خبرگزاری کار ایران

انتقادهای جودوکار سبک وزن المپیکی ایران در گفت‌وگو با ایلنا/ پای بی‌تفاوتی در بین است

خجسته می‌گوید: باتوجه به مشکلات و حاشیه‌های فدراسیون باید با نصرت‌خان مدارا کنیم و از تجربیاتش استفاده کنیم.

علیرضا خجسته، جودوکار سبک وزن المپیکی ایران در دوهفته باقی مانده تا شروع المپیک ریو در خصوص تمریناتش به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: تمرینات را به خوبی دنبال می‌کنم هر روز که به المپیک نزدیک‌تر می‌شویم آمادگی من هم بالاتر می‌رود. با زحماتی که مدیر تیم‌های ملی جودو و سایر مسئولان فدراسیون کشیدند به تور جهانی جودو اعزام شدیم. برعکس ایران که تمریناتمان به دلایل حاشیه‌ای خوب دنبال نمی‌شد در تورنمنت‌های خارجی به خوبی تمرین کردیم. اکنون هم با صلاحدید مدیر تیم‌های ملی هر سه جودوکار المپیکی به طور اختصاصی با مربیان خودشان تمرین می‌کنند. تا زمانی که به ریو اعزام شویم در تیم ملی جوانان همراه مربی خودم تمرین می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: بعد از هشت سال توانستم در سبک وزن برای ایران مدال با ارزشی کسب کنم. المپیک جایی برای کسب تجربه نیست و هر چیزی که از ابتدای ورزش آموختم را باید روی تاتامی پیاده کنم تا با پایان یافتن بازی منهای نتیجه کسب شده، از خودم راضی باشم.

خجسته در مورد رقابت‌های المپیک می‌گوید: المپیک میدان بزرگی است. حریفانم را می‌شناسم و چندین بار با بهترین‌های وزنم مبارزه کرده‌ام. همه کسانی که سهمیه المپیک کسب کرده‌اند، بهترین‌های ورزش محسوب می‌شوند و حرفی برای گفتن دارند اما من به مردم و مربیانم قول مدال داده‌ام، چون با توجه به شرایط می‌توانم سکوی المپیک را لمس کنم.

جودوکار المپیکی ایران در خصوص تمریناتش با نصرت‌خان سرمربی ازبکستانی خاطرنشان می‌کند: در فاصله دوماه مانده به شروع رقابت‌های المپیک هر مربی‌ بیاید نمی‌تواند با ورزشکار ارتباط برقرار کند. حتی اگر بهترین مربی دنیا هم باشد. وقتی با یک مربی سال‌ها کار می‌کنی نسبت به تمرینات او اعتماد پیدا می‌کنی، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که تا شروع رقابت‌های المپیک با مربیان خودمان تمرین کنیم. مربیان داخلی با کیفیت‌تری داشتیم که می‌توانستند در مدت باقی مانده به جودوکاران المپیکی کمک بکنند. با توجه به مشکلات و حاشیه‌های فدراسیون باید با او مدارا کنیم و از تجربیاتش استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: همواره میدان دادن به جوانان می‌تواند نتیجه بخش باشد. من در رده سنی جوانان حضور دارم و با جوانان تمرین می‌کنم. آنها چیزی از قهرمانان آسیا و جهان کم ندارند. ولی یکی از مشکلات اصلی ورزش ما این است که می‌گویند "او جوان است و می‌تواند در آینده برای ما مدال کسب کند". این حرف به نوعی می‌تواند غرور و انگیزه یک جوان را از بین ببرد. یک ورزشکار باید در سنین جوانی و قبل از رسیدن به رده سنی بزرگسالان تجربه کسب کند تا مدال‌های جهانی و المپیک کسب کند. مسئولان نباید چنین حرف‌هایی بزنند.

علیرضا خجسته در مورد شرایط پیش از المپیک می‌گوید: از مدیران ورزش انتقاد دارم و انتظار چنین رفتاری را از آنها نداشتم. مسابقاتی بزرگ‌تر از المپیک وجود ندارد. با توجه به همه شرایط به سختی سهمیه کسب کردیم و جزو مدعیان وزن خودمان هم محسوب می‌شویم. اما مسئولان برایمان چه کردند. یک ورزشکار برای رسیدن به المپیک همه زندگی خود را وقف می‌کند و تنها به کسب سهمیه فکر می‌کند و آینده خود را فدای ورزش می‌کند. مسئولان ورزش در قبال این فداکاری چه می‌کنند؟ ورزشکارانی که به المپیک می‌روند و با دست خالی باز می‌گردند بدون هیچ حمایتی رها می‌شوند و باید همه زندگی خود را از صفر شروع کند. این رفتار در خور یک قهرمان ملی نیست. مسئولان به تمرینات ما می‌‌آیند و کمی می‌نشینند و می‌روند، بدون اینکه حمایتی بکنند و از شرایط و مشکلات ما سوال بپرسند. مثل یک فرد عادی می‌آیند و می‌روند. فدراسیون جودو در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و این موضوع روی تمرینات ما تاثیرات زیادی گذاشته است. امیدوارم بعد از المپیک وضعیت فدراسیون جودو بهتر بشود.

 

کد خبر : ۳۹۳۶۳۳