه هستند.

به گزارش ایلنا، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌گوید طبق قانون بازنشسته‌ها دیگر نباید در راس کار باشند. در این شرایط مدیران بدنه فدراسیون که معتقدند از راه قانونی دنبال ماندن در پست‌شان هستند در مصاحبه‌هایی از مواضع‌شان دفاع می‌کنند.

غلامرضا بهروان که زمانی در سازمان لیگ همه کاره بود حالا باید به خاطر بازنشستگی ریاست هیات فوتبال مازندران را هم ترک کند. این صحبتی است که داورزنی انجام داده و حالا بهروان می‌گوید: «آنچه مسلم است اینکه همه ما مطیع قانون هستیم و هیچکس خود را برتر از قانون نمی‌داند. البته این روزها تفاسیر زیادی از این قانون در ورزش مطرح شده است. طبق اساسنامه‌ای که فدراسیون فوتبال دارد و به تأیید فیفا رسیده فدراسیون یک نهاد غیردولتی است. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال اواخر هفته گذشته در نامه‌ای که به هیأت‌های فوتبال نوشت اعلام کرد رؤسای بازنشسته هیأت‌ها تا پایان دوره خود می‌توانند به کارشان ادامه بدهند. خود من هم روز پنج‌شنبه با مهدی تاج صحبت کردم و ایشان گفت که بحث رؤسای بازنشسته فوتبال مربوط به دوره بعدی است.»

بهروان می‌گوید: «جوانگرایی خوب است اما فکر نمی‌کنم آنچه مدنظر قانونگذار باشد این باشد که در ورزش به صورت یکباره چنین اتفاقی بیفتد. بهتر است در ورزش به صورت شیب ملایم تغییرات انجام شود و نباید ورزش را شخم زد.»

رییس فعلی سازمان لیگ حیدر بهاروند است که او نیز به خاطر بازنشستگی باید پستش را ترک کند اما بهاروند هم تاکید می‌کند فدراسیون فوتبال تابع اساسنامه است. اساسنامه‌ای که به تصویب فیفا رسیده و فدراسیون را یک نهاد غیردولتی معرفی می‌کند: «اساسنامه فدراسیون فوتبال متفاوت با اساسنامه دیگر فدراسیون‌هاست و مستنداتی وجود دارد که خود مسوولان وزارت ورزش و جوانان هم در مکاتبات خود با فدراسیون این موضوع را پذیرفته و بر آن تاکید کرده‌اند.»

بهاروند که گفته قاضی‌زاده نماینده مجلس اطلاعات کافی ندارد معتقد است قطعا این قانون با توجه به غیر دولتی و حرفه‌ای بودن فدراسیون و باشگاه‌های زیر مجموعه آن، شامل این فدراسیون نمی‌شود: «اگر کسی ادعا کند قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها شامل فدراسیون می‌شود، در عمل این قانون با قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کاملا در تضاد بوده و مغایرت دارد. بنابراین نمی‌شود در قانون فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های زیرمجموعه آن را حرفه‌ای قلمداد کرده و اجازه ندهند از بودجه دولتی استفاده کنند و در قانون دیگر بگویند فدراسیون فوتبال غیر دولتی، عمومی و آماتور می‌باشد.»

رییس سازمان لیگ می‌گوید: «فدراسیون، سازمان لیگ، باشگاه‌ها و هیات‌ها هزینه اجاره استادیوم‌های ورزشی که محل برگزاری مسابقات است را پرداخت می‌کنند و عملا فوتبال به طور خصوصی اداره می‌شود. به‌عنوان مثال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در یک فصل بابت اجاره زمین ورزشگاه آزادی بیش از سه میلیارد تومان به شرکت توسعه و تجهیز پرداخت می‌کنند. پس کجای این فوتبال دولتی است؟»

مرتضی محصص هم که عضو کمیته فنی ‌ای اف سی است می‌گوید این مساله فراتر از افراد و اشخاص است و مساله تاج یا دیگر مسوولان فدراسیون نیست: «دیدگاه فیفا کاملا مشخص و واضح است و با هیچ کشورى هم تعارف ندارد. زمانى که فدراسیون فوتبال کویت تعلیق شد من در آنجا بودم. واقعا اتفاق تلخى بود آن هم در شرایطى که کویت ارتباط بسیار نزدیکى با نهادهاى بین‌المللى ورزشى داشت اما اینگونه ارتباطات هم کمکى به آنها نکرد. همه ما موافقیم که قوانین باید براى همه یکسان باشد و قطعا این قانون هم بسیار مفید است اما باید بپذیریم شرایط فوتبال متفاوت است. فیفا فدراسیون‌ها را غیر دولتى و تابع قوانین خودش مى‌داند. قطعا قوانین داخلى هر کشور محترم است اما در انتخاب مسوولان فدراسیون‌ها از نگاه فیفا تنها روش‌هاى دموکراتیک قابل پذیرش است و هر دخالتى که استقلال فوتبال را تحت تاثیر قرار دهد تعلیق را در پى دارد. متاسفانه خود ما تجربه تلخى در این زمینه داریم و تعجب مى‌کنم چطور آن اتفاقات را به سادگى فراموش کرده‌ایم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز