خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه ایلنا از اتفاق جنجالی در پیست دربند و سقوط یک دختر از تله سیژ + عکس و فیلم

خبرنگار ایلنا در گزارشی ویژه به بررسی اتفاقات حادثه سقوط دختربچه از روی تله‌سیژ پیست دربندسر پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جمعه 16 بهمن ماه خبری مبنی بر سقوط یک دختر جوان از تله‌سیژ پیست اسکی دربندسر منتشر شد؛ اتفاقی که با انتشار فیلم و تصاویر از آن از شرایط وخیم این دختر حادثه دیده خبر می‌داد.

حسن شمشکی، مدیر پیست دربند در واکنش به اتفاقات رخ داده به توضیح آن در گفتگو با ایلنا پرداخت. جالب اینکه از انتشار این خبر و حواشی مربوط به آن کاملا شاکی بود و برخی از آنها را دور از رسالت خبری اعلام کرد و گفت: این اخبار آنطور که پوشش داده شد نبود. درست است که رسالت رسانه پخش خبر است اما باید طبق شواهد و صداقت بیان شود. او در ادامه به تشریح اتفاقات رخ داده پرداخت. 

عدم تعادل محدثه دلیل سقوط بوده است

مدیر پیست دربندسر سقوط دختر جوان از روی بالابر را تکذیب کرد و افزود: خبر سقوط دختر جوان از تله‌سیژ درست نیست و فقط تعادل یک دختر هشت ساله به هم خورده است! محدثه رجبی به همراه برادر 19 ساله خود سوار تله‌سیژ شدند و به دلیل این‌که دختر بچه کوله‌­پشتی بر دوش داشته است، بدون درآوردن کوله بر روی بالابر سوار می‌شود بنابراین حفاظ به درستی بسته نمی‌شود و دختر بچه سقوط می‌کند.

حسن شمشکی در ادامه افزود: البته در ابتدا سقوطی هم در کار نبوده است بلکه به محض آویزان شدن دختر، برادرش او را می‌گیرد اما طبق گفته‌های خودش دستش خسته می‌شود و تاب نگهداری خواهرش را نمی‌­آورد و محدثه از دستش به پایین پرت می‌شود. در حال حاضر حال جسمی‌اش کاملا خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فاصله‌ای سقوط که حداقل 12 متر برآورد می‌شود چطور از شرایط جسمی این حادثه دیده ابراز رضایت دارند گفت: به محض آویزان شدن دختر بچه گروه امداد و نجات حاضر در محل و اسکی بازان برتری! که آن روز در پیست حضور داشتند با وسایل نجات به سمت او می‌روند. به هیچ وجه محدثه بر روی زمین سقوط نکرده بلکه به کمک گروه امداد بر روی تور و تشک‌هایی که پهن شد سقوط کرد! و دلیل فرستادنش به بیمارستان هم بابت چکاپ‌های بیشتر بود.

مدیر پیست دربندسر درباره این که به هر حال کم کاری شامل حال مجموعه مدیریتی شما شده و نباید مسئولان بالابر به دختر بچه اجازه نشستن با کوله پشتی بر دوش را می‌دادند، افزود: این تنها یک اتفاق بوده است. این بالابرها سریعا در حال حرکت هستند و مسئولان آن‌ها نمی‌توانند به تک تک مراجعه کنندگان تذکر دهند، در حالی‌که حتی برادر محدثه نیز به او چیزی نگفت.

دستگاه تله ­سیژ فاقد مشکل فنی بوده است

شمشکی نقص دستگاه فنی را تکذیب کرد و ادامه داد: موضوع ربطی به مسایل فنی دستگاه ندارد و تنها نحوه نشستن بر روی تله‌سیژ و نبستن حفاظ، عامل این اتفاق ناخوشایند شده است و به محض حادث شدن اتفاق، سریعا دستگاه خاموش می‌شود و گروه امداد و نجات که حاضر در محل بودند به کمک آن‌ها می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیر کل استاندارد خلاف صحبت شما را بیان می‌کنند و طبق ادعای مطرح شده در بازرسی­‌های سه روز قبل از حادثه به شما گفته بودند که تله‎سیژ دربندسر فاقد مجوز استاندارد است و حق فعالیت ندارد، گفت: بله ایشان به ما اطلاع دادند اما اینجا 2 بحث پیش می‌آید. تذکر یا پلمپ اماکن ورزشی. مسئول اداره استاندارد دستور پلمپ ندادند و دستور عدم انطباق یا تذکر را دادند. پیست دربندسر دارای مجوز رسمی استاندارد است.

مدیر پیست دربندسر در پایان تاکید کرد: درست است که برخی از دستگاه‌های و بالابرهای موجود فاقد استاندارد هستند اما پیست دربندسر با وارد کردن دستگاه‌های جدید در حال بروز رسانی و برطرف کردن نواقص است. مسئول مربوطه زمان بازرسی تنها بحث عدم انطباق را مطرح کردند که مربوط به فعالیت در حین بهره برداری و رفع نواقص دستگاه‌ها است، در حالی‌که اگر نواقص زیاد بود و خطر جانی در پی داشت، بازرسان قطعا دستور پلمپ می‌دادند. در حال حاضر نیز منتظر گزارش نهایی اداره استاندارد هستیم.

محب

               با این حال طی نامه‌ای که مجموعه دربندسر در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است، شرکت بازرسی فنی بهینه سازان از تعهد بهره بردار به ارائه مستندات ظرف مدت یک هفته خبر داده است. تعهدی که بهره برداری از این تجهیزات را به مدت یک ماه و تا تاریخ 24/09/95 بلامانع می داند و صدور مجوز بهره برداری سالیانه را منوط به تایید مستندات از سوی شرکت بازرسی امکان پذیر اعلام کرده است و باید دید با توجه به رخ دادن این حادثه در 16/10/95 مسوولیت آن به عهده کدام ارگان خواهد بود.

کد خبر : ۴۵۶۵۶۵