خبرگزاری کار ایران

محمد طلایی: سرم را در کشتی بالا می‌گیرم

خادم مقابل مافیای کشتی ایستاد/ رسول ارزش کتک خوردن را دارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۸۵۳

پیشکسوت کشتی در گفتگویی صریح به شرایط کشتی ایران پرداخته است.

به گزارش ایلنا، سرمربی با اخلاق و دوست‌داشتنی تیم ملی کشتی آزاد امسال یکی از سخت‌ترین دوران ورزشی خود را پشت سر گذاشت. نهمی جهان نتیجه‌ای نبود که در شأن کشتی ایران و حتی سرمربی آن باشد اما در مسابقات جهانی فرانسه، کشتی آزاد ایران با ایستادن در رده نهمی یکی از بدترین نتایج تاریخ را تجربه کرد ولی این نتیجه بد تقصیر چه کسی بود؟ بعد از مسابقات همه تقصیرها به گردن محمد طلایی افتاد در حالی‌که به جز او افراد بسیاری بودند که در ثبت این نتیجه تاریخی نقش داشتند اما بعد از این شکست همه کنار رفتند تا فقط محمد طلایی بماند و کلی حرف‌های تند. با این حال محمد طلایی هنوز هم سر حرفش هست: «به خاطر رسول خادم کتک خوردن هم ارزش داشت.» او رفیق خود را حتی یک لحظه هم تنها نگذاشته و با اینکه بعد از این همه انتقاد و تنها ماندن‌ها هنوز از رسول خادم حمایت می‌کند، نشان دهنده همان اخلاق بی‌نظیری است که محمد طلایی دارد.

آقای طلایی این روزها در کشتی چه خبر است؟

 واقعا من هم نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است رخ دهد اما امیدوارم هر چه زودتر هر چه که هست ختم به خیر شود. پشت پرده کشتی را نمی‌فهمم و واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داده اما امروز کشتی که قبل از این هم تنها بود، تنها‌تر شده. مظلوم بود و الان مظلوم‌تر هم شده.

شما نزدیک‌ترین فرد به رسول خادم هستید و حتما بهتر می‌دانید که چه اتفاقی باعث شد تا به این شکل از کشتی قهر کند؟

 بله همیشه به رسول خادم نزدیک بودم اما هرگز اینطور بوده که در خصوص مسائل اینچنینی هم بخواهم سرک بکشم. با این حال امیدوارم هر چه زودتر کشتی سر و سامان بگیرد. البته او از کشتی قهر نکرده و نمی‌کند اما شرایط برای کار کردنش فراهم نیست.

با توجه به شناختی که شما به واسطه دوستی چندین ساله با رسول خادم دارید، فکر می‌کنید چرا این اتفاق رخ داد؟

 ظاهرا برخی دوست ندارند رسول خادم در کشتی بماند. او هم فرد مغروری است و اهل سرخم کردن نیست اما آرزو دارم به هر حال هر دو طرف کوتاه بیایند و یک تصمیم خوب بگیرند. بازی‌های آسیایی در پیش است و بعد از آن هم مسابقات جهانی را داریم. کار برای کشتی سخت شده و طبیعتا برای ورزش ایران هم سخت می‌شود، چرا که بیشترین مدال‌های ورزش را کشتی می‌گیرد.

سال 96 برای کشتی ایران سال بدی شد!

 بسیار سال بدی شد و در حاشیه مسابقات جهانی فرانسه بدترین روزها را تجربه کردم. ما تیمی را آماده کرده بودیم که می‌دانستیم نتیجه نمی‌گیرد. چند نفری در تیم در حد مسابقات جهانی نبودند اما رسول خادم اصرار کرد براساس نتایج مسابقات انتخابی تیم انتخاب شود.

اما مشخص بود که حاصل کار این تیم چه می‌شود، چرا قبول کردید؟

 به رسول خادم و اعضای شورای فنی گفتم تیم نتیجه نمی‌گیرد و بعد هم کلی حاشیه به وجود می‌آید اما رسول خادم گفت براساس انتخابی تیم انتخاب شود. گفتم ممکن است بعدا از نتیجه تیم انتقاد کنند، فدراسیون زیر فشار برود  یا اصلا ممکن است که فحش بخوریم، گفت اگر کتک هم بخوریم پای انتخابی می‌ایستیم.

اما بعد از جهانی فقط شما کتک خوردید...

 مهم نیست. مهم این بود که صادقانه زحمت بکشیم و شبانه روز کار کنیم و بتوانیم سرمان را بالا بگیریم.

از این ترانه معروف «در دو روز عمر کوتاه سخت جانی کردم، با همه نامهربانی‌ها، مهربانی کردم» چه چیز می‌توان برداشت کرد؟

 درست نبود در آن مقطع حرف بزنم. من چارچوب خودم را دارم و نمی‌خواهم به کسی بی‌احترامی شود یا خدای نکرده حق و ناحق شود.

اما درباره خود شما هم حق و ناحق شد...

 نه، کشتی مهم است و همه باید برای موفقیت آن تلاش کنیم. به خدا ارزش ندارد که بخواهیم علیه همدیگر صحبت کنیم. متاسفانه برخی‌ها برای اینکه پست بگیرند مصاحبه می‌کنند یا برای اینکه دو روز بیشتر باشند همدیگر را خراب می‌کنند اما چارچوب من خداست! همین که او ببیند کافی است. اعتقاد دارم وقتی برای خدا کار کنی هم دیده می‌شود و هم شنیده می‌شود. حالا هر کس هر چیزی بخواهد بگوید هم مهم نیست.

ولی الان شاید زمان حرف زدن درباره مسابقات جهانی فرانسه فرا رسیده باشد!

 نه ارزشش را ندارد.

پشیمان نشدید از اینکه چرا سرمربیگری را با آن همه حرف و حدیث قبول کردید؟

 هیچ وقت از کار کردن با رسول خادم پشیمان نشدم. ما با کسی کار می‌کردیم که اگر می‌گفت هشت صبح همه در خانه کشتی باشند خودش از یک ربع مانده به 6 حاضر بود. کار کردن با رسول خادم ارزش هر چیزی را داشت.

حتی کتک خوردن؟

 کار کردن با رسول خادم واقعا ارزش کتک خوردن را هم داشت. خیلی‌ها دنبال زد و بند‌های مختلف هستند تا به جایی برسند اما رسول روی پای خودش ایستاده و با استفاده از توانایی‌ها و هوش بالای خودش به اینجا رسیده است. او انسان متفاوتی است.

اما توقعاتی از او وجود داشت که هرگز برآورده نشد.

 به هر حال ضعف‌هایی هم وجود دارد. کسی هست که بی‌عیب باشد؟ فقط خداست که که همه کارش درست است.

اما توقع داشتیم در فدراسیون او حداقل‌ها رعایت شود! به طور مثال از مربی که انتخاب می‌کند، حمایت کند.

 قبول دارم اما الان کشتی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اما با این روش کشتی هم ضربه خورد!

 خب اگر برخی کارها انجام می‌شد شاید نتایج بهتری می‌گرفتیم اما الان وقت این حرف‌ها نیست.

شما هنوز دارید از خادم حمایت می‌کنید؟

 کاملا قبولش دارم.

مگر خادم شما را قبول نداشت؟ هرگز ندیدم از شما حمایت کند؟

 بحثی در این باره ندارم واقعا. خادم هم خیلی زحمت کشید و حقش نیست اینگونه با او برخورد شود.

در سال 2010 آقای یزدانی خرم؛ وقتی تیم ملی کشتی فرنگی چهارم آسیا شد، مصاحبه کرد و گفت از محمد بنا در المپیک نتیجه می‌خواهم! در حالی ‌که رسانه‌ها با تیتر‌های تند در حال تخریب تیم ملی کشتی فرنگی بودند!

 خب این خیلی رفتار خوبی بوده که آقای یزدانی خرم انجام داد.

اما این رفتار خوب از رسول خادم سر نزد. نه موقعی که شما سرمربی بودید یا محمد بنا سرمربی بود یا هر کس دیگری که سرمربی تیم ملی بود!

 قبول دارم واقعا این ضعف وجود داشت اما کشتی ارزش این را ندارد که الان بخواهم وارد این حرف‌ها شوم. در عین حال در خیلی جاها هم رسول خادم خیلی خوب بود. رسول خادم مقابل مافیای ورزش یک‌تنه ایستاده. الان همه دنیا مقابل ما ایستاده‌اند. سر همین اتفاقی که برای علیرضا کریمی رخ داد چه کسی جرات داشت حرف بزند؟ اما رسول خادم حرف زد. خوب هم حرف زد.

چقدر واقعا شما خوب هستید. حاضر نیستید تحت هیچ شرایطی از حق خودتان دفاع کنید، چرا که ممکن است بابت آن از دوست قدیمی خود انتقاد کنید!

 نه این لطف شماست اما واقعا چارچوبی برای خودم تعیین کرده‌ام و از آن خارج نمی‌شوم. کارم را انجام می‌دهم با توکل به خدا. کم هم نمی‌گذارم اما پشت سر هیچ کس هم حرف نمی‌زنم.

با همه این حرف‌ها از عملکرد خودتان راضی هستید؟

 سرم را بالا می‌گیرم. در کشتی با تمام توان و صادقانه کار کردم و همه افتخارم در کشتی همین است که قهرمانانی را تربیت کردم که ساده زیست و خوش اخلاق هستند. حسن یزدانی، مجتبی گلیج و علیرضا کریمی همه کشتی‌گیرانی هستند که خوب زندگی می‌کنند و همین یک افتخار بزرگی است. آنها خوب زندگی می‌کنند، خوب حرف می‌زنند و خوب کشتی می‌گیرند و چه چیز از این مهم‌تر است؟

با وجود مربی با اخلاقی مثل شما باید هم چنین باشد...

 نه این لطف شماست. اعتقادم این است که امروز این قهرمانان و آینده‌ای که برای آنها وجود دارد، مهم است. باید تصمیماتی گرفت که آینده این قهرمانان را به خطر نیندازد.

پیش‌بینی شما از سال 97 چه شکلی است؟ فکر می‌کنید بتوان خاطرات تلخ سال 96 را پاک کرد؟

 سال 96 که واقعا سال بدی شد برای کشتی ایران. در مورد سال 97 هم نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما این را خوب می‌دانم که بازی‌های آسیایی جاکارتا را در پیش داریم و بعد هم که مسابقات جهانی در پیش است. باید به فکر کشتی و کشتی‌گیران بود. با یک چشم به هم زدن زمان مسابقات می‌رسد.

گفتگو: محسن وظیفه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز