خبرگزاری کار ایران

چرا کی‌روش بازیکن جنجالی استقلال را به پرسپولیسی‌ها ترجیح داد (تحلیل)

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۶۷۰

انتقاد بخش جدا نشدنی فوتبال است؛ این را کارلوس کی‌روش در مصاحبه تلویزیونی‌اش گفت و خیلی خونسرد به پرسش‌هایی که درباره فهرست اخیر می‌شد پاسخ داد؛ درست برخلاف گذشته که به جزییات ورود نمی‌کرد، این‌بار ریز به ریز درمورد همه چیز حرف زد.

به گزارش ایلنا، یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها و ابهامات فهرست تیم‌ملی، دعوت آرمین سهرابیان به تیم‌ملی بود. سهرابیان از اواخر فصل پیش به ترکیب استقلال رسید و عملکرد بدی در بازی‌هایی که از او دیدیم نداشت اما دعوت شدنش با این سرعت، از سوی کی‌روشی که به راحتی بازیکنی را به دایره تیم ملی اضافه نمی‌کند، جای سوال داشت.

کی‌روش در پاسخ به این سوال نشان داد که با برنامه و استراتژی به بازیکنان لیگ نگاه می‌کند و برخلاف انتقادات، حواسش به لیگ برتر ایران هم هست. او درباره سهرابیان به نکته جالبی اشاره داشت. اینکه آرمین چپ‌پاست و در استقلال به‌عنوان مدافع میانی هم بازی و نظر سرمربی تیم‌ملی را به خود جلب کرده است اما نکته اصلی اینجا بود؛ سرمربی تیم‌ملی این‌بار برخلاف گذشته که وارد جزییات نمی‌شد، به صراحت اعلام کرد که در خط دفاع به یک مدافع میانی چپ‌پا نیاز دارد تا تعادل را در خط دفاع برقرار کند. پیش از این محمد انصاری مدافع میانی چپ‌پای پرسپولیس به اردوها دعوت می‌شد که با گذشت زمان و بازی‌های رسمی، نتوانست نظر کی‌روش را جلب کند و از فهرست مسافران جام‌جهانی جا ماند.

درباره محمد انصاری هم وضعیتی مشابه سهرابیان وجود دارد. انصاری بازیکن گمنامی بود که توسط برانکو برای نیمکت پرسپولیس خریداری شد اما بابک حاتمی- مدافع چپ ثابت پرسپولیس- در ابتدای فصل عملکرد پر انتقادی داشت. از سوی دیگر او به یکباره مصدوم شد تا برانکو ناچار به استفاده از انصاری شود.

محمد انصاری خیلی زود مورد پسند برانکو قرار گرفت تا آنجا که سرمربی پرسپولیس برای فصل دوم او را به قلب دفاع برد تا کنار شجاع خلیل‌زاده یا جلال حسینی بازی کند. قدرت بازیسازی انصاری در دفاع میانی باعث شد تا کی‌روش به فکر دعوت از این بازیکن بیفتد و برای یک سال، انصاری پای ثابت اردوها شد اما در بازی‌های رسمی و دوستانه کمتر به او فرصت خودنمایی رسید. پس از صعود زودهنگام ایران به جام‌جهانی بهترین زمان برای کی‌روش بود تا به این مدافع در بازی‌های تشریفاتی باقی مانده از مقدماتی جام‌جهانی بازی دهد اما عملکرد نه‌چندان مطمئن انصاری مقابل سوریه در تهران، کی‌روش را با تردیدهایی مواجه کرد. در ادامه، اختلافات کی‌روش و برانکو هم در کنار گذاشته شدن انصاری از تیم‌ملی بی‌تاثیر نبود اما سرمربی تیم ملی در تمام این مدت در پی یک مدافع وسط چپ‌پا بود و گزینه‌های مختلفی را زیر ذره‌بین گرفت تا در بازی‌های پایانی فصل گذشته لیگ‌برتر و لیگ‌قهرمانان، آرمین سهرابیان چشم کی‌روش را گرفت اما نه برای جام جهانی.

در نخستین اردوی تیم‌ملی پس از جام‌جهانی سهرابیان در فهرست کی‌روش قرار گرفت تا به‌عنوان مدافع میانی چپ‌پا مورد آزمایش قرار گیرد. سهرابیان بازیکن سرعتی و تکنیکی استقلال مثل انصاری از دفاع چپ به قلب دفاع تغییر پست داده و باید دید در ادامه راه می‌تواند نظر مساعد کی‌روش را جلب کند. در قلب دفاع تیم ملی، پورعلی‌گنجی و سید مجید حسینی جواب داده‌اند و رقبای سرسختی برای سهرابیان به‌شمار می‌آیند اما سهرابیان باید از این نگرش کی‌روش که یک مدافع میانی چپ می‌خواهد، نهایت استفاده را ببرد و به سرنوشت انصاری دچار نشود. سهرابیان همین اردوی اول را فرصت دارد تا برابر ازبکستان خودی نشان بدهد چون کی‌روش در مصاحبه تلویزیونی‌اش اعلام کرد که اکنون زمان آزمون و خطاست نه اردوی پایانی که به جام‌ملت‌های آسیا در امارات ختم می‌شود.

با این وضعیت باید دید کی‌روش که در گذشته از امیرحسین صادقی چپ‌پا در قلب دفاع تیم ملی استفاده می‌کرد، می‌تواند یک جوان دیگر را به سطح بازیکنان بزرگ تیم‌ملی برساند؟ همه اینها نشان می‌دهد که کارلوس کی‌روش یا حتی برانکو برای هر بازیکن برنامه و استراتژی معینی دارند و اینطور نیست که بازیکنان بدون متر و معیار به‌یکباره سر از تیم‌شان دربیاورند. برانکو و کی‌روش در دوران مربیگری خود در ایران همواره به‌مدافعان سرعتی و خوش‌تکنیک علاقه نشان داده‌اند؛ از محمد نصرتی، سهراب بختیاری زاده و یحیی گل‌محمدی در تیم برانکو تا سیدجلال، پورعلی‌گنجی و مجید حسینی و حالا گزینه‌ای با نام آرمین سهرابیان جوان خوش‌تکنیک در تیم کی‌روش.

پروژه تغییر نسل در تیم‌ملی ادامه دارد و کی‌روش در طول این 7 سال کامل چهره تیم‌ملی را تغییر داده و به بازیکنان جوان و جدیدی رسیده که شاید مثل نسل قبلی 10 سال تیم ملی ایران را قبضه کنند.

تحلیل: سعید زاهدیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز