خبرگزاری کار ایران

امیر هاشمی مقدم در گفت و گو با ایلنا:

طول نمی کشد که علیرضا فیکس خواهد شد/ مرتضی از بوندسلیگا هم پیشنهاد داشت/ خیلی زود به زمین برمی گردم/ شفر باید فوتبال خوب را کنار بگذارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۶۶۶

ستاره اسبق استقلال درباره مسائل مختلفی صحبت کرد و راجع به آخرین وضعیت جهانبخش و پورعلی گنجی هم مسائلی را به زبان‌آورد و شرح داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا جهانبخش ستاره تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه برایتون انگلیس شب گذشته در مراسم گالای فوتبال هلند جایزه بهترین گلزن و کفش نقره ای را مال خود کرد و افتخاری بزرگ را برای خودش و همچنین فوتبال ایران به دست آورد. امیر هاشمی مقدم ستاره اسبق تیم فوتبال استقلال تهران و همچنین مدیربرنامه های علیرضا جهانبخش که به اتفاق همسرش در این مراسم حضور داشت درباره این مراسم و همچنین اتفاقاتی که در آن رخ داد و .... صحبت کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

×آقای هاشمی مقدم به شما هم تبریک می گویم. علیرضا موفق شد دوشنبه شب جایزه بسیار مهمی را کسب کند و حاصل زحماتش را ببیند و افتخار بزرگی را برای فوتبال ایران کسب کند.

صد در صد همینطور است. علیرضا جان جایزه اش را از سرمربی فصل پیش خود یعنی آقای فن دن بروم دریافت کرد و همچنین یک صحنه زیبای دیگر هم رقم خورد. کفش نقره ای علیرضا توسط پدرش به او داده شد که واقعا فوق العاده بود. بازیکنان و مربیان بزرگی در این مراسم حاضر بودند. از رونالدو کومان و برت فان مارویک تا وسلی اسنایدر و حکیم زیش و خیلی های دیگر. من و همسرم نیز به عنوان دو ایرانی که در مراسم حاضر بودیم به شدت احساس غرور کردیم. نکته جالب توجه این بود که آقای کریس هوتون سرمربی برایتون و همچنین پال استنلی مدیر فنی باشگاه هم در این مراسم حضور داشتند. به امید اینکه در آینده ای نزدیک در انگلیس در چنین مراسمی جوایز ارزنده به او تعلق پیدا کند و همچنین به امید روزی که دیگر فوتبالیستهای ایرانی نیز به چنین افتخاری نائل شوند.

×درباره شرایط کنونی علیرضا صحبت کنید. اینکه چه زمانی می توانیم او را در ترکیب اصلی برایتون ببینیم.

 علیرضا در انگلیس روز به روز بهتر می شود و بیشتر جا می افتد. سرمربی تیم هم می داند که باید چه کار کند. علیرضا در این مدت هم هر وقت به زمین آمده توانسته خودش را نشان دهد. فوتبال انگلیس با بقیه لیگ های دنیا بسیار متفاوت است. از لحاظ فیزیکی و تمرکز و تاکتیکی بسیار متفاوت دنبال می شود. زیاد طول نخواهد نکشید که علیرضا به مهره ای فیکس و باارزش و مفید برای برایتون تبدیل خواهد شد.او سخت کار می کند و زحمت می کشد. به جای جدیدی رفته است و باید جا بیفتد. شرایط کنونی علیرضا من را یاد زمانی می اندازد که به هلندآمده بود و چند ماه طول کشید تا بتواند با شرایط آنجا آدابته شود. در چند ماه نخست مشکلاتی از قبیل آشنایی با فرهنگ آن جامعه و همچنین فوتبال آن کشور و هماهنگی با بازیکنان را داشت اما همه چیز حل شد. اینها مسائل ساده ای نیست. همه فکر می کنند چون او بازیکن خوبی است باید سریع عملکرد فوق العاده اش را به نمایش بگذارد اما واقعا کار سختی است. زمانش که فرا برسد نه تنها علیرضا فیکس می شود بلکه به یکی از مفدیترین بازیکنان تیم تبدیل می شود.

طول نمی کشد که علیرضا فیکس خواهد شد/ مرتضی از بوندسلیگا هم پیشنهاد داشت/ خیلی زود به زمین برمی گردم/ شفر باید فوتبال خوب را کنار بگذارد

×مرتضی پورعلی گنجی هم در انتقالی جالب توجه به تیم یوپن پیوست. از آخرین وضعیت او برایمان بگویید و اینکه گویا برنامه ویژه ای برای آماده سازی او در نظر گرفته شده است.

نظر کارشناسی من درباره فوتبال بلژیک این است که فوتبال این کشور در سطح اول فوتبال جهان هست و لیگ باکیفیتی است. شاید نتوان با انگلیس واسپانیا آن را مقایسه کرد اما در نهایت فوتبال خوبی در آنجا به نمایش گذاشته می شود. صد در صد برنامه ویژه ای برای او ترتیب داده شد به این دلیل که بچه ها از جام جهانی برگشته بودند و استراحت طولانی داشتند. مربی روی او حساسیت داشت تا خیلی زود برگردد. فکر می کنم تا حدود دو روز قبل از بازی آخر اجازه بازی اش هم صادر نشده بود ولی در نهایت این امکان میسر شد و در بازی آخر هم روی نیمکت نشست. او تمرینات ویژه ای را پشت سر گذاشت و حالات هم در اردوی تیم ملی حضور دارد و مطمئن باشید وقتی مرتضی برگردد به شرایط 100 درصد رسیده و می تواندبه تیمش کمک کند. مرتضی این باشگاه را انتخاب کرد تا به قدم بعدی اش برسد. او آرزو و اهداف بزرگی دارد که مطمئنم روزی به آنها خواهد رسید.

×صحبت از پیشنهاد ترابوزان اسپور ترکیه، لیدز یونایتد و چند باشگاه دیگر بود اما او به یوپن پیوست.

این را باید به شما بگویم که مرتضی دو پیشنهاد خوب از بوندسلیگا هم داشت. ولی متاسفانه ترابوزان اسپور با آن برخورد و تبلیغاتی که کرد باعث شد تا این دو باشگاه گمان کنند او قراردادش را بسته است. لیدز یونایتد در چمپیوشیپ بازی می کند. نظر من و مرتضی بر این بود که او کارش را در لیگ برتر یک کشور آغاز کند. از دور اینطور به نظر می رسد که سطح چمپیونشیپ پایین است اما فوتبال بازی کردن در آنجا دشوار خواهد بود. روزی که می خواستیم برای عقد قرارداد مرتضی به بلژیک برویم حتی استوک سیتی هم تماس گرفت ولی مرتضی می خواست به حرفی که به یوپن زده بود را عملی کند. من مطئنم او درست تصمیم گرفته است. زمان فاکتور بسیار مهمی است و با حرف زدن کارش پیش نمی رود. الان مهم نیست که او کجاست. باید دید که دو یا سه سال دیگر او در کجا فوتبال بازی می کند. اعتقاد دارم که او با توجه به سن و سال خوبش به عنوان یک دفاع مرکزی تجربه بالایی دارد و می تواند موفق شود.

×کیان گیلانی نخستین بازی خود را برای تیم زیر 19 ساله های نایمخن انجام داد. آیا باید منتظر ظهور یک علیرضا جهانبخش جدید در فوتبال ایران باشیم؟

من هیچ وقت بازیکنان را باهم مقایسه نمی کنم. چون کار درستی نیست. هر بازیکنی شرایط  و کیفیت خاص خودش را دارد و از لحاظ فیزیکی، فرهنگی و شخصیتی باهم متفاوت هستند. کیان 18 سال دارد و در تیم زیر 19 ساله های نایمخن بازی می کند. آروین جواد تازه 17 ساله است در پست مهاجم نوک به میدان می رود. این دو بازیکنان خوبی هستند. شروع باز یهایشان از هفته پیش بود. یکی از آنها دو پاس گل داد و دیگری هم موفق به زدن یک گل شد. کیان تواسنت دروازه تیم حریف را باز کند. پست کیان بازیکن شماره 10 یا پشت فوروارد هست. البته توانایی بازی در پست هشت یا همان باکس تو باکس هست. او بازیکن اینده داری است و آروین هم به همین شکل می تواند با قد  192 سامتی متر به یک مهاجم نوک واقعی تبدیل شود. او می تواند بین 30 تا 40 کل برای تیمش به ثمر برساند. امیدوارم آنها این راه را به همین شکل درست ادامه دهند و تمرکزشان فقط فوتبال باشد که ان شالله به همین گونه هم هست.

×آقای هاشمی مقدم از برنامه های خودتان در این فصل بگویید. شما پیش از این به عنوان مدیرفنی تیم دوم نایمخن فعالیت می کردید و مدتی هم سرمربی این تیم بودید و نتایج درخشانی کسب کردید.

مدیر برناومه بودن کار آسانی نیست. در زندگی حرفه ای من چه به عنوان مربی و چه به عنوان مدیر برنامه هیچ وقت 99 درصد را نشناختم. یا باید کاری را 100 درصد انجام داد یا اصلا انجام نداد. به خاطر این مساله من و همسر خوبم مجبور شدیم  کار مدیریت را باهم انجام می دهیم. با این حال باید هر چه زودتر به زمین برگردم. چرا که هنوز سه ماه نشده است ولی دلم به شدت تنگ شده است. 20 سال در هلند مربیگری کردم و در 15 سال اخیر مربی بزگسالان بودم. امیدوارم سریع تر برگردم و تصمیم بگیرم که چه کار باید بکنم. باید ببینم چه تیمی بر سر راهم قرار می گیرد تا بتوانم برای رسیدن به اهداف و آمالم دست پیدا کنم و به عه عنوان مربی رشد داشته باشم.در طول این 20 سال زحمات زیادی کشیدم و در رده های مختلف کار کردم و مدارک گوناگونی را دریافت کردم و اینها نباید برای هیچ باشد. می بایست در سطحی خوب مربیگری کنم و این جزو اهداف من هست.

×شما سابقه قهرمانی با استقلال در جام باشگاه های آسیا را دارید. استقلال در مرحله یک چهارم نهایی و در بازی رفت مقابل السد شکست دور از انتظاری را متحمل شد. درباره این شکست صحبت کنید و راهکارتان برای دیدار برگشت چیست؟

خیلی متاسف هستم که می بینم استقلال در این مرحله افتاده است. نظر من این است که باید آقای شفر فوتبال خوب را کنار بگذارد و دنبال نتیجه باشد. یک تیم بعد از چند هفته نتیجه گرفتن می تواند خوب هم بازی کند و می شود به آن تزریق کرد. استقلال تیمی نیست که امتیاز از دست بدهد و نباید این اتفاق رخ دهد. حالا چه در مسابقات داخلی باشد و چه در لیگ قهرمانان آسیا. چیزی که بیشتر از همه من را ناراحت می کند این است که استقلال در حال خروج روند فنی خودش و ورود به مسائل حاشیه ای است. این اتفاق نباید رخ بدهد و تیمهای بزرگی چون استقلال و پرسپولیس اگر وارد حاشیه شوند نتیجه نمی گیرند. استقلال تیمی هست که مردم از آن توقع دارند و طرفداران زیادی دارند. آنها حق دارند که بازی خوب ببینند. تیم باید خوب بسته می شد. مقابل السد استقلال سه گل خورد و این اصلا اتفاق نیست. تیمهای مثل السد برنامه دارند و تیمهایی مانند استقلال نه. آنها دیروز تیم خوبی نشدند و سالهاست که کار می کنند. این درست که آنها پول کلانی دارند و صرف بازیکنان بزرگ می کنند. اما ما چیزی داریم که آنها ندارند. در خون فوتبال ایران استعدادی است که آنها فاقد این مسله هستند. ما باید حاشیه را کنار بگذاریم و مدیریت خوبی داشته باشیم. باید برای کسب نتیجه وارد زمین شویم و اینها در کنار هم چیزهایی است که یک تیم را کامل می کند.

×سوال آخر. درباره ادامه همکاری فدراسیون فوتبال ایران با کارلوس کی روش برای جام ملت ها است. نظر شما در این باره چیست؟

به نظر من آقای کی روش بهترین گزینه برای تیم ملی خواهد بود. بعد از حدود 7 و نیم سال ایشان شناخته کاملی از فوتبال ما و همچنین رقبای ما دارد و دلیلی نمی بینم که بخواهیم دنبال مربی دیگری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز