خبرگزاری کار ایران

مربیان با نتیجه گرفتن زنده هستند/ شرایط بدتر از نفت را هم تجربه کرده بودم

افاضلی: برانکو بهترین مربی بعد از انقلاب ایران است/ حضورم روی نیمکت فامیل‌بازی نبود

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۵۴۵

سرمربی تازه وارد نفت تهران در شرایطی که اولین تجربه خود روی نیمکت این تیم را باید برابر پرسپولیس پشت بگذارد در نشست خبری پیش از این جدال حاضر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سالن نشست خبری سازمان لیگ، هومن افاضلی که سابقه حضور در کادرفنی تیم ملی در کنار برانکو ایوانکوویچ را دارد، بعد از چند سال اینبار در قامت سرمربی رقیب روبروی سرمربی پرسپولیس قرار خواهد گرفت. افاضلی با حضور در نشست خبری پیش از این دیدار درباره شرایط تیمش گفت: شرایط تیم ما خاص است. چیزی که به من کمک کرد این بود که در تیمی قبلاً کار می‌کردم که شرایطش از نفت بدتر بود و با این وضعیت بیگانه نبودم چرا که تیم صبا شرایط به مراتب بدتری نسبت به نفت داشت. این شرایط را در صبا هم تجربه کردیم. امیدوارم تدارکاتی که برای ما در باشگاه نفت در نظر گرفته می‌شود بهتر از صبا باشد، در اواخر حضورم در باشگاه صبا کارم به جایی رسید که طلبکاران هر روز می‌آمدند و کنار ما می‌نشستند و ما هم برایشان قصه تعریف می‌کردیم تا فردا، اما در باشگاه نفت سازماندهی بهتری صورت گرفته و همه چیز روی روال است.

وی ادامه داد: امتیازی که مالکان جدید نفت دارند این است که همه آنها جزء گروه تحصیلکرده هستند. از نخبگان کشور محسوب می‌شوند. پزشکان جامعه خاص هستند. بهترین رتبه‌های کنکور به رشته پزشکی می‌روند این مسائل تفاوت ایجاد می‌کند. شرایط تیم هم باید به لحاظ ذهنی تغییر کند با این همه خلف وعده و دروغ‌هایی که به بازیکنان گفته شده جلب اعتماد آنها سخت است. ابتدا باید ذهن و روحشان را به شرایط طبیعی برگردانیم و ذهنیتشان را به شرایط مسابقه نزدیک کنیم. بدون این کار توقع فوتبال عَبث و بیهوده است. بازیکنان ما همکاری خوبی با ما داشتند، تیم ما بزرگترهای خوبی داشتند که به ما کمک می‌کنند. از وزارت نفت و شخص وزیر، سلحشور، شاه کرمی و شریف‌حسینی هم تشکر می‌کنم که کمک شایانی به ما کردند بدون حمایت آنها انتقال و تغییر مالکیت در باشگاه نفت میسر نبود، امیدوارم آن بخشی هم که به عهده ما گذاشته‌اند را به خوبی از عهده‌اش بر بیاییم.

هومن افاضلی در خصوص تقابل فردا با پرسپولیس گفت: بدون تردید پرسپولیس بهترین تیم ۱۵ سال اخیر لیگ است و تردیدی ندارم که سرمربی آنها بهترین مربی خارجی بعد از انقلاب است که به فوتبال ایران آمده و هیچ مربی بهتر از او نداشتیم. آنها از همه نظر نخبه هستند و از نظر مالی قابل قیاس با ما نیستند. برانکو در پرسپولیس یک پروژه ۳ ساله آغاز کرده و در این ۳ سال تیمش را تمرین داده و بازیکن گرفته است. او به خوبی در تیمش پالایش انجام داده و دیدید که در هر فصل نهایتاً ۴ بازیکن به پرسپولیس اضافه می‌شدند اما او بازیکنانی را می‌گرفت که در سیستم او کار کنند. تیم درون زمین و روی نیمکت پرسپولیس عالی است و آنها در سطح آسیا هم جزء بهترین‌ها هستند به طوریکه دیدیم به جمع ۴ تیم برتر آسیا رفتند و هواداران فوق‌العاده‌ای هم دارند. بازی کردن با چنین تیمی آن هم با ۵ جلسه تمرین آسان نیست اما بچه‌های ما سختی زیاد دیده‌اند و کار سخت برای انسان‌های بزرگ است.

وی با اعلام اینکه تیمش به دنبال نمایشی موفق برابر پرسپولیس است گفت: امیدوارم کسانی که بازی را از تلویزیون می‌بینند از دیدن آن لذت ببرند و متوجه شوند که تیم ما نسبت به ۶ روز قبل تغییراتی داشته است.

افاضلی در واکنش به اینکه با قبول هدایت نفت ریسک بزرگی را پذیرفته و در صورتی که با آنها به این ناکامی ادامه دهد احتمال برکناری‌اش وجود خواهد داشت گفت: این را من نمی‌توانم بگویم بلکه تصمیم‌گیرندگان باید در این‌باره حرف بزنند اما افرادی که باشگاه نفت را در اختیار گرفته‌اند، برنامه‌محور بوده و با برنامه‌ریزی کار می‌کنند. این یک امتیاز بزرگ برای ما خواهد بود و می‌توانم اینگونه کار کنیم. من عادت دارم که پله پله کارها را درست کنم و این مسئله زمان می‌برد اما خودمان را نباید گول بزنیم. مربیان با نتیجه گرفتن زنده هستند و من نمی‌توانم توقع داشته باشیم که ۶ بازی ببازم اما مثل روز اول با من رفتار شود، این واقعیت فوتبال است و اعتقاد من این است که مدیران باشگاه ما تحصیلکرده بوده و برای دانش و برنامه‌ریزی اهمیت قائل هستند. ما هم خوشبختانه این فرصت را داریم تا کارها را جلو ببریم.

افاضلی با اعلام اینکه قراردادش با نفت تهران تا پایان فصل اعتبار دارد، در خصوص شایعه مربوط به حمایت یکی از بستگانش برای حضور روی نیمکت نفت اینطور توضیح داد: من هم شنیده‌ام که یکی از بستگان شما، شما را به خبرنگاری آورده است! آشنایی ما با مالکان جدید در یک کنگره علمی انجام شد و با آنها ارتباط گرفتیم. به غیر از من گزینه‌های دیگری هم برای سرمربی‌گری وجود داشتند، ۳ گزینه برای سرمربی‌گری نفت داشتند. من تا صبح هم از انتخابم خبر نداشتم و از رسانه‌ها فهمیدم که سرمربی نفت شده‌ام. ۳ سال قبل هم من یکی از ۳ گزینه سرمربی‌گری نفت بودم و همان زمان هم به باشگاه برنامه دادمف این بار که مدیران باشگاه از من برنامه خواستند و گفتند ۵-۶ عصر برنامه‌‌ام را ارائه بدهم از همان برنامه قبلی استفاده کردم و آن را با توجه به شرایط، به‌روز کردم. برخلاف برنامه‌های رایج در فوتبال که مثل خُم رنگ‌رزی است، من یک شبه برنامه نمی‌نویسم. برنامه‌نویسی‌ من ۳-۴ شب طول می‌کشد، این مرتبه هم از برنامه قبلی‌ام استفاده کردم.

افاضلی با تشکر از برانکو که او را ناجی نفت تهران عنوان کرده بود گفت: ناجی تیم بازیکنانش هستند، جامعه‌ای که ذهنیتش را تغییر ندهد به موفقیت نمی‌رسد. ما هم آمده‌ایم که به بازیکنان کمک کنیم و تغییراتی را ایجاد کنیم و ذره ذره تغیرات را اعمال کنیم تا بازیکنان بفهمند تغییرات ایجاد شده است. هر بازیکنی هم که نتواند تغییرات را بپذیرد و با ما همراه نشود، مجبوریم از او خداحافظی کنیم. من سالهاست که با برانکو آشنا هستم او یکی از بهترین دوستان من است. بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ هم ارتباط من با برانکو قطع نشد و در بیرون ایران چند مرتبه من میهمان اردوی تیم‌های باشگاهی‌اش بودم. در ترکیه وقتی برانکو تیم چینی داشت ۴-۵ روز میهمانش بودم. در امارات هم این اتفاق افتاد، ارتباط من قطع نشد. من یکی از ۲ نفری هستم که برانکو در ایران خیلی به او نزدیک است. ما همدیگر را خوب می‌شناسیم. من ایده‌های فنی، ارزش کار برانکو را می‌دانم، او شخصیت بزرگی است و بهترین مربی‌ای است که بعد از انقلاب به ایران آمده است.

سرمربی نفت تهران با اشاره به تغییر مالکیت صورت گرفته در این تیم گفت: در مورد اینکه باشگاه با چه شرایطی تحویل مالکان شده است را نمی‌دانم، در مورد این مسئله سمیعی مدیرعامل باشگاه باید صحبت کند. آنها با من در مورد اینکه چگونه باشگاه را در اختیار گرفته‌اند صحبت نمی‌کنند، این مسئله مربوط به شرکت کار رسا، سهامدارانش و هیأت مدیره باشگاه مربوط است، من از آنها و همچنین مالک این شرکت دکتر فردوسی تشکر می‌کنم زیرا اگر این شرکت پا پیش نگذاشته بود باشگاه نفت منحل می‌شد، نفت در شرف انحلال بود، بازیکنان خواهان فسخ یکطرفه قرارداد بودند، مقابل سازمان لیگ تجمع کردند، اگر این شرکت نمی‌آمد اکنون لیگ ما ۱۵ تیمی بود. من حقوق‌دان نیستم و نمی‌دانم با چه شرایطی باشگاه در اختیار آنها قرار گرفته است، آنها با من فقط در مورد شرایط کاری خودم و برنامه‌هایم صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: به قدری تیم ما از لحاظ ذهنی بهم ریخته است که به صورت کامل نتوانستیم روی پرسپولیس تمرکز کنیم. شرایط عمومی تیم ما خراب است و باید به تدریج این مسئله را درست کنیم. آنقدر بازیکنان حرف‌های ناصحیح شنیده‌اند که بی‌اعتماد هستند اما بازی مقابل پرسپولیس انگیزه خاصی نمی‌طلبد چرا که خود این بازی، بازیکنان را دچار انگیزه می‌کند. به هر حال پخش مستقیم از تلویزیون و بازی با بهترین تیم لیگ این انگیزه را به بازیکنان می‌دهد تا خودشان را نشان دهند و تفاوت شرایط بازی خود به خود انگیزه بازیکنان را زیاد می‌کند.

افاضلی که با چالش سختی در نشست خبری مواجه شده بود و بار دیگر با سوالی در زمینه انتخابش به عنوان سرمربی و لابی در این زمینه علیرغم ناکامی در صبای قم مواجه شده بود اینطور موضع گرفت: بحث فامیلی را من قبلاً توضیح دادم؛ مالکان باشگاه در زمینه تجهیزات پزشکی کار نمی‌کنند بلکه آنها بیمارستان می‌سازند و اگر کسی را در فامیل می‌شناسید که حاضر است به دلیل ارتباط فامیلی چند میلیارد هزینه کند حتماً شما هم یک تیم بگیرید. اینجا اولین تیمی نیست که من در آن مربی‌گری کردم. وقتی که من به صبا رفتم، قرار بود ۱۴ بازیکن جدید بیایند اما بازیکنانی در این تیم بازی می‌کردند که در قم فوتبال بازی کرده بودند و بازی در لیگ دسته اول با بازی در قم تفاوت دارد. آنها به تعهداتی که دادند عمل نکردند و به قولی که دادند، پایبند نبودند و من هم بیرون آمدم. شاید نتایج من درخشان نباشد اما تیم صبا از وقتی که من بیرون آمدم از ۵ بازی فقط یک امتیاز گرفت و این واقعیت این تیم در لیگ یک است اما وقتی که من بودم در ۹ بازی ۸ امتیاز گرفتند و شما نتایج این تیم را قبل و بعد از من ببینید. به من گفته بودند که می‌توانم ۱۴ بازیکن بگیرم اما این حرف درست نبود و فقط ۳ بازیکن به ما اضافه شدند و من با آن بازیکنان و بدون امکانات ۸ امتیاز گرفتم که عملکرد خوبی بود.

سرمربی نفت با اعلام اینکه مطالبات بازیکنان این تیم امروز و پیش از جدال با پرسپولیس پرداخت خواهد شد، در واکنش به سوالی در خصوص احتمال دلسردی مالکان جدید این باشگاه و رقم خوردن اتفاقاتی همچون ماجرای مالک قبلی باشگاه گفت: فکر می کنم این سوالات مدیریتی است با این حال تصور می کنم که مالکان جدید دلسرد نشوند. حتی مالکان باشگاه نفت مکاتباتی انجام داده اند تا بتوانند سهمیه آسیایی شان را هم پس بگیرند. سهمیه آسیایی حق این باشگاه است. بازیکنان فصل گذشته با همه شرایط سختی که داشتند تلاش کردند و تیم را قهرمان جام حذفی کردند. پس حق شان است که سهمیه آسیایی داشته باشند. حضور در آسیا پاداش این باشگاه است. بعید می دانم که مالکان جدید دلسرد شوند زیرا در وهله اول انها می دانند و آگاهانه تیم نفت را در این شرایط تحویل گرفته اند. حتی می دانند که ممکن است این تیم آسیایی نشود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز