خبرگزاری کار ایران

پاسخ چراغپور به ویسی درباره بازی تدافعی مقابل پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۰۸۶

عبدالله ویسی بعد از نمایشی کاملا تدافعی که با اتلاف وقت نیز همراه بود به دفاع از آن پرداخت و عنوان کرد تیم ملی نیز در هفت سال گذشته از این شرایط به نتیجه مدنظر رسیده است.

به گزارش ایلنا، جلال چراغپور، کارشناس و مربی فوتبال ایران به این ادعا پاسخ داده که آیا شیوه تاکتیکی و تدافعی تیم ملی با شرایطی که اکنون تیم‌های لیگ برتری از آن به عنوان سیستم دفاعی یاد می‌کنند مشابه است یا خیر.

ابتدا باید این سوال را مطرح کنیم که آیا شکل کنونی بازی‌های لیگ ارتباطی با بازی تیم ملی در جام جهانی دارد؟ در این صورت باید بگوییم در تورنمنتی که یک تیم 15 بازی رفت و برگشت دارد (در مجموع 30 بازی) با تورنمنتی که تکلیف یک تیم با سه بازی مشخص می‌شود، قیاس مع‌الفارق کرده‌ایم.

هیچ قیاسی بدتر از این نیست چون وقتی شما می‌توانید 30 بازی انجام دهید، نباید انعطاف، قدرت تیمی، شکل بازی و... را با تیمی مقایسه کنید که فقط سه بازی فرصت دارد تا تکلیف خودش را مشخص کند. ضمن اینکه این تیم از سه بازی خود با یک تیم مشابه و دو تیمی بازی دارد که جزو قوی‌ترین تیم‌های دنیا هستند. اساساً نباید چنین مقایسه‌ای انجام داد.

مساله دوم این است که وقتی شما 30 بازی را فشرده کرده، آن را تبدیل به سه بازی کنید و تورنمنتی چون لیگ برتر را مشابه سه بازی تیم ملی در جام جهانی بدانید، اشتباه فاحش دیگری انجام داده‌اید چون در جام جهانی تیم ملی با سه بازی با سه سبک مختلف دنیا مواجه بود اما شما اینجا 30 بازی مقابل تیم‌هایی انجام می‌دهید که از نژاد خودتان است، سبک بازی شباهت دارد، بازیکنان یا هم‌تیمی‌تان بوده‌ یا مربیان‌شان همبازی سابق شما بوده‌اند. با این حساب قیاس با تیم ملی نه تنها فنی نیست، بلکه عامیانه هم نیست. ضمن اینکه شما وقتی تیم ملی را در اختیار دارید، بازیکنانی از یک نژاد دارید اما در باشگاه نژاد بازیکنان از مالی، عراق، آلمان، الجزایر و سراسر دنیاست که به این ترتیب می‌تواند نقاط ضعف خود را با استفاده از نژادهای دیگر بپوشاند اما در تیم ملی این فرصت وجود ندارد.

این دلایل نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید تیم باشگاهی و تیم ملی را مقایسه کنید و چون قابل قیاس نیستند، این صحبت قابل پذیرش هم نیست. قسمت دومی که باید به آن پرداخت، این است که آیا دفاعی بازی کردن یک تیم می‌تواند مورد انتقاد قرار بگیرد یا نه؟ دفاعی بازی کردن از حقوق فوتبالی است و آیا تفکر دفاعی یک مربی در لیگ محکوم است یا نه؟ این سوال‌ها می‌تواند پاسخ‌هایی هم به دنبال داشته باشد. ابتدای امر باید بگوییم فوتبال دو قسمت دارد که یک قسمت مربوط به دفاع و قسمت دیگر مربوط به حمله است. پس زمانی که حمله نمی‌کنید، باید دفاع کردن را بلد باشید و داشتن دانش دفاع کردن از ملزومات فوتبال است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز