خبرگزاری کار ایران

تلاش می کنیم در جاکارتا به شکل نمایشی حضور داشته باشیم

مهرعلیزاده: کشتی پهلوانی باید از گود زورخانه بیاید

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۵۵۵

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: آن فدراسیونی که در بلاروس ثبت شده را به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش ایلنا، محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای درباره فعالیت‌های این فدراسیون گفت: از سال 83 فعالیت خود را آغاز کردیم و تا امروز 13 سال است که آن را ادامه داده‌ایم. در طول این سال‌ها افت و خیز زیادی داشته‌ایم و حتی در دولت‌های نهم و دهم تا حد توقف ما را پیش بردند. اما ایستادگی کردیم تا به حمدالله با کمک دولت یازدهم و مجلس این فدراسیون جان تازه‌ای گرفت. فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای نخستین تشکیلات ورزشی است که مرکز آن در ایران قرار دارد و مهمترین ویژگی آن این است که رشته‌ای بومی است که جامع مسائل فرهنگی است و فرهنگ ایرانی را در دنیا نهادینه می‌کند.

وی درباره بسط و گسترش این رشته در دنیا گفت: در 65 کشور دنیا این رشته را شناسانده‌ایم که برخی در حد آموزش، برخی در حد تک تیم و برخی‌ها نیز فدراسیون تشکیل داده و تیم رسمی دارند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در رابطه با هدف اصلی این فدراسیون گفت: مهمترین هدف ما المپیکی شدن این رشته است که برای رسیدن به این هدف باید مراحل مختلفی را طی کنیم. که بخش اول آن شناسایی این رشته توسط شوراهای المپیک قاره‌ای و برگزاری مسابقات است که البته آسان نیست. در همین آسیا ورود به OCA پیش شرط دارد که یکی از اساس‌های آن به رسمیت شناختن این رشته توسط کشورهای عضو در حد تشکیلات است و پس از آن برگزار مسابقات بین‌المللی در سطح قاره خواهد بود. در حقیقت برای المپیکی شدن چهار شرط اصلی وجود دارد که حضور در 70 کشور دنیا ورود به بحث آن دوپینگ،‌فراهم کردن تجهیزات بین‌المللی و استاندارد و برابری جنسیتی است. از همین رو مسیر طولانی پیش روی ما قرار دارد. ما اکنون یک فدراسیون نوپا هستیم که همانند یک بچه کوچک در حال رشد است. از یک بچه کوچک نباید انتظار قبولی در دانشگاه داشت.

مهرعلیزاده در رابطه با برنامه‌های پیش روی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: باید تعداد فدراسیون‌های ملی را به 70 الی 80 برسانیم که این هدف مهم ما در سال پیش رو است. برگزاری مسابقات قاره‌‌ای منظم را هر دو سال یکبار، برگزاری مسابقات جهانی هر دو سال یکبار و جام جهانی را هر یکسال یکبار در رزومه خود داریم. همچنین سه دوره در بازی‌های تافیسا که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود در کره،‌ لیتوانی و اندونزی شرکت کرده و جزو اعضای فعالی هستیم. علاوه بر این در چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی برای نخستین‌بار حضور پیدا کردیم و رشته ما پذیرفته شد. قدم بعدی ما حضور در مسابقات جنوب آسیا در نپال به عنوان یکی از رشته‌های اصلی در شهریور ماه خواهد بود. همچنین در بازی‌های افریکن گیمز نیز دو دوره حضور داشتیم و در سال 2018 برای سومین بار در این مسابقات حضور خواهیم داشت. آبان ماه نیز مسابقات زورخانه‌ای آسیایی را در دهلی برگزار می‌کنیم و سال بعد از آن در اروپا و آمریکا مسابقه برگزار خواهیم کرد. همچنین تلاش می‌کنیم که در بازی‌های آسیایی جاکارتا به شکل نمایشی حضور داشته باشیم.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی درباره تعامل با سایر نهادها اظهار داشت: خدا را شکر الان مشکلی نداریم و مجلس و دولت با ما همراه هستند و حتی فراکسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در مجلس تشکیل شده است. برخی از دستگاه‌‌های دیگر خیلی بین جایگاه ملی و بین‌المللی تفکیک قائل نیستند و باید ممارست و تلاش کرد تا این موضوع را بپذیرد. در حال حاضر کسی با ما مقابله نمی‌کند اما در دولت قبل فدراسیون ملی ورزش زورخانه‌ای ما را رقیب خود می‌دانست. در صورتی که جایگاه ما بین‌المللی است. خوشخبتانه با مدیریت فعلی فدراسیون ملی مشکلات حل شده و به تعامل رسیده‌ایم.

مهرعلیزاده در رابطه با جایگاه کشتی پهلوانی در  این فدراسیون گفت: ما مسیر قبلی را ادامه می‌دهیم. ما اعتقاد داریم که روزخانه پهلوان می‌سازد و کشتی پهلوانی از این فرهنگ می‌آید. زورخانه مقدمه کشتی پهلوانی است. اینکه بر تن کشت‌گیران لباس سنتی بپوشانیم و به آن کشتی پهلوانی اطلاق کنیم، انحراف است و در آن هیچ نشانی از کشتی پهلوانی وجود ندارد. پهلوان از زورخانه می‌آید و در همین راستا تعاملاتی با فدراسیون کشتی داشته‌ایم که کشتی پهلوانی از گود زورخانه آمده باشد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در رابطه با تاسیس فدراسیون جهانی کشتی قهرمانی در بلاروس به ریاست علی‌رضا حیدری، گفت: آن فدراسیونی که در بلاروس ثبت شده را به رسمیت نمی‌شناسیم. کشتی پهلوانی باید از گود زورخانه بیاید. متاسفانه اتحادیه جهانی از پذیرفتن این تشکیلات هدف خاصی دارد و می‌خواهد آن را با سایر کشتی‌های سنتی در سراسر دنیا هم سطح کند. ما 72 کشتی سنتی در سراسر دنیا داریم و هدف فدراسیون جهانی کشتی این است که کشتی پهلوانی را با این مجموعه یکی کند. برای ما حمایت اتحادیه جهانی کشتی از این رشته مبهم است. آنها بیشتر برای کشتی سنتی سومو دلسوزی می‌کنند و ارزش قائلند و هدفشان از به رسمیت شناختن کشتی پهلوانی از بین بردن آن است. اینکه برای رشته‌ای که متعلق به ما است تشکیلات مجزا و رقیب بتراشیم خیلی درست نیست. ما بارها در این زمینه قصد تعامل داشته‌ایم و با آقای رسول خادم جلساتی را برگزار کرده‌ایم که آخرین آن در همین باکو و در جریان بازی‌های کشورهای اسلامی بود اما متاسفانه به نقطه مشترک نرسیدیم.

مهرعلیزاده در پایان درباره برنامه‌ای این فدراسیون برای برابری جنسیتی در این رشته و ورود بانوان به ورزش زورخانه‌ای گفت: تا کنون در حوزه ورزش بانوان کاری نکرده‌ایم و فعلا این حوزه در بحث مطالعه و بررسی هستیم. برای طرح لباس و حفظ شئونات بانوان تاکنون با چندین نفر از کارشناسان خبره از همه حوزه‌ها جلسه داشته‌ایم تا به یک نقطه مطلوب برسیم و حضور بانوان را در ورزش زورخانه‌ای اجرایی کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز