خبرگزاری کار ایران

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۳۶۷

در فوتبال فاصله موفقیت و ناکامی بسیار کوتاه است و الکساندر نوری این فراز و فرود ناگهانی، این بی‌رحمی را با تمام وجود حس کرد.

به گزارش ایلنا، او فصل گذشته یکی از پدیده‌های مربیگری بوندس‌لیگا بود، ولی صبح دیروز بعد از ده بازی بدون برد از سوی باشگاه برکنار شد.

نوری در میانه فصل قبل وردربرمن بحران‌زده را تحویل گرفت. این مربی 38 ساله در نخستین تجربه مربیگری‌اش در بوندس‌لیگا بسیار موفق بود و تیم را در آستانه صعود به لیگ اروپا قرار داد. اوج کار نوری یازده بازی متوالی بدون شکست بود که تیمش با 9 برد و دو تساوی از پایین جدول تا رده پنجم صعود کرد، ولی تنها چند امتیاز برای صعود به لیگ اروپا کم آورد.

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

انتظار می‌رفت وردربرمن در فصل جدید به این سیر صعودی ادامه دهد. این پیش‌آمدی بود که طرفداران برمن و فوتبالدوستان ایرانی منتظرش بودند، با این حال نوری خوب می‌دانست که فوتبال روی دیگری هم دارد. وقتی در سفر چندروزه این مربی جوان به تهران از او درباره پیش‌بینی‌اش از آینده برمن سوال کردیم، جواب داد: «در فصل گذشته تیم‌هایی مثل لورکوزن، شالکه، ولفسبورگ و گلادباخ که بودجه‌ای به مراتب بالاتر از ما دارند، کمتر از انتظار ظاهر شدند. آنها این فصل هزینه می‌کنند تا بتوانند نتایج بهتری بگیرند. اشتوتگارت و هانوفر هم هرچند تازه صعود کرده‌اند، ولی با توجه به سابقه‌شان باید آنها را تیم‌های بوندس‌لیگایی بدانیم، نه تیم‌های تازه‌وارد. در این فصل انتظار رقابت بسیار فشرده‌ای وجود دارد. البته ما برنامه‌های بلندپروازانه‌ای هم داریم، ولی اغراق است اگر بگوییم که می‌خواهیم ستاره‌ها را بچینیم و رده‌های بالای جدول را هدف قرار داده‌ایم. سعی می‌کنیم خیلی خاکی و سر به زیر باشیم.»

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

اوضاع برای برمن بد شروع شد. خیلی بد. گنابری که یازده گل زده بود به بایرن مونیخ رفت و از آنجا به طور قرضی راهی هوفنهایم شد. مکس کروزه، بهترین گلزن تیم با 15 گل هم مصدوم شد و هفته‌های اول را از دست داد. این ملی‌پوش آلمانی دو هفته است که برگشته، ولی هنوز با آمادگی فاصله دارد. برمن فصل را با مشکل بزرگ گلزنی شروع کرد و بدون یک گلزن درجه یک بردن کار سختی بود.

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

انتظار برای پیروزی ادامه داشت و فشار روی نوری هفته به هفته بیشتر می‌شد. در هفته نهم همه منتظر برد برمن مقابل کلن ته‌جدولی بودند، ولی این بازی با تساوی بدون گل تمام شد. پیروزی چند روز قبل مقابل هوفنهایم در جام حذفی می‌توانست جرقه‌ای باشد، ولی تیم در بوندس‌لیگا همچنان آشفته و کم‌اثر بود. شکست یکشنبه مقابل آگزبورگ کاسه صبر هواداران را لبریز کرد. برمن در خانه با 3 گل مغلوب شد تا سایه سقوط روی سر تیم بلندتر شود. برمن با 5 امتیاز از ده بازی در رده ماقبل‌آخر قرار دارد و به نظر می‌رسد هیچ راهی برای خروج از بحران ندارد. در این شرایط باشگاه صبح دوشنبه تشکیل جلسه داد و نوری را برکنار کرد.

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

شاف برمی‌گردد؟

فرانک بائومن، مدیر باشگاه که یکی از حامیان نوری بود، درباره این تصمیم گفت: «الکس فصل گذشته با چالش سختی روبه‌رو بود و با موفقیت آن را مدیریت کرد. باید از او تشکر کنیم. او تمام ویژگی‌های یک مربی موفق را دارد. یقین دارم که او در جای دیگری به مسیرش ادامه خواهد داد.»

نوری هم در واکنشی حرفه‌ای به تصمیم باشگاه گفت: «زمان حضور من در برمن به پایان رسید اما لحظات فراموشی نشدنی در کنار شما هواداران برمن داشتم و آن خاطرات را فراموش نخواهم کرد.»

برمن، فلوریان کهفلت، سرمربی 35 ساله تیم امیدهای باشگاه را به‌عنوان سرمربی موقت معرفی کرده، ولی انتظار می‌رود در آینده نزدیک سرمربی جدیدی انتخاب کند.

 تیمو مولر، نویسنده کیکر معتقد است که توماس شاف، موفق‌ترین سرمربی تاریخ برمن در حال حاضر بهترین گزینه برای نجات این تیم از بحران است.

او همچنین درباره برکناری نوری نوشته است: «جدایی نوری در این شرایط اجتناب‌ناپذیر بود. فرانک بائومن، مدیر تیم کاملا از این مربی حمایت کرد، ولی بعد از شکست خانگی 3 بر صفر مقابل آگزبورگ و دهمین بازی بدون برد، دیگر امیدی برای تغییر شرایط وجود نداشت. بعد از تساوی 2بر2 مقابل گلادباخ و با وجود برد مقابل هوفنهایم در جام حذفی نشانه‌های پیشرفت در تیم دیده نمی‌شد. همانطور که بائومن بعد از تساوی بدون گل مقابل کلن اشاره کرد، ماجرا نه به کیفیت مربی که به روش‌ها و باور بازیکنان مربوط است. تاکتیک‌های نوری به بن‌بست رسیده بود و با توجه به شرایط جدول و خطر سقوط برای باشگاهی مثل برمن لازم بود که بائومن کاری می‌کرد، هرچند این با تفکرش مبنی بر تداوم مربیان در تضاد بود. کهفلت، جانشین نوری گزینه مناسبی برای بلندمدت نیست. باشگاه دیگر فرصتی برای تجربه جدید ندارد و نیاز به یک مربی باتجربه دارد و هیچکس به اندازه توماس شاف وردربرمن را نمی‌شناسد. این مربی 56 ساله می‌تواند بازگشت درخشانی مثل هیتسفلد، هاینکس و مایر داشته باشد.»

13 ماه پر فراز و نشیب الکساندر نوری در وردربرمن

نوری چقدر مقصر است؟

نتایج این فصل برمن قابل دفاع نیست، ولی نمی‌توان همه ناکامی تیم را سهم نوری دانست. باشگاه تابستان گذشته در یارگیری موفق نبود و سه گل زده در 10 بازی نشان می‌دهد که وردربرمن نتوانسته جای خالی گلزنان فصل گذشته را پر کند. هرچند هواداران احساساتی در ورزشگاه یکشنبه خواهان برکناری نوری بودند، ولی افکارسنجی‌ها نشان می‌دهد که او از نگاه مردم کمترین تقصیر را در این ناکامی دارد. در نظرسنجی روز گذشته سایت کیکر تا زمان انتشار این گزارش مدیریت باشگاه با 44 درصد مقصر اصلی ناکامی بود، 38 درصد از مردم بازیکنان را دلیل این نتایج ضعیف تشخیص داده بودند و تنها 16 درصد از نوری نام برده بودند. فوتبال فراز و فرود دارد و نوری هم این را خوب می‌داند. این مربی جوان در سیزده‌ماه اخیر روزهای خیلی خوب هم داشته و قطعا در آینده نزدیک با پیشنهادهای دیگری روبه‌رو خواهد شد تا بختش را در تیم دیگری امتحان کند.

آرمن ساروخانیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز