خبرگزاری کار ایران

عامل ناکامی هفته‌های ابتدایی استقلال چیست

نه وزیر ورزش و نه توهم رسانه‌های پرسپولیسی؛ شفر و همکاری با شبکه خارجی

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۷۵۰

استقلال معمای بزرگ این فصل است. تیم پرشوری که بعد از یک فصل درخشان و هیجان‌انگیز که پایان‌‌بندی‌اش به نمایش باطراوت برابر ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی ختم می‌شد، روی ابرها سیر می‌کرد و به نظر مدعی جدی و اصلی فصل جاری محسوب می‌شد. در زمستان پرسپولیس با پنجره بسته‌اش و خزان برگ‌ریزان سپاهان در چند فصل متوالی و البته سنگ‌های بزرگی که تراکتور برداشته بود، استقلال شرایط بسیار ایده‌آل‌تری نسبت به همه رقبا داشت و شانس اول قهرمانی به شمار می‌رفت.

به گزارش ایلنا، تیمی که با ستاره‌های هماهنگ و مجموعه کاملش و مهم‌تر از همه یک فرمانده باتجربه آلمانی روی نیمکت همه را وادار کرده بود تا روی قهرمانی‌اش شرط ببندند اما این رویاهای طلایی مثل برف در آفتاب تموز تابستان آب شدند و رنگ باختند.

حالا از آن رویا و آن تیم باطراوت، شیر بی‌یال و دم و اشکمی باقی مانده که با شکست خو گرفته و جام‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و از دروازه‌های بحران رد شده. برای واکاوی این شکست بر طبق یک کلیشه بدیهی باید سراغ نیمکت را گرفت. آنجا که وینفرد شفر آلمانی با چمدانی از تجربه نشسته. مردی که بعد از یک نیم فصل درخشان و بیرون کشیدن استقلال از ورطه ناکامی در فصل گذشته باید مهم‌ترین عامل موفقیت فصل جاری لقب می‌گرفت اما شیر پیر آلمانی با اشتباهات مکرر و البته آسان‌گیری‌هایش حالا بدل به متهم اصلی این ناکامی شده. سلسله اشتباهاتی که از مربی کارکشته‌ای چون شفر بعید به نظر می‌رسید اما او سرمست از موفقیت فصل گذشته و البته اتمسفر فوتبال ایران زنجیره‌ای از اشتباهات را مرتکب شد تا کار به اینجا برسد.

برای موشکافی این زنجیره اشتباهات کافیست به تعطیلات بین فصل بازگردیم. آنجا که فاز تمرینات کلیدی پیش فصل آغاز شد اما شفر که فضای فوتبال سنتی و کیفیت پایین لیگ ایران را دیده بود، ترجیح داد تا کار را رها کرده و برای یک شبکه خارجی تفسیر بازی‌های جام جهانی را انجام دهد و تیمش را به شکل واتساپی و از راه دور هدایت کند!

اشتباه مهلکی که فونداسیون ناکامی آبی‌ها را پایه‌ریزی کرد. شفر به جای اینکه بالای سر تیمش باشد و با قاطعیت خود اجازه ندهد تا شاه‌مهره‌هایی چون تیام و جباروف از مجموعه استقلال جدا شوند، عنان کار به بی‌عرضه‌هایی چون پندار توفیقی سپرد تا با بی‌کفایتی خود دو ستاره تابناک و اثرگذار خود را از دست بدهد. ستاره‌هایی که بی‌اغراق 50 درصد موفقیت تیم شفر در فصل گذشته روی ساق‌های این دو بنا شده بود.

شفر از لحظه‌ای که آمد، بنا را بر گلایه و غرولند گذاشت و از جدایی ستاره‌هایش شکوه کرد اما به جای این دو ستاره با مشارکت ایجنت نزدیک به خود و پسرش گرو و نویمایر را خرید که روی هم 20 درصد تیام هم کارآیی نداشته‌اند. دو خرید سوخته که تعویض صفر با 100 بود! تغییرات وسیع در مجموعه استقلال و خرید 21 بازیکن برای تیمی که یک فصل موفق را پشت سر گذاشته یک ریسک بیهوده بود که تنها برای خودنمایی و خلق واژه بی‌مسمای پندارتایم صورت گرفت اما توازن و هماهنگی استقلال را به یغما برد و در کنار آن اصرار عجیب شفر به تغییرات پی در پی در هر بازی نظم و نسق را از استقلال گرفت و شرایط را بدتر کرد.

تغییراتی که شاید عجیب‌ترین و البته مهلک‌ترین آن به درون دروازه ختم شد. آنجا که حسینی بعد از یک اعتراض تند و تیز ناگهان در کمال ناباوری در ترکیب استقلال قرار گرفت تا اقتدار و اتوریته سرمربی آلمانی نیز زیر سوال برود.

نتیجه این اشتباهات مسلسل‌وار، شکست در همه جبهه‌هاست که از استقلال یک تیم بازنده، ناامید و بی‌برنامه ساخته اما رفتار دیروز شفر در تمرینات و برخورد جدی‌اش با سه ستاره کلیدی تیم ماجرا را ناگهان عوض کرده. شفر روز گذشته در قامت همان فرمانده آشنا و مقتدر، سه ستاره افول کرده و به زعم او مقصر تیم را متهم کرد و دو نفر از آنها را از لیست بازی با ماشین سازی خط زد تا به نوعی با آنها اتمام حجت کرده باشد. این همان اقتدار و البته گمشده‌ای است که از ابتدای فصل از استقلال دریغ شده و کار را به جایی رسانده که به تعبیر شفر ستاره‌های فصل پیش 10 درصد فصل پیش هم نیستند.

حالا و بعد از این گرد و خاک استقلال فضای تازه‌ای را تجربه می‌کند. رفتاری از شفر که می‌تواند نقطه عطف استقلال در فصل جاری باشد. مربی که با این تصمیم به نظر به اصل خود بازگشته و با اصلاح اشتباهات فنی‌اش باز هم می‌تواند استقلال را از گرداب ناکامی نجات دهد. شفر هنوز هم بهترین فرد برای نیمکت استقلال است و می‌تواند استقلال را بدل به همان تیم پرشور و باطراوت فصل گذشته کند؛ به شرطی که اقتدار و کاریزمایش را حفظ کرده و تصمیمات فنی درست و برپایه واقعیت بگیرد.

هرچند طی چند وقت اخیر استقلالی‌ها با توجه به موفقیت تیم رقیب و صعود آنها به فینال لیگ قهرمانان در تلاش بودند با شکل دادن توهمی جنجالی در فضای مجازی، حمایت وزیر ورزشی و رسانه‌های به زعم آنها پرسپولیسی ناکامی چند وقت اخیر را به این مسائل مرتبط کنند اما کافی است به تصمیمات اشتباه مدیریتی در جذب بازیکن و همچنین بی اعتنایی وینفرد شفر به تمرینات آماده سازی فصل و حضور در یک شبکه سوئیسی برای تحلیل دیدارهای جام جهانی هم توجه شود تا مشخص شود حال و روز این روزهای استقلال بی ارتباط با این موضوعات نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز