خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری ایلنا با وزیر ورزش و جوانان:

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۵۰۷

وزیر ورزش و جوانان حضور بانوان در استادیوم را امکان‌پذیر می‌داند. او معتقد است که می‌توان با هماهنگی میان نهادهای قانونی و مذهبی این مسئله را مرتفع کرد تا در شرایط ایده آل شاهد حضور خانواده‌ها در استادیوم بود. سلطانی‌فر نقش برجام در ورزش را نیز کلیدی عنوان کرد و می‌گوید توافق هسته‌ای موجب شد تا جمهوری اسلامی بتواند میزبان بیش از 60 رویداد بین‌المللی ورزشی باشد. او در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران به موضوعاتی از قبیل خصوصی سازی سرخابی‌ها، شرایط میزبانی از تیم‌های عربستانی و ... پرداخت که مشروح آن در ذیل می‌آید.

طی 10 روز آینده اعضای جدید هیئت مدیره پرسپولیس معرفی می شوند

به جمع بندی کلی درخصوص معرفی اعضای جدید رسیدیم و همانطور که در استقلال افراد باتجربه، پیشکسوت، ورزشی و اقتصادی استفاده کرده ایم، در باشگاه پرسپولیس هم این را شاهد خواهیم بود. افراد جدید هیئت مدیره پرسپولیس طی یک هفته الی 10 روز آینده و تا قبل از شروع مشخص می شوند.

با استعفای علی اکبر طاهری مخالفت کردم

چیزی به نام عزل نبوده و ایشان به دلیل مشکلات شخصی استعفا داده بود که این درخواست از جانب بنده مورد موافقت قرار نگرفت زیرا ادامه همکاری مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به صلاح آنها بوده و از حضور او در باشگاه حمایت می کنیم. من این که گفته می‌شد این استعفا به خاطر مسائل مربوط به اسپانسر بوده را تکذیب می‎کنم و این بحث‌ها در محافل خاص بود. 

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

مسائل تیم ملی در درجه اول قرار دارد

بالاخره ما باید نبض جامعه را بدانیم و البته یک سری جوسازی است و من اسیر جو سازی نیستم. اینکه برخی جوسازی می‌کنند که استقلالی یا پرسپولیسی هستید اما همه می‌دانند که اقتضای سن من اینچنین نیست و مسائل تیم ملی و ورزش کشور برای من در درجه اول قرار دارد.

ساخت ورزشگاه ها برای رسیدن به درجه ایده آل مهم است

 قبلا برخی می گفتند که چرا ساخت مکان های ورزشی در سطح کشور کمرنگ هستند. بعضی از ورزشگاه ها نصفه کاره رها شده بودند و ما برای رسیدن به آرمان ها و ایده هایی که در نظر داریم باید این مراحل را پشت سر بگذاریم. اینکه استادیوم های ورزشی را بسازیم برای تشکیل شرایط ایده آل لازم است. ما به هرحال ورزشی و سخت ابزاری ایده آل هایی داریم و اینکه ما استادیوم‌های چند هزار نفری در برخی شهرها می‌سازیم که تیم لیگ برتری ندارند دلیلی بر بی توجهی به آن نمی‌شود و شاید آنها طی سال‌های آینده توانستند به لیگ برتر بیایند و نباید آن زمان به دنبال برطرف کردن موانع سخت ابزاری و ساخت استادیوم باشیم. در اقتصادهای توسعه یافته اقتصاد ورزش بزرگ، پررنگ و فعال است و اقتصاد ورزش در ایران یعنی حضور و مشارکت بخش خصوصی آن طور که باید و شاید نیست. بخشی که وزارت ورزش آن را دنبال می کند و در برنامه ی ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در زمان اخذ رای اعتماد بود، فعال کردن اقتصاد ورزش و ایجاد زمینه ی مشارکت بخش خصوصی است. باید ساز و کار آن فراهم شود.

با توسعه ورزش نشاط جامعه بیشتر می‌شود

در همه ابعاد بتوانیم همه امور ورزش و جوانان را توسعه بدهیم. در بخش همگانی، قهرمانی و بانوان قصد داریم تا قدم بزرگی در راستای ایجاد شور و نشاط در جامعه مان قدم برداریم و آن را بیشتر کنیم؛ امری که دکتر روحانی بر ایجاد آن تاکید دارند و در دیدار با اعضای تیم ملی هم به آن اشاره و تاکید داشتند که ملت ما نیاز به شور و شادی دارند و ورزش می‌تواتند شور و غرور ملی مردم تاثیر به سزایی دارد. تاکید ایشان این است که با ابزار ورزش می توان افراد جامعه سالم و غرور ملی را نیز داشته باشیم. 

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود

اینکه می‌گویید حمایت ما از ورزشکاران و بانوان ژست انتخاباتی بوده را به شدت تکذیب می‌کنم. این استراتژی و رویکرد کلی ماست که بتوانیم از توانایی های بانوان‌مان در همه عرصه‌های ورزش استفاده کنیم. حالا هم اینکه خانم‌ها بیشتر ورزش کنند و هم مدیریت در فدراسیون‌ها، هیات‌های ورزشی، در ستاد استفاده کنیم. به هرحال 50 درصد جمعیت کشورمان خانم‌ها هستند و تحصیل کرده هم هستند. باز در کنکور امسال هم خانم‌ها 58 درصد افراد شرکت‌کننده را تشکیل می‌دهند و به همین نسبت نیز وارد دانشگاه می‌شوند و به همین نسبت هم خارج می‌شوند. بنابراین هزینه‌ای که نظام برای تحصیل می کنند باید یک خروجی داشته باشد و رویکرد دولت است تا از پتانسیل بانوان درتمامی‌ عرصه‌ها بیشتر استفاده کنیم و به زودی اخبار بهتر، روشن‌تر و شفاف تری در این مورد خواهید شنید.

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

حضور بانوان در ورزشگاه و واکنش‌ها

ما برای حضور خانواده‌ها در اماکن ورزشی نیاز به یک هماهنگی بین تمامی عوامل تصمیم گیرنده و دست اندرکار داریم که باید سر فرصت این هماهنگی را به وجود بیاوریم. این به وجود آمدن دستوری نمی‌توان باشد و بخشی از آن به باورهای ما به مراجع ذی ربط قانونی و مذهبی این تضمین را بدهند که تمامی ملاحظات شرایط دینی و مذهبی و فرهنگی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها رعایت می شود. این طرح به آرامی در حال پیگیری و به دور از حاشیه و جنجال آن نهایی شدن آن را دنبال می کنیم و امیدواریم شرایط ایده آل باشد تا خانواده ها در شرایط و محیطی آرام و سالم به استادیوم ها بیایند و شاهد مسابقات باشند.

برنامه وزارت ورزش برای دولت دوازدهم

اکر قرار شد ادامه بدهیم 90 درصد برنامه های ما همان است که هشت ماه پیش اعلام کرده بودیم. سیاست ها و برنامه‌های ما همان چیزی است که هشت ماه پیش اعلام کردیم. آن برنامه یک برنامه 5 ساله بوده و شاید  تنها 10 درصد آن نیاز به اصلاح دارد و بقیه رویکردی بوده که همان زمان اعلام کردیم.

شرایط واگذاری سرخابی‌ها در دولت دوازدهم

این امر بستگی به شرایط دارد و دو سال پیش تا مراحل نهایی را پیش رفت. به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد و من احساس می‌کنم که زمنیه‌های لازم فراهم نبود. از جمله اینکه بخش خصوصی کارا و فعال را نداشتیم که بتواند عنان اختیار دو باشگاه را به دست بگیرد. به هرحال این دو باشگاه جزو بزرگترین باشگاه‌های آسیا هستند، بزرگترین دربی آسیا را دارند، بیشترین طرفدار را در بین تیم‌های آسیایی دارند. هر موقع حال این دو تیم خوب باشد حال کل فوتبال ملی ما خوب است. مثل الان که بالاخره هم استقلال و پرسپولیس وضعیت‌شان خوب است. یکی از آنها اول شده و دیگری نایب قهرمان در لیگ قهرمانان آسیا نیز هر دو به مراحل بالا رسیدند که پرسپولیس الان یک مرحله جلوتر هم رفته است. شرایط خوب است و جوانگرایی کرده‌اند و از تمام ظرفیت‌های‌شان استفاده می‌کنند. البته هنوز اینها دو تیم هستند و باید دو باشگاه تبدیل شوند و بروند در رده‌های مختلف، در رشته‌های مختلف کار کنند و ساختار یک باشگاه را به خود بگیرند. اگر زمینه‌اش فراهم شود مجموعه دولت هم مخالف نیست و مهم‌ترین بخشش این است که بتوانیم یک بخش خصوصی باکیفیت، کارآمد و موثری را داشته باشیم که این بخش خصوصی بتواند این تیم‌ها را در اختیار بگیرد و نیازهایش را برآورده کند. انتظاراتی که هواداران این دو باشگاه دارند تامین و اداره کند. اگر این شرایط و زیرساخت‌ها فراهم شود دور از ذهن نیست.

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

حال ورزش این روزها خوب است

حال ورزش خوب است به خاطر نتایجی که ما در یکسری رشته‌های مهم گرفته‌ایم. مثل فوتبال، کشتی و در برخی رشته‌ها نتایج خاصی داشته‌ایم که برخلاف انتظارات مردم بوده البته سطح انتظارات مردم در برخی رشته‌ها دیگر جهانی شده مثل والیبال. ما فراموش نمی‌کنیم که 20 سال قبل آرمان و آرزوی همه ما این بود که ما یک تیم از ژاپن و کره بگیریم اما امروز تیم دوم ما می رود و قهرمان می شود. تیم اول ما جزو 12 تیم برتر می‌رود و در مسابقات جهانی حاضر می‌شود. در المپیک به مراحل بالای مقدماتی صعود می کند. خوشبختانه پشتوانه خوبی در والیبال داریم و تیم‌مان در حال پوست‌اندازی و تغییر نسل است و جوانان بسیار خوب و ارزشمند داریم در تیم امید و جوانان و با این پشتوانه‌ها آینده والیبال‌مان هم خوب است. انشاله در برخی رشته‌ها که رزمی هم هستند مشکلاتش برطرف شده و به دوران اوج خودش بازمی‌گردند. ورزش ما یکسری مشکلات ساختاری و بنیادی دارد که آن برمی‌گردد به عدم تعامل بین ورزش دانش‌آموزی، دانشجویی و ورزش محلات با ورزش قهرمانی که این تعامل اگر صورت گیرد و قهرمان دوره ورزش خود را از سنین دانش‌آموزی شروع کند و بالا بیاید خب طبیعتاً می‌تواند افتخارآفرینی بیشتر و موثرتر باشد. این مشکلات بایستی برطرف شود و تعامل جدی و منسجم به وجود بیاید. این انسجام اگر به وجود بیاد ما می تونیم بگیم ورزش دارای پشتوانه و سازمان است.

در تکواندو اختلاف هست اما همیشه نمی‌توان قهرمان بود

انتظارات از تکواندو بالاست چون قهرمان جهان بوده، در والیبال هم همینطور. این انتظارات نباید همیشه باشد برای مثال تیمی مانند برزیل که پرافتخارترین تیم جهان در تمام ادوار است در جام جهانی 2014 و در میزبانی خود، 7 بر دو در خاک کشورش به آلمان باخت و در آن تورنمنت چهارم شد. بنابراین یک کشور نمی‌تواند همواره در یک رشته قهرمان باشد البته داشتیم مواردی آمریکا بسکتبالش همواره در رده اول بوده و حرف اول را می‌زند. اینکه ما فکر کنیم تکواندو ما هر سال قهرمان دنیا شود و کشورهای دیگر می‌نشینند نگاه می‌کنند اشتباه است. البته ما یک سری اختلافاتی داریم در تکواندو که گفتیم یک مجموعه‌ای بررسی دقیق تری داشته باشند که اگر چه امسال مدال طلا نیاوردیم سوم جهان شدیم. این کشور همسایه ما هم که از دوستان ما سود می‌برند بعد از ما قرار گرفت. افتخاری که در این دوره برای ما رقم خورد، مدال نقره کیمیا علیزاده بود که همانند المپیک افتخار آفرینی کرد و این بار اولین نقره بانوان در جهان را به دست آورد. در حالی که اگر مصدوم نبود می‌توانست مدال طلا هم بگیرد و این موفقیت بزرگی برای تکواندوی ما بود. جدیت تعصب و غیرت علیزاده نشان داد که پشتوانه خوبی در تیم ملی تکواندو وجود دارد و قهرمانان زیادی در رده‌های مختلف در تیم های ملی جوانان و رده های پایین تر می توانند در هم برای ایران عنوان کسب کنند.

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

نقش برجام در موفقیت‌های ورزش

در دنیا پیش از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی یکی از مهم ترین ابزارهای بلوک سوسیالیستی برای نفوذ در کشورهای دیگر، ورزش بود. هر کشوری مثل ویتنام و مثل کوبا و کشورهای اروپای شرقی که به بلوک شرق می‌پیوست از حمایت‌های شوروی سابق استفاده می‌کردند. استنباط شان این بود که با کسب موفقیت‌های جهانی در رشته های ورزشی برای مطرح کردن نظام و کشور و پرچم‌شان بود تا ایدئولوژی شان را به جهانیان نشان دهند.

ما هم باید از این ابزار استفاده کنیم و یادمان نمی‌رود که در خیلی از کشمکش‌های جهانی، ارتباطات ورزشی توانست بعضی از کشورها را به یکدیگر وصل کند، مثل اختلاف عمیق که با توجه به انقلاب مائوییستی در چین بود که در مرحله کاهش و تنش زدایی‌اش با اعزام تیم پینگ پنگ که به دیپلماسی پینگ پنگ انجام شد. ما هم در مقطعی که تحریم بودیم خیلی از کشورها مایل بودند با ما تعامل فرهنگی و ورزش را با ما داشته باشند و ما هم داشتیم. تیم ما می‌رفت به کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند و تیم‌های آنها می‌آمدند و این زمینه ای شد برای اینکه در مقطعی که ما با 5+1 در زمینه حفظ حقوق هسته ای و لغو تحریم ها تفاهم بکنیم، فرصت های جدیدی برای ما به وجود آمد. پس از برجام طی 19 ماه بیش از 60 رویداد بین الملی را میزبانی کردیم که این یک موفقیت بزرگ برای نمایش ایدئولوژی نظام مقدس جمهوری اسلامی به جهانیان است. رویکرد جامعه جهانی بعد از توافق برجام با ما فوق العاده شد و آنها حاضرند به ما مربی بدهند و ورزشکاران بیایند و و برگزاری اردوهای مشترک و میزبانی ایران در مسابقات مهم جهان در رشته هایی مثل کشتی و شطرنج در ایران برگزار کنند. خوشبختانه ما در منطقه امن قرار داریم. در جایی که کشورهای منطقه دچار ناامنی و مشکلات از سوی تروریست‌ها و افراد تحمیل می شود کشور ما امن است. تا جایی که کشورهای اطراف که مشکل تامین دارند مسابقات خود را در اینجا برگزار می‌کنند. مانند عراق که بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2018 در داخل ایران برگزار می‌کند و علیرغم اینکه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس سمپاشی‌هایی علیه ما می‌کنند همه محافل بین المللی ورزشی دنیا این به اثبات رسیده که ایران شرایط و لازمه برگزاری برگزاری و میزبانی مسابقات بین المللی را دارد و برجام یک تحولی در این بخش به وجود اورد که ما بتوانیم تعاملات خودمان را با جامعه بین المللی، کنفدراسیون‌ها بیشتر کنیم و این خیلی می‌تواند به توسعه ورزش کمک کند که این باعث انتقال دانش می‌شود و همه ورزشکاران بتوانند از این بستر برای موفقیت سود ببرند.

عربستان را مجبور به تمکین میزبانی ایران می‌کنیم

پیگیر از طریق محافل بین المللی و هم آسیایی در حال انجام است. وقتی ما امنیت‌مان اینقدر تامین است که کشورهایی که مشکل دارند بازی‌های خود را در ایران برگزار می‌کنند هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس موضوع ناامنی را مطرح و بهانه کنند.  خوشبختانه پیگیری‌هایی که در محافل بین المللی ورزشی به نقطه ای می‌رساند که ما را امیدوار می‌کند که عربستان مجبور به تمکین حضور در ایران کند. ما هرلحظه فکر می‌کنیم که می‌توانیم. ما یک مرحله توانستیم موافقت CAS را بگیریم. این نظر جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند مسابقات را برگزار کند و امنیت دارد و مراحل پایانی را طی می‌کنیم. با مسوولان حقوقی فدراسیون فوتبال این مساله را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم هرلحظه این نظر نهایی را به سود ایران کسب کنیم و برگزاری مسابقات طبق روال سابق شود.

مسعود سلطانی‌فر: حمایت ما از ورزشکاران ژست انتخاباتی نبود/ سرخابی‌ها اینبار جدی در خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند/ عربستان مجبور به قبول میزبانی ایران می‌شود

امیدوارم قرعه تیم در جام جهانی مناسب باشد

آقای کی روش مربی موفقی بوده و در این دوره از مسابقات جام جهانی با توجه به اینکه همه عوامل کار کردن و سازمان تیم ملی و  کادر تیم ملی با سرپرستی ایشان توانست یک نتیجه تاریخی و مقتدرانه رو رقم بزند. ایشان تا پایان مسابقات جام جهانی 2018 حضور دارند و برای اینکه ما حضور شایسته‌ای در این مسابقات داشته باشیم و برای اینکه از مرحله مقدماتی، که البته نمی‌دانیم شرایط قرعه به چه شکل خواهد بود و اکنون تنها دو تیم صعود کردند و باید منتظر 30 تیم دیگر ماند، اگر قرعه مناسبی باشد مطالبات و انتظارات عمومی این است که از مرحله گروهی صعود کنیم. در همین درجه آمادگی بمانیم و ان شاالله نتایج خوبی کسب کنیم ایشان یک برنامه کلی دادند و این برنامه در جلسه‌ای که با آقای تاج داشتیم مورد کنکاش و بررسی قرار گرفت که راه را مشخص کردیم و ان شالله امیدواریم این برنامه ای که مشخص شده و تلاشی که همه خواهند کرد و پشتیبانی و نظارتی که خواهیم داشت و امکانات تامین شود و بتوانیم در این دوره که یک سال به آن مانده هم در مسابقاتی که اکنون پیش رو داریم موفق باشیم و بازی های تدارکاتی و اردویی خوبی داشته باشیم تا این تیم ملی امروز ما که توانسته مقتدرانه بازی‌های گذشته خود را پشت سر بگذارد همچنان موفق باشد. در تمام دوره‌های قبلی که به جام جهانی رفتیم و هیچ وقت اینگونه با این حد از آمادگی و اقتدار تیم‌ها را شکست ندادیم. همیشه کره و دیگر تیم‌ها برای ما یک رقیب سرسخت بودند اما هیچگاه این اقتداری که در بازی رفت برابر کره داشتیم، دیداری که در روز تاسوعا برگزار شد و با رعایت تمام عقیدتی برگزار شد کره حتی یک شانس هم نداشت. این در حالی است که در دوره قبلی همین کره بیش از 60 دقیقه در زمین ما بود و... . در این دوره الحمدالله همه نتایج خوب بود به جز البته بازی اول برابر قطر و در باقی دیدارها مقتدر بودیم و دروازه‌مان به صورت جدی توسط مهاجمان رقیب تهدید نشد. به دلیل اینکه سازمان تیمی به گونه‌ای بود که دفاع مان را در وسط زمین می‎کردیم و عملکرد خوبی داشتیم و در فاصله دو بازی مانده به پایانی مسلما به عنوان سرگروه صعود خواهیم کرد. تیم شرایط خوبی دارد و تلاش می‌کنیم نیازهای تیم و برنامه‌ها و دیدارها را به گونه‌ای شکل دهیم که نیازها برطرف شود.

گفت و گو: حمید ابراهیمی

عکس: مهدی نصیری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز