خبرگزاری کار ایران

ورزش در جدال با سیاست؛ فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا: به ایرانی‌ها خوشامد می‌گوییم

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۹۷۲

بعد از کشتی نوبت به وزنه‌برداری رسیده است تا وارد یک چالش جدید و جدی با رییس جمهور آمریکا شود.

به گزارش ایلنا،  همین یک ماه پیش بود که کشتی با ترامپ به خاطر دستور ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور به آمریکا و به وجود آوردن محدودیت‌هایی برای اتباع همه کشورها در سفر به این 7 کشور، سرشاخ شد اما در نهایت موج جهانی کشتی و ورود قاطعانه ستاره‌های کشتی آمریکا به این ماجرا و همچنین وجود یک قاضی قدرتمند در آمریکا، ترامپ را در تنگنا قرار داد تا او دستور قبلی خود را موقتا لغو کند. حالا ترامپ یک بار دیگر دستور قبلی خود را ابلاغ کرده و همین باعث شده تا ورزش وزنه‌برداری به شدت دچار چالش شود.
این چالش از آن‌جایی برای آمریکایی‌ها مهم است که این کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر باید از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان میزبانی کند. رقابت‌های مهم و حساسی که ورزش آمریکا برای گرفتن این میزبانی سختی‌های زیادی را متحمل شد اما حالا شاید به خاطر این دستور ترامپ این میزبانی به خطر بیافتد.
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ابتدا میزبانی از مسابقات جهانی در سال 2017 را به پنانگ مالزی داده بود اما بعد با لابی که مسوولان وزنه‌برداری آمریکا در حاشیه رقابت‌های وزنه‌برداری نوجوانان جهان و در کنگره فدراسیون جهانی انجام دادند، توانستند نظر فدراسیون جهانی را برای میزبانی از رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2017 جلب کنند و به یکباره میزبانی این رقابت‌ها از پنانگ مالزی به آناهایم آمریکا برسد.
در چنین اوضاعی که آنها باید بهترین شرایط را برای میزبانی از این مسابقات آماده تا شرمنده وعده‌هایی که داده بودند نشوند، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در دستوری عجیب ورود اتباع شش کشور به آمریکا را ممنوع کرد. یکی از این شش کشور ایران است که دارای جایگاهی وی‍ژه در وزنه‌برداری دنیا است. دو مدال طلای ریو و رکورد شکنی وزنه‌برداران در مسابقات جهانی و همچنین حضور قهرمانان پرافتخار در وزنه‌برداری ایران و همچنین جایگاه مهم وزنه‌برداری ایران در سطح بین‌الملل باعث شده تا فدراسیون چالش جدیدی در برگزاری این مسابقات داشته باشد.
به همین دلیل هم مسوولان وزنه‌برداری آمریکا از جمله مدیر اجرایی این فدراسیون اعلام کرده‌اند که در حال بررسی شرایط برای برگزاری مسابقات جهانی وزنه‌برداری در آناهایم هستند: «ورزش می‌تواند زیر پرچم صلح همه دنیا را با هم متحد کند. فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا موافق جدایی سیاست از ورزش است. ما به همکاری با کمیته‌ المپیک آمریکا ادامه‌ می‌دهیم تا بفهمیم قانون مهاجرت جدید چه تاثیری بر مسابقات ما دارد. ما امیدواریم که بتوانیم میزبان تمامی وزنه‌برداران خارجی باشیم حتی ورزشکاران ۶ کشور ممنوع شده.»
فیل اندرو مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا بیانیه‌ای در این باره صادر کرد، که در آن آمده است: «به عنوان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2017، ایالات متحده آمریکا امیدوار است به تمامی ورزشکاران از سرتاسر جهان از جمله آن 6 کشوری که دولت آمریکا آنها را در فهرست ممنوعیت ورود به این کشور قرار داده، خوشامد بگوییم.»
این موضع‌گیری صریح مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا یک بار دیگر ورزش را در مقابل سیاست قرار داد تا این پدیده اجتماعی برای همدلی بیشتر ملت‌ها گام بردارد. اتفاقی که در کشتی رخ داد و به خوبی احساس دوستی بین ملت‌ها را نشان داد.
اقدام اخیر دولت آمریکا در حالی صورت گرفته است که به احتمال فراوان تیم ملی وزنه‌برداری آمریکا به ایران سفر خواهد کرد. مسابقات بین‌المللی جام فجر در ایران برگزار خواهد شد که تیم ملی وزنه‌برداری آمریکا برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی جام فجر در ایران ویزا دریافت کرده است و به احتمال فراوان امروز وارد ایران خواهد شد. البته ویزای این تیم پیش از دستور ترامپ صادر شده بود اما شاید اقدام آمریکا با اقدام متقابل از سوی ایران هم روبه‌رو شود و این می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز