خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان ورزش شهرداری تهران با حضور در خبرگزاری ایلنا:

هدف از توسعه ورزش همگانی ایجاد رقابت نیست/ تا دقیقه 90 مسئولیتم را انجام می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۵۹۹

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران با حضور در خبرگزاری ایلنا به تشریح رویکردها و فعالیت‌های شهرداری تهران در ورزش همگانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، محمد صادق حسنی، رییس سازمان ورزش شهرداری تهران باحضور در خبرگزاری ایلنا با مسوولان این خبرگزاری دیدار و گفتگو کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود با تشریح فعالیت‌های این سازمان اظهار داشت: سازمان ورزش از ابتدای سال علاوه بر پیگیری برنامه های درون سازمانی مانند اصلاح ساختار، ارتقای وضعیت معیشت کارکنان، تثبیت جایگاه اداری پرسنل، تنظیم قراردادها و...،  یک رویکرد برون سازمانی یعنی توسعه ورزش همگانی بین مردم را نیز در برنامه خود دارد.

حسنی در ادامه افزود: رویکرد ما در مدیریت ورزش شهری استفاده از نیروهای متخصصی است که در کنار سبقه خوب در ورزش قهرمانی، در ورزش همگانی هم فعالیت مثمر ثمر داشته باشند. برای مثال از بهنام ابوالقاسم‌پور استفاده کردیم که علاوه بر اینکه در ورزش قهرمانی فرد خوشنامی است در زمینه ورزش همگانی هم فعالیت‌های خوبی داشته است. استفاده از این نفرات به پیشبرد کار کمک شایانی کرده است.

هدف از توسعه ورزش همگانی ایجاد رقابت نیست/ تا دقیقه 90 مسئولیتم را انجام می‌دهم

وی در مورد تعریف ورزش همگانی عنوان کرد: باید به یک تعریف مشخصی از ورزش همگانی دست پیدا کنیم و به یک ادبیات مشترک در این زمینه با مسئولان و متولیان مختلف ورزش همگانی برسیم تا تکلیف کار مشخص شود. موضوع دیگری که در ورزش همگانی وجود دارد این است که ما در ورزش همگانی متولیان مختلفی داریم که به صورت جزیره ای عمل می‌کنند و این حلقه وصل پیوسته نیست و به طور قطع هزینه‌های زیادی را برای ورزش همگانی متقبل می‌کند.به گفته حسنی سازمان ورزش به دنبال این نیست که مردم ورزش سخت و حرفه‌ای انجام دهند بلکه می‌خواهد با اجرای برنامه‌های مختلف به ویژه تفریحات ورزشی به دو هدف سلامت جسمی و نشاط اجتماعی دست پیدا کنیم و اگر برنامه ای این دو هدف را دنبال نکند، اجرا نخواهد شد.مردم باید در ورزش همگانی باهم رفاقت کنند نه رقابت.

وی در ادامه گفت: من در مسئولیتی که دارم تا دقیقه 90 تلاش خودم را می‌کنم تا به نحو احسن کاری که به من محول شده را انجام داده و به پایان برسانم. آدمی نیستم که از دقیقه 60 کنار بکشم یا کار را سبک بگیرم. تا روز آخر مسئولیتم با تمام وجود کار می‌کنم و اگر روزی قرار شد مسئولیتی نداشته باشم بدون مشکلی کنار خواهم رفت.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در مورد هزینه ورزش همگانی برای مردم هم عنوان کرد: ما متولی ورزش رایگان برای مردم هستیم و معتقدیم باید ورزش و خدمات ورزشی را به مردم رایگان ارائه دهیم. فعلا توان نداریم و حداقل‌ها را می‌دهیم. وظیفه من این است ورزش را برای مردم سهل الوصول کنیم. در حال‌ حاضر مدیر مجموعه‌ها می‌گویند که هزینه‌ها را گران نکنید. به ما تاکید می‌کنند با توجه به این که 100 ورزشکار داریم با گران شدن هزینه‌ها، این تعداد ورزشکار به 50 نفر کاهش پیدا می‌کند و ما به جای سود ضرر خواهیم کرد. هر چند که سعی می‌کنیم در برابر این گونه مسائل مقاومت داشته باشیم. ما اگر بتوانیم به یک هزینه واحدی از ورزش همگانی برسیم خیلی از مسائل حل خواهد شد. هنوز نمی دانیم توسعه ورزش همگانی ، توسعه زیر ساخت است، یا ترکیبی از اینهاست. ما چطور می‌توانیم عنوان کنیم مردم ما در ورزش همگانی 20 تا 40 درصد مشارکت دارند؟

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهر  بر این امر معتقد هستند که ورزش همگانی باید به صورت ارزان و کم هزینه در دسترس مردم باشد. اگر دستیابی به ورزش همگانی را برای مردم سخت کنیم و هزینه سنگینی را متقبل شهروندان کنیم، مشارکت مردم در بحث ورزش همگانی و فعالیت‌های بدنی کم خواهد شد و ما باید در آسیب اجتماعی و بحث هزینه سلامت پاسخگو باشیم. به شدت به دنبال این هستیم که اولا مجموعه ورزشی را طبق استانداردهای جدید حتی در عرصه بهداشت مطلوب سازی کنیم و تعرفه‌ها را به حداقل برسانیم. من موافق نیستم بار هزینه‌های خدمات ورزش همگانی را به دوش مردم بگذاریم. ما موظف هستیم سوبسید بدهیم تا خدمات کم هزینه و ارزانی را برای مردم ایجاد کنیم.

هدف از توسعه ورزش همگانی ایجاد رقابت نیست/ تا دقیقه 90 مسئولیتم را انجام می‌دهم

حسنی همچنین درخصوص وضعیت زیرساخت‌های ورزشی در شهر تهران تصریح کرد: ما در بحث زیر ساخت‌ها اگر جمعیت تهران را حدود 8 میلیون نفر در نظر بگیریم، ما تقریبا نزدیک به یک متر فضای ورزشی برای هر فرد در اختیار داریم. ما در بحث سرانه‌های ورزشی مشکلی نداریم یعنی اگر ما خودمان، وزارت ورزش، آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمان‌ها بیایم ورزشگاه‌ها را ترسیم و مشخص کنیم ، قطعا سرانه ورزشی قابل قبولی در تهران خواهیم داشت. به لحاظ تجهیزات نیز، ما حدود 400 مجموعه ورزشی در تهران داریم که از این بین 80 مجموعه ورزشی آبی است. از طرفی ما بیش از 200 خانه ورزش در سراسر محله ها داریم. این ها بجز فضاهای پارکی و زیر ساخت های آسفالتی است که در اختیار داریم. تنها مشکلی که ما داریم بحث فرهنگ سازی است ما هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ‌سازی کنیم که مردم بیایند و از این سرانه‌های ورزشی های به نحو مطلوب استفاده کنند. 

وی در ادامه گفت: شاید محوری‌ترین سازمانی که بتواند در بحث سلامتی تن و نشاط اجتماعی قدم بردارد سازمان ورزش شهرداری است. سازمان ورزش با هدف توسعه ورزش همگانی برای رسیدن به نشاط اجتماعی و سلامت جسمی شکل گرفته و در حال حرکت است، و در یک گذری است که تلاش می کند خودش را به وظایف اصلی سازمان نزدیک کند و به سمتی برود که علاوه بر توسعه زیر ساخت های ورزشی بتواند خدمات ورزشی و فعالیت‌های ورزشی را هم توسعه ببخشد. طوری که حضور و مشارکت مردم را برای ورزش کردن و فعالیت های بدنی و ذهنی و روحی نزدیک کند و شرایط را برای این گونه فعالیت‌ها آماده کند. بنابراین این وظیفه خطیر و مهم بر عهده سازمان ورزش شهرداری تهران گذاشته شده است. 

رییس سازمان ورزش شهرداری تهران با بیان اینکه تغییر رویکرد و برنامه ریزی سازمان نیازمند افراد مجرب و با سابقه است، تاکید کرد: در حال حاضر سازمان ورزش شهرداری تهران  یکی از نخبه ترین ارگانهای شهرداری است و بالغ  بر 90 درصد پرسنل در رشته مرتبط با کار خود تحصیل کرده و دارای تجربه کاری فراوان هستند. همچنین معاونان ما دارای سابقه درخشان در ورزش قهرمانی هستند اما پس از سپری کردن دوران قهرمانی خود، با رویکرد توسعه ورزش همگانی در سازمان فعالیت می‌کنند.

هدف از توسعه ورزش همگانی ایجاد رقابت نیست/ تا دقیقه 90 مسئولیتم را انجام می‌دهم

وی درباره برنامه‌های سازمان ورزش شهرداری درخصوص بانوان نیز اظهار داشت: ما در تهران چندین استخر روباز برای بانوان داریم، مثل مجموعه الزهرا که خاص بانوان است. ما دقیقا در حال حاضر یک روز در میان مجموعه هایمان در اختیار بانوان است، ما افطار تا سحر تمام مجموعه هایمان سه روز در هفته در اختیار بانوان قرارداده‌ایم. همچنین بالغ بر 100 نفر از مدیران ما در سازمان ورزش را بانوان تشکیل دادند و شدیدا به دنبال توسعه این موضوع هستیم که بانوان نقش محوری در ورزش همگانی ایفا کنند. شعار ما این است که زمانی که بانوان حضور نداشته باشند نمی‌توانیم رفتارهای ورزشی را نهادینه سازی کنیم و با حضور بانوان است که می‌توانیم ورزش را در بین خانواده نهادینه کنیم و به دنبال این هستم که یک معاونت ایجاد کنیم تحت عنوان معاونت ورزش بانوان و خانواده، و تلاش می‌کنیم روی این موضوع بیشتر تلاش کنیم. 

در حال حاضر نزدیک به 400 زمین چمن مصنوعی داریم که اینها در اختیار مردم قرار دارند. همچنین فعالیت‌های ورزشی مراکز، بوستان‌ها و پارک‌هایی هستند که مسقف نیستند. استراتژی نوین ما در ورزش همگانی این است که مردم را به فضاهای باز هدایت کنیم. به دنبال این هستیم خیابان ها را هفته‌ای یک یا دو روز پایلوت کنیم و نسبت به باز پس گیری خیابان‌ها از ماشین‌ها را به منصه ظهور برسانیم و به ویژه‌ در اختیار کودکان قرار دهیم.

حسنی در مورد نمایشگاهی که قرار است تولیدات ورزشی داخلی را مورد استفاده قرار دهد گفت: در این نمایشگاه وسایل ورزشی به نمایش گذاشته می‌شوند و رویکرد ما هم استفاده از تولیدات با کیفیت و با قیمت مناسب داخلی است تا هم از کیفیت خوب آنها بهره‌مند شویم و هم از تولید داخلی حمایت کرده باشیم.

وی در مورد مشکلات ورزش همگانی عنوان کرد: ورزش همگانی به صورت جزیره‌ای اداره می‌شود و یک حلقه مفقوده تحت عنوان راهبری متمرکز وجود دارد که این باعث شده ما نتوانیم نتیجه‌ مطلوبی را در ورزش همگانی دریافت کنیم. هنوز در تعریف ورزش همگانی دوستان زمانی که رصد می‌کنند می‌بینند که از ابعاد مختلف تعریف شده است. هنوز در بحث ورزش همگانی به یک مشترک واحد، ادبیات واحدی نرسیده‌ایم که بدانیم ورزش همگانی چیست؟ و آیا ورزش همگانی مقدار و درصد زیر ساخت‌هایی است که ما ارائه می‌دهیم و ساخته‌ایم، یا این که ورزش همگانی درصد فعالیت‌های منظم و هماهنگی است که مردم انجام می‌دهند یا ترکیبی از این دو است. باید تعریف منظم و مشخصی از ورزش همگانی داشته باشیم، سپس حلقه مفقوده و وحدت رویه تمام مجموعه‌هایی که وظیفه توسعه ورزش همگانی را دارند، ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز