خبرگزاری کار ایران

هادی عامل در گفتگو با ایلنا:

پابندی به اصول هزینه دارد / عبدولی بی انضباطی کرده و باید توسط شورای فنی کنار گذاشته می‌شد / امیدوارم پرسپولیس در مقابل السد برنده باشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۹۴۶

هادی عامل در خصوص اتفاقات اخیر در ورزش کشتی گفتگوی بی پرده‌ای با ایلنا داشته است.

به گزارش ایلنا، مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان از 28 آبان تا 6 مهرماه در سالن اسپورت هال بوک شهر بوداپست مجارستان انجام خواهد پذیرفت و تیم ایران نیز به مانند دوره‌های گذشته به دنبال این خواهد بود تا نتایج خوبی را ثبت کرده و ناکامی در پاریس را در بوداپست جبران کند. تیم ایران از بوداپست خاطرات خوبی دارد، جایی که بعد از 40 سال توانست قهرمانی در کشتی آزاد را در جایی غیر از ایران جشن بگیرد و حالا تلاش خواهد کرد‌ که نتیجه‌ای  درخور شان کشتی ایران کسب کند. به همین منظور به سراغ هادی عامل گزارشگر و کارشناس محبوب این رشته‌ی ورزشی رفتیم تا نظر او در خصوص وضعیت کشتی ایران در آستانه مسابقات جهانی جویا شویم:

در آستانه مسابقات جهانی هستیم و حواشی زیادی پیرامون انتخاب نفرات وجود داشته است؛ نظر خود را در مورد چگونگی انتخاب نفرات و فرآیند انتخابی بیان کنید؟

فرآیند انتخابی را تا حدودی به صورت مصلحت اندیشانه برگزار کردیم . در گذشته و قبل از آمدن آقای خادم می‌دیدیم که انتخاب نفرات به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شد و هر سرمربی که در راس کار قرار می‌گرفت با توجه به سلایق شخصی دست به انتخاب نفرات می‌زد و عدالت زیر پا گذاشته می‌شد و واژه‌ی عدالت هیچ معنایی پیدا نمی‌کرد. کشتی گیر یکسال مداوم تمرین می‌کرد اما جایی در اردوهای تیم ملی نداشت و به همین خاطر وقتی می‌دید تلاشش نتیجه نمی‌دهد دست از تلاش برمی‌داشت و به همین منوال استعدادش هرز می‌رفت. کشتی گیرانی هم که در اردو حضور می‌داشتند چون از انتخاب خود مطمئن بودند و رقابتی برای دوبنده تیم ملی وجود نداشت خالی از انگیزه می‌شدند. آقای خادم زحمت کشیدند وفرآیند انتخابی را پایه ریزی کرده‌اند امااین فرآیند با نواقصی همراه بوده است این نواقص و احترام نگذاشتن به قوانینی که وضع شده می‌تواند برای کشتی بار منفی ایجاد کند.

در مورد سعید عبدولی این سوال مطرح است که فدراسیون کشتی چرا این همه با او مماشت می‌کند؟

 آقای سعید عبدولی را مثل پسرم دوست دارم و از نوجوانی کشتی‌هایش را گزارش کردم ، در بردهایش شادی کردم و در باختهایش اشک ریختم، در مسابقات المپیک به خاطر او با آقای مارتینتی رییس وقت فدراسیون کشتی جروبحث کردم . در مسابقات بازیهای آسیایی وقتی حق او را خوردند و او را در مقابل حریف کره‌ای بازنده کردند در گزارشهایم جوری صحبت کردم که  باعث شد جایزه نفر اول را به او دادند امااو مسابقات انتخابی  نتیجه را واگذار کرده و هم  بی‌اخلاقی کرده اما می‌بینیم که بازهم به او فرصت داده می‌شود. شورای فنی کشتی فرنگی کار صحیحی نکرده‌اند که به او فرصت دوباره داده‌اند. در ورزش اخلاق حرف اول را می‌زند . ایشان در طول مدت تمرینات در اردوها حاضر نبوده هر بار هم یک مشکل و حاشیه درست کرده و در کل کشتی‌گیر بی انضباطی بوده اما می‌بینیم مورد لطف شورای فنی که همه از دوستان بنده هستند قرار می‌گیرد و به نظر من دعوت از ایشان اشتباه بوده و باعث بروز حاشیه شده است.

خیلی ها می‌گویند این مماشات با عبدولی باعث برهم خوردن نظم اردوی تیم کشتی فرنگی می‌شود؟

این مسئله درست است و این اتفاق باعث بروز حاشیه می‌شود. به طور کلی وقتی اخلاق زیر پا گذاشته شود و اخلاق جوانمردی را رعایت نمی‌کنیم باعث ایجاد حاشیه و اختلاف می‌شویم ما اگر به یک اصولی پابند باشیم و طبق آن تصمیم بگیریم و به جلو برویم به صورت اتوماتیک همه چیز روی روال افتاده و ثمره‌اش را می‌بینیم. من از شورای فنی کشتی فرنگی یک سوال دارم و آن این است که گرفتن یک مدال در مسابقات جهانی این مقدار با ارزش است که بخواهیم اخلاق و اصول را زیر پا بگذاریم و این همه بی انضباطی را را نادیده بگیریم و بازهم به یک کشتی گیر میدان بدهیم؟

شایید این مماشات به خاطر این است که کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی از نتیجه نگرفتن احتمالی ترس دارد و نمی‌خواهد ریسک کند؟

قطعا پابندی به اصول یک سری هزینه ها دارد وقتی یک فرآیندی را وضع می‌کنیم باید هزینه‌های آن را هم پرداخت کنیم حتی اگر به قیمت نتیجه نگرفتنمان باشد. اگر پابند به عدالت پابند باشیم این چیز ها برایمان بی معنی می‌شود.

انتقادی که به محمدبنا هم وارد بود و منتقدان او معتقد بودند نتایج ضعیف در المپیک ریو به خاطر احترام نگذاشتن به مسابقات انتخابی بوده است. چقدر با این سخن موافقید؟

من آقای بنا را خیلی دوست دارم و معتقدم انسان برزگی هست اما واژه‌هایی را که من برای او طی گزارش به کار بردم در معروف شدن و محبوب شدن او تاثیر بسزایی داشت . واژه‌هایی مثل آقای خاص کشتی ایران و معمار کشتی ایران از القابی بود که من به او دادم و البته او لایق این لقبها بود. اما من همیشه این انتقاد را به او داشتم و در هر جایی که او را میدیدم این نظر خود را به او منتقل می‌کردم که آقای بنا باید انتخابی بگذاری . این اشکال کار است که انتخابی نمی‌گذاری و کشتی گیر را سلیقه‌ای انتخاب می‌کنی. به عنوان مثال حسین نوری قبل از المپیک ریو در مسابقات انتخابی که برگزار شد تمام رقبای خود را با اقتدار شکست داد. دو بار هم حبیبالله اخلاقی را شکست داد اما مشاهده کردیم کشتی‌گیری که دو بار به او باخته به المپیک اعزام شده است. چه تضمینی وجود داشت که اگر نوری به می‌شد حداقل برای ما برنز را می‌توانست بگیرد. برای همین است که می‌گویم احترام گذاشتن به قوانینی که خودمان وضع کرده‌ایم از اهم واجبات است.

کادرفنی تیم ملی و در راس آن آقای اشکانی گفته‌اند برخی نفرات آمادگی روحی و روانی برای مسابقاتی به سنگینی رقابتهای قهرمانی جهان را ندارند به همین خاطر کشتی‌گیر دیگری اعزام می‌شود؟

همیشه در این سی سال اخیر سرمربیانی که خواسته‌اند سلیقه شخصی را اعمال کنند از این حرفها زده‌اند و این ها بیشتر شبیه توجیه است. ایشان نمی‌تواند به صراحت اعلام کند که سلیقه من این است که فلان کشتی‌گیر را اعزام کنم به همین خاطر اقدام به زدن همچین حرفهایی می‌کند. این توجیهات در مقابل عدالت هیچ ارزشی ندارد و  هیچ توجیهی برای عدم اجرای عدالت  قابل قبول نیست.

راجب کشتی آزاد هم صحبت کنیم آیا از این بی اخلاقی ها در کشتی آزاد هم وجود داشته است؟

در کشتی آزاد آقای خادم بسیار قاطع و قانون مدار است و به قانون احترام می گذارد به همین خاطر حاشیه‌های آزاد از فرنگی بسیار کمتر است مگر در یکی دو مورد که آن هم طبیعی است و در همه‌ی رشته‌ها شاهد اختلافات جزیی نیز هستیم در کشتی آزاد به خاطر وجود رسول خادم کمتر شاهد این اتفاقات هستیم و امیدوارم کشتی فرنگی هم از کشتی آزاد درس بگیرد و به همین منوال عمل کند. به طور کلی باید خدمتتان عرض کنم که پایبندی به قانون هزینه دارد و باید هزینه آن را پرداخت کرد. شاید با انتخاب برخی نفرات در یک یا دو تورنمنت نتیجه بگیریم اما در درازمدت برای ما مشکل ساز خواهد شد.

پیش بینی شما از نتایج ایران در بوداپست چیست؟

خوشبختانه امسال بعد از مسابقات پاریس در مسابقات بعدی اتفاقات خوبی برای ما افتاد و در رده های پایه و بزرگسالان توانستیم به مدالهای طلای خوبی برسیم. پیش بینی می‌کنم نسبت به جهانی پاریس عملکرد خوبی داشته باشیم و نتایج بهتری نسبت به سال گذشته کسب کنیم.

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که به خاطر نوسانات بازار ارز شاید نتوانیم در برخی اوزان کشتی‌گیر به مسابقات اعزام نکنیم . آیا این تصمیم به وجه ما در کشتی دنیا لطمه نمی‌زند؟

این اتفاق یک لطمه‌ی جبران ناپذیری برای ما خواهد بود . آقای خادم در جلسه‌ی خود با آقای سلطانی فر قول‌های مساعدی گرفتند و امیدواریم این مشکل حل شود زیرا هزینه اعزام تیم کشتی در مقابل هزینه‌هایی که در دیگر جاها می‌شود بسیار ناچیز است آن هم ورزشی مثل کشتی که همیشه بار ورزش ایران بر روی دوشش بوده و همیشه توانسته مردم را شاد کند. من از همه‌ی ارگانها و نهادهایی که می‌توانند به کشتی کمک کنند تقاضا دارم این مساعدت را دریغ نکنند. تمام رجال سیاسی ما با پیروزی های کشتی خوشحال می‌شوند و شادی می‌کنند پس باید در آماده‌سازی هم کمک کرده تا بتوانیم تیم آماده، سرحال و کامل را به مسابقات بفرستیم زیرا اگر تیم را ناقص به مسابقات بفرستیم برای کشتی پرافتخار و مدعی ایران در عرصه بین‌المللی صورت خوشی ندارد و باعث خجالت زدگی ما خواهد شد.

اگر صحبت خاصی مانده بفرمایید ؟

من همه‌ی ورزشها را دنبال می‌کنم به همین خاطر دوست داشتم از همین جا اعلام کنم که می‌دانم تیم پرسپولیس امروز در مسابقات آسیایی مسابقه مهمی دارد و آرزو می‌کنم که این مسابقه را با نتیجه‌ی مطلوب به اتمام برساند و پرچم کشورمان را بالا ببرد و از همینجا در مشهد و در محضر آقا امام رضا هم دعا خواهم کرد که این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز