خبرگزاری کار ایران

پیکان به دنبال بازیکن‌سازی یا قهرمانی؟

شیوه عجیب مدیریتی؛ انتظار بیهوده مدیران پیکان از مجید جلالی

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۱۳۲

مدیران پیکان در حالی هر فصل ستاره‌های نامدار لیگ را از تیم خود را به باشگاه‌های دیگر واگذار می‌کند که در عین حال کلیدواژه مدیران این تیم دستیابی به سهمیه و حتی قهرمانی لیگ نیز هست.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل باشگاه پیکان تلاش می‌کند کادر فنی و بازیکنان را مقصر در نتایج اخیر این تیم جلوه دهد در حالی که خودش هیچ تلاشی در راستای به اوج رساندن تیمش در فصل جاری نداشته است. تصمیم‌های سراسر غلط شیعی، پیکان را در سال‌های اخیر به محلی برای ساخته شدن بازیکنان بدل کرده؛ بازیکنانی که در این تیم زیر دست مربیان پرورش می‌یابند، ستاره می‌شوند و به دیگر تیم‌ها می‌روند و مجموعه پیکان نمی‌تواند از آنها کمترین سودی ببرد. حال و روز امروز پیکان در واقع محصول بی‌توجهی مدیران این تیم است؛ آنها که فقط توقع دارند، اما کمترین ساز و کار و برنامه‌ای برای موفقیت نداشته‌اند.

محمود شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان بلافاصله بعد از شکست این تیم در اهواز مصاحبه کرد و گفت: «این تیم قرار بود در لیگ سهمیه بگیرد.» جمله‌ای که شیعی به زبان آورد در واقع نقدی بود بر آنچه بر احوالات فنی تیمش می‌گذرد اما نقد آقای مدیر آنجا زیر سوال می‌رود که می‌بینیم او به‌همراه هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل کارخانه ایران خودرو هیچ اقدامی در راستای تقویت پیکان در فصل جاری نداشته‌اند و شگفت‌انگیز است که حالا تصمیم‌گیران اول در این باشگاه اعلام می‌کنند پیکان باید سهمیه بگیرد! پیکان اساسا چرا باید سهمیه ورود به لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد در شرایطی که می‌بینیم در سال‌های اخیر همه ستاره‌هایش را یکی پس از دیگری از دست داده است. به این اسامی بنگرید: «منشاء، نعمتی، دافه، آقاخان، نیازمند و...» اینها ستاره‌هایی بودند که در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری پیکان را ترک کردند و به تیم‌های دیگر رفتند. تصور کنید پیکان با همین بازیکنان در لیگ هجدهم حضور داشت، آیا باز با 13 بازی در امتیاز 16 متوقف بود؟ پیکان لیگ هجدهم را بسیار خوب شروع کرد اما در ادامه راه نتایج مناسبی به‌دست نیاورد و در وضعیتی قرار گرفت که حالا برای رسیدن به سهمیه آسیا باید در انتظار معجزه باشد. بخش اعظمی از به‌وجود آمدن این شرایط حاصل از دست دادن ستاره‌هایی است که در همین پیکان ساخته شدند. منشاء اکنون در پرسپولیس می‌درخشد. سیامک نعمتی هم در ترکیب پرسپولیس به مهره‌ای کلیدی بدل شده. مرتضی آقاخان به‌رغم مصدومیتی که دارد اما مربیان استقلال را در عطش بازگشت خود قرار داده چرا که همه می‌دانند این بازیکن چه ظرفیت‌هایی دارد. سیدپیام نیازمند نیز به‌خوبی توانسته در سپاهان به مرد اول دروازه این تیم بدل شود.

بدون شک برای اینکه یک تیم به موفقیت برسد به بازیکنانی نیاز است که از لحاظ فنی مطابق با استانداردها باشند اما امروز می‌بینیم که وحید شیخ‌ویسی با چه شرایط اسفباری در چارچوب دروازه پیکان قرار می‌گیرد. تردید نکنید اگر نیازمند همچنان در قفس توری پیکان بود و به سپاهان نمی‌رفت، چنین وضعیتی پیش نمی‌آمد اما مدیران باشگاه پیکان به‌راحتی پیش از فصل، نیازمند را از دست دادند در حالی که اگر 150میلیون به قرارداد این دروازه‌بان اضافه می‌کردند در این تیم باقی می‌ماند و حالا مجید جلالی مجبور نبود در هر بازی به دروازه‌بانی تکیه کند که از لحاظ روحی و روانی شرایط مطلوبی ندارد. در پیکانی که مدیرعاملش از زیردست‌های خودش انتظار کسب سهمیه دارد، مشکلات البته تنها به از دست دادن این ستاره‌ها ختم نمی‌شود. این تیم در هفته‌های اخیر به‌شدت با مشکل زمین تمرین مواجه بوده و عجبا که این باشگاه که از لحاظ مالی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد، قادر نیست زمین تمرین مناسبی در اختیار کادر فنی و بازیکنان قرار دهد تا جلالی و همکارانش مجبور نباشند به تمرین در سالن بسنده کنند!

در پیکان مشکلات دیگری هم وجود دارد. در هفته‌های آغازین که این تیم پیوسته بازی‌هایش را با برتری پشت می‌گذاشت قرار بود مبلغی در ازای بردها به بازیکنان و کادر فنی این تیم تعلق گیرد اما سران باشگاه از پرداخت پاداشی در حدود 5 میلیون تومان که برای 3 پیروزی در نظر گرفته شده بود نیز خودداری کردند در حالی که بسیاری از تیم‌های لیگ برتری از جمله پارس جم، این مبلغ را در ازای یک پیروزی به حساب بازیکنان و کادر فنی خود واریز می‌کنند. در این شرایط رسیدن به موفقیت در پیکان دشوار خواهد بود و هر مربی دیگری هم به مجموعه پیکان اضافه شود هیچ موفقیتی به‌دست نخواهد آورد چرا که تصمیم‌گیران کلان باشگاه فقط در حرف به‌دنبال سهمیه هستند و هیچ‌گاه در عمل برای رسیدن به این موفقیت‌ها اقدامی نمی‌کنند و به نتایج حداقلی چشم دوخته‌اند. این بی‌توجهی‌ها در حالی نگاه‌ها را به سمت باشگاه ثروتمند پیکان چرخانده که می‌بینیم باشگاه سایپا که از لحاظ شیوه کاری با این باشگاه هم‌طراز است توانسته با حفظ ستاره‌هایش و ایجاد فضایی امیدوارکننده در زیرمجموعه خود به دستاوردهای بهتری در فوتبال ایران برسد، اما پیکان در سال‌های اخیر به باشگاهی بدل شده که تنها هزینه می‌کند، بازیکن می‌سازد و در اختیار دیگر تیم‌ها قرار می‌دهد و خود هیچ بهره‌ای از داشته‌هایش نمی‌برد.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل کارخانه ایران خودرو که خود فوتبالی هم هست اگر به‌واقع قصد دارد تحولی عظیم در وضعیت تیمش ایجاد شود باید تفکر خود نسبت به این تیم را تغییر دهد. با کم‌توجهی مطلق و گماردن مدیری که حواسش بیشتر به هیات رییسه فدراسیون فوتبال است تا تیم پیکان، این تیم به جایگاه رفیعی در فوتبال ایران دست نخواهد یافت و همچنان باید حسرت موفقیت‌های رقیب اصلی‌اش سایپا را بخورد که با انتخاب‌های درست بارها در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرده و حتی طعم قهرمانی در لیگ را هم چشیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز