خبرگزاری کار ایران

لیگ برتر تحت تاثیر گلزنان خارجی؛ اینبار استوکس حریف می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۰۹

هفته هشتم لیگ برتر صحنه هنرنمایی مهاجمان خارجی بود. استنلی کی‌روش که نامش فصل گذشته در لیگ برتر ایران مطرح شد و این فصل مهاجم اصلی سپاهان است، دو بار دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرد و تیمش را به سه امتیاز رساند.

به گزارش ایلنا، استنلی با این دو گل چهار گله شد و خودش را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی آقای گلی مطرح کرد.

ستاره هفته هشتم اما یک مهاجم خارجی دیگر بود. در روزی که تراکتورسازی شش گل به استقلال خوزستان زد و بهترین برد این فصلش را جشن گرفت، آنتونی استوکس موفق شد چهار گل بزند و ستاره بی چون و چرای زمین باشد.

استوکس با این 4 گل 7 گله شد و در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار گرفت. این مهاجم ایرلندی که توسط جان توشاک به تبریز آمد، رقیب جدی کی‌روش برای آقای گلی لیگ برتر محسوب می‌شود.

 

رقابت استوکس و کی‌روش

اگر کی‌روش بیشتر به خاطر قدرت سرزنی‌اش مشهور شده (او این هفته هم هر دو گلش را با ضربه سر وارد دروازه نفت مسجدسلیمان کرد)، استوکس مهارت بالایی در ضربات آخر دارد و یک مهاجم بریتانیایی کلاسیک محسوب می‌شود.

شگرد او زمانی است که پشت به دروازه توپ می‌گیرد و با چرخشی ناگهانی و بدون مکث به سمت دروازه ضربه می‌زند.

این همان مهارتی است که در مهاجمان فوتبال بریتانیا بارها دیده‌ایم و در حال حاضر بازیکنی مثل هری کین استاد آن است.

گل دوم استوکس به استقلال خوزستان (گل سوم تراکتورسازی) مثال خوبی برای چارچوب‌شناسی این مهاجم است که او را در نزدیک محوطه جریمه حریفان به بازیکن خیلی خطرناکی تبدیل می‌کند.

این شگرد را در مهاجمان فوتبال ایران به ندرت دیده‌ایم، ولی این مهاجم ایرلندی که فوتبالش را در آکادمی آرسنال شروع کرده، کاملا به این حرکت مسلط است. البته او قدرت سرزنی خوبی هم دارد و یک شماره 9 کامل محسوب می‌شود.

 

چه کسی جای ادینیو را می‌گیرد؟

ادینیو آخرین مهاجم خارجی است که موفق شده آقای گل لیگ برتر شود. این مهاجم برزیلی در فصل 94-93 برای تراکتورسازی 20 گل زد. بعد از ادینیو عنوان آقای گل لیگ برتر به مهاجمان پرسپولیس یعنی طارمی (دو بار) و علیپور رسیده، ولی به نظر می‌رسد در لیگ هجدهم مهاجمان خارجی بخت زیادی برای آقای گلی دارند.

کی‌روش و استوکس تنها مهاجمان نوک خارجی این فصل لیگ برتر نیستند. ذوب‌آهن برای پر کردن جای خالی کی‌روش این فصل ادی هرناندز را جذب کرده که تا امروز سه گله است.

صنعت نفت آبادان که علاقه زیادی به بازیکنان برزیلی دارد برای این پست سراغ بالوتلی رفته. فولاد هم در خط حمله‌اش چهره آشنایی به نام لوسیانو پریرا دارد که تا به حال سه گل زده.

استقلال و پرسپولیس هم در ترکیب‌شان از مهاجم خارجی استفاده می‌کنند.

منشا در این فصل به مهره‌ای کلیدی برای پرسپولیس تبدیل شده. استقلال هم پس از تجربه موفق با تیام، ماموریت گلزنی را به گرو سپرد و امیدوار است این مهاجم در هفته‌های آینده بتواند سرانجام با شرایط این تیم هماهنگ شود.

در سال‌های اخیر هم مهاجمان خارجی زیادی به لیگ برتر ایران آمدند، ولی به نظر می‌رسد باشگاه‌ها در خرید خارجی به مهارت بیشتری رسیده‌اند و مهاجمانی مثل کی‌روش، استوکس و حتی منشا بازیکنان مهمی در لیگ به شمار می‌روند.

 

آمار ضعیف مهاجمان ایرانی

در طرف دیگر مهاجمان ایرانی در لیگ هجدهم نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. بهترین گلزن ایرانی لیگ برتر وحید خشتان از استقلال خوزستان است که پس از زدن 4 گل در شروع مسابقات در 4 هفته اخیر گلی نزده. علیپور که فصل قبل 19 گل زد، در این هشت هفته تنها سه گل زده که آمار درخشانی نیست.

عملکرد ضعیف مهاجمان ایرانی در حالی که تیم ملی مهاجمان خیلی خوبی دارد را باید به مهاجرت این بازیکنان مرتبط دانست.

فوتبال ایران در سال‌های اخیر مهاجمان خوبی ساخته که ترجیح داده‌اند فوتبال‌شان را در لیگ‌های خارجی ادامه بدهند. یکی از دلایل این مهاجرت علاقه کی‌روش به بازیکنان لژیونر است، چرا که اعتقاد دارد بازیکنان در اروپا در شرایط تمرینی بهتری هستند.

از طرف دیگر بالا رفتن قیمت دلار هم به محرک جدیدی برای انتقال بازیکنان تبدیل شده.

در سال‌های گذشته مهاجمانی مثل کریم انصاری فرد، مهدی طارمی و کاوه رضایی به خارج از ایران رفتند و در آنجا هم آمار گلزنی خوبی ثبت کرده‌اند.

در این شرایط تیم‌های لیگ برتری چاره‌ای جز جذب مهاجمان خارجی ندارند و چه بهتر سراغ مهاجمانی مثل کی‌روش و استوکس بروند که ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.

گزارش: آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز