خبرگزاری کار ایران

بازی فدراسیون‌نشین‌ها با برند آدیداس/ کمبود کفایت برای حل مساله جیووا

امیر عابدینی در شرایطی حرف از حضور آدیداس در ایران می‌زند که حتی در حال حاضر البسه تیم ملی که با برند آدیداس است نیز توسط یک شرکت واسطه تهیه می‌شود و فدراسیون فوتبال هنوز موفق به جلب رضایت شرکت مادر و اصلی آدیداس برای تولید لباس تیم ملی فوتبال نشده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، امیر عابدینی، سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین صحبت‌های خود مدعی شده قصد دارد تکنولوژی تولیدی آدیداس را به ایران بیاورد تا با تولید البسه با کیفیت با برند آدیداس، مشکل لباس‌ تیم‌های ملی فوتبال در آینده برطرف شود.

عابدینی که مخالفان طرح بومی‌سازی تولید آدیداس در ایران را به بی‌سوادی و نداشتن علم کافی در این زمینه متهم کرده است، اذعان کرده است ایران نیز می‌تواند مانند کشور چین البسه آدیداس را در داخل تولید کند. ادعایی که البته به صورت کلی نادرست نیست اما با توجه به برخی شرایط، طرح این موضوع از سوی سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال سوالات زیادی را برای مخاطبان در این خصوص به وجود می‌آورد. سوالاتی که همگی تاییدی بر مبهم بودن صحبت‌های مدیر باسابقه فوتبال ایران است.

اولین سوال در خصوص حرف‌های امیر عابدینی این نکته است که چرا او قصد دارد تکنولوژی تولید برند آدیداس را به ایران بیاورد و  اصلاً نیازی به این کار هست یا نه؟ در کجای دنیا و در کدام کشور این مساله مرسوم است که یک فدراسیون فوتبال برای انتخاب برند مد نظر خود، به دنبال بومی‌سازی تولید آن باشد؟ آیا داخلی شدن تولید یک برند مساله‌ای است که سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال به دنبال آن باشد یا فعالان اقتصادی کشور؟

عابدینی البته هیچ اشاره‌ای به نحوه راه‌اندازی واحد تولیدی مدنظر خود برای تولید برند آدیداس نکرده و نگفته است کارخانه مورد نظر او قرار است با کدام سرمایه احداث و به چه شکلی اداره شود. او در حالی کشور چین را به عنوان مثال مطرح کرده است که تفاوت‌های زیادی بین ایران و چین و یا حتی دیگر کشورهای آسیای شرقی مانند ویتنام، تایلند و تایوان در زمینه تولید داخل وجود دارد.

اولین تفاوت، وجود تحریم‌های سیاسی است که حضور کامل یک برند در ایران برای تولید را تقریباً منتفی می‌کند. از نبود روابط خوب بانکی و مشکلات نقل‌وانتقالات پولی تا مشکل در زمینه ورود مواد اولیه مورد تایید آدیداس به کشور مشکلاتی هستند که نمی‌شود به سادگی از آن گذشت.ضمن اینکه مباحثی مانند تفاوت زیاد در دستمزد کارگران و قوانین داخلی کشور در امور سرمایه‌گذاری خارجی نیز دیگر موضوعاتی است که هر کدام به خودی خود ناقض صحبت‌های سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال است.

از دیگر موضوعات مهم در این مساله، بحث عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران است. مشکلی که خود به تنهایی می‌تواند موجب انصراف هر برند مطرحی در ایران شود. بدون تردید یک برند مطرح مانند آدیداس برای واگذاری لایسنس تولید محصولات خود به یک کشور خاص، در ابتدا سود و منفعت خود را در قالب یک طرح توجیهی خواهد سنجید که به دلیل نبود قانون کپی رایت در ایران، از نظر مالی تولید این محصول در ایران برای این شرکت توجیه اقتصادی نخواهد داشت و این موضوع دیگری است که امیر عابدینی باید برای آن جواب قانع کننده‌ای داشته باشد.

بدون شک بومی‌سازی تولید محصولات آدیداس در ایران، برای هر ایرانی مایه مباهات خواهد بود اما قطعاً مطرح کردن کلی یک چنین مساله‌ای به صورت گنگ و مبهم، آن هم در مقام یک مدیر بلند پایه در فدراسیون فوتبال، موضوعی قابل تامل است. امیر عابدینی در شرایطی حرف از حضور آدیداس در ایران می‌زند که حتی در حال حاضر البسه تیم ملی که با برند آدیداس است نیز توسط یک شرکت واسطه تهیه می‌شود و فدراسیون فوتبال هنوز موفق به جلب رضایت شرکت مادر و اصلی آدیداس برای تولید لباس تیم ملی فوتبال نشده است.

نکته دیگر اینکه مدیران فدراسیون فوتبال قبل از پرداختن به موضوع بومی کردن تولید برند آدیداس، باید نگرانی‌های موجود در خصوص شکایت شرکت جیووا را برطرف کنند. عقد قرارداد با شرکت کم اعتبار جیووا اشتباه بزرگی بود که در زمان ریاست علی کفاشیان اتفاق افتاد اما لغو قرارداد یک طرفه با این شرکت اشتباه بزرگ‌تر فدراسیون مهدی تاج بود. جیووا در حال حاضر ادعا دارد فدراسیون فوتبال لطمه بزرگی به اعتبار این برند وارد کرده و با شکایت به دادگاه لوزان سوئیس درخواست دریافت غرامت یک میلیون دلاری را مطرح کرده است.

فدراسیون فوتبال نیز برای مختومه کردن پرونده شکایت جیووا، شخصی را مامور رسیدگی به این پرونده کرده است که نه تنها قرارداد فی‌مابین فدراسیون فوتبال و جیووا در زمان ریاست خود او در فدراسیون منعقد شده است، بلکه هیچ سابقه درخشانی در حل مسائل اینچنینی ندارد. علی کفاشیان و حتی علیرضا اسدی نایب رئیس و دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال، پیش از این در پرونده ادعای کشور عربستان مبنی بر عدم وجود امنیت در ایران برای برگزاری دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا ثابت کرده‌اند که کفایت لازم را برای رسیدگی به مواردی از این دست ندارند و نباید از آنها توقع داشت که بتوانند قدمی مثبت به نفع فوتبال ایران بردارند. ضمن اینکه هنوز به صورت واضح هم مشخص نیست فدراسیون برای رد ادعا و درخواست شرکت جیووا چه مدارکی برای ارائه به دادگاه لوزان در اختیار دارد.

 

کد خبر : ۴۳۴۴۴۵