خبرگزاری کار ایران

گره پرسپولیس به دست رییس فیفا باز نمی‌شود

آقای گرشاسبی لطفا جلوی اینفانتینو دستتان را دراز نکنید!

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۱۳۴

گرشاسبی با اعلام اینکه می‌خواهیم از فرصت حضور اینفانتینو در ایران استفاده کنیم تا یکی از پنجره‌های نقل ‌و انتقالاتی که پرسپولیس از آن محروم است، بخشیده شود، شوک بزرگی به هواداران تیمش داد و آنها را امیدوار کرد اما این تمام بحث نیست.

به گزارش ایلنا، ‌ادعای مدیرعامل پرسپولیس قطعا برای هواداران جذاب است، ولی از حالا قابل پیش‌بینی است که نتیجه‌اش چه خواهد بود.

رییس فیفا در سفر یکروزه به تهران نشست‌هایی با مدیران فوتبال ایران خواهد داشت، ولی انتظار بخشیده شدن محرومیت پرسپولیس در ملاقات حضوری با اینفانتینو بیش از اندازه رویاپردازانه است. او در طول سال سفرهای زیادی به کشورهای مختلف دارد و اگر قرار باشد به دعاوی حقوقی رسیدگی کند، باید تمام وقتش را صرف مشکلات بازیکنان و باشگاه‌های مختلف کند.

باشگاه‌های بزرگی مثل بارسلونا و اتلتیکو مادرید هم محرومیتی مشابه پرسپولیس داشتند و اگر امکان کاهش محرومیت در ملاقات حضوری با رییس فیفا وجود داشت، قطعا آنها ترتیب چنین ملاقاتی را می‌دادند و مشکل‌شان را برطرف می‌کردند.

نکته عجیب این اظهارنظر تصوری است که مدیرعامل باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس از مناسبات در فیفا دارد و می‌توان ریشه اکثر مشکلات مدیریت فوتبال ایران را در همین دور بودن از واقعیت‌ها دانست. او بر این باور است که فیفا از آرایش ارباب – رعیتی پیروی می‌کند و اینفانتینو به‌عنوان رییس این سازمان می‌تواند با یک امضا هر حکمی را برگرداند. مدت‌ها تصور عمومی این بود که با اهدای پسته و قالیچه می‌توان آرای سازمان‌های جهانی را به نفع فوتبال ایران برگرداند و سال‌ها بعد انگار گرشاسبی هنوز همان نگاه را حفظ کرده.

این نگاه تداعی‌کننده فضای حاکم بر فوتبال ایران است. انتخاب مدیران معمولا بر اساس روابط و نه توانایی‌هاست، چرا که تصور می‌شود بر اساس این روابط می‌توان هر گره‌ای را باز و مشکلات را برطرف کرد. فیفا ساختاری پیچیده دارد و هرکدام از کمیته‌ها مسوولیت مشخصی دارند. کمیته انضباطی فیفا مسوول احکام انضباطی است و رییس فیفا نمی‌تواند احکام این کمیته را به اختیار خودش لغو کند. قضاوت درباره این پرونده‌ها نیاز به افراد مسلط بر قوانین بین‌المللی دارد و نمی‌توان از اینفانتینو انتظار داشت که برای یک امر تخصصی در چند دقیقه به جمع‌بندی برسد و رای صادر کند.

چارت سازمانی فیفا اختیارات محدودی به مدیرانش می‌دهد و آنها اجازه ندارند فراتر از آن عمل کنند. بعد از رسوایی بزرگ بلاتر، فیفا بیش از قبل زیر ذره‌بین است و اصلاحاتی انجام شد تا از تکرار آن اتفاقات پیشگیری شود. حال چگونه می‌توان از اینفانتینو خواست که در سفر 24 ساعته به تهران محرومیت پرسپولیس را ببخشد؟

در سفر اینفانتینو به ایران می‌توان با لابی امتیازاتی از رییس فیفا گرفت اما اینکه بخواهیم یک رأی انضباطی را او تغییر دهد، محال به نظر می‌رسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز