خبرگزاری کار ایران

نگاهی به پرسپولیس فصل جدید؛

عالی در دفاع‌، متوسط در حمله

با وجود اهمیت جای خالی رضاییان و طارمی در ترکیب پرسپولیس، بررسی تیم فعلی بدون آن‌ها هم نکات مثبتی دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا،‌ پرسپولیس فصل گذشته تیم کامل و یکدستی داشت و تنها خلا این تیم در فاز دفاعی و درون دروازه بود. این تیم با وجود در اختیار داشتن بهترین خط حمله لیگ رقابت قهرمانی را به تیمی واگذار کرد که نصف پرسپولیس گل زده بود. تنها برتری استقلال خوزستان خط دفاع و دروازه قدرتمند و تعداد گل‌های خورده کمتر بود. به همین دلیل اولویت پرسپولیس در فصل نقل وانتقالات جذب دروازه‌بان و مدافع بود. بعد از جذب بیرانوند و جلال حسینی، گفته می‌شد که این تیم اگر در فصل نقل وانتقالات بازنده باشد هم چیز زیادی را از دست نداده است چون با جذب این دو مهره نقاط ضعف اصلی‌اش را برطرف کرده و در پست دیگری مشکل اصلی ندارد.

 این گزاره تا زمانی درست بود که مهدی طارمی و رامین رضاییان از این تیم جدا نشده بودند. بعد از جدایی این دو بازیکن که فصل گذشته وزنه بزرگی برای تیم محسوب می‌شدند، به نظر می‌رسد دیگر باخت پرسپولیس در فصل نقل وانتقالات خیلی بدون ضرر نخواهد بود.

با وجود اهمیت جای خالی رضاییان و طارمی در ترکیب پرسپولیس، بررسی تیم فعلی بدون آن‌ها هم نکات مثبتی دارد. نکاتی که نشان می‌دهد با وجود تمام تغییراتی که در فصل نقل وانتقالات قرار گرفته پرسپولیس در فاز دفاعی تیم قوی‌تری شده و در فاز هجومی هم با وجود جای خالی طارمی به یک تعادل نسبی رسیده است.

پرسپولیس دو تغییر اساسی در ترکیب اصلی داشته است. حسین ماهینی به جای رضاییان و وحید امیری (و هر مهاجم تازه‌واردی) به جای طارمی. ماهینی در فاز حمله به سطح رضاییان نخواهد رسید اما مطمئنا در فاز دفاع بازیکن مطمئن‌تری است. گاف‌های جناح راست روی گل‌های دریافتی که  بیشتر اوایل فصل شاهد آن بودیم، با حضور حسین ماهینی به حداقل خواهد رسید. در خط حمله هم پرسپولیس حتی اگر هر کدام از مهاجمانی را که مدنظر داشت جذب می‌کرد نمی‌توانست جای خالی طارمی را پر کند. تقریباً می‌توان گفت طارمی در ایران بازیکنی بی‌جانشین است. هیچ مهاجمی را در میان بازیکنان داخلی حتی در سطح ملی نمی‌توان پیدا کرد که به اندازه طارمی بتواند برای تیمش موقعیت‌سازی کند. پرسپولیس فصل گذشته با ساختن حدود 300 موقعیت بهترین تیم فصل از این لحاظ بوده. نکته جالب‌تر این است که تیم دوم تنها 200 موقعیت ساخته و اختلاف فاحشی با پرسپولیسی‌ها دارد.

با حضور امیری یا هر مهاجم دیگری مشخص است که پرسپولیس به اندازه فصل گذشته در محوطه جریمه حریفان صاحب موقعیت نخواهد شد. اما می شود به این نکته مثبت هم رسید که شاید پرسپولیس به اندازه سال پیش موقعیت بدست نیاورد، اما وحید امیری هم مهاجمی نشان داده که قدر موقعیت‌های بدست آمده را خوب می‌داند و پرسپولیس به اندازه فصل گذشته هم موقعیت از دست نخواهد داد.

با این حساب امسال پرسپولیس نسبت به فصل گذشته در فاز دفاعی انسجام بیشتر و بهتر دارد و در فاز هجومی هم اقتصادی‌تر بازی خواهد کرد. اتفاقی که به نظر نمی‌رسد خیلی هم بد باشد. این روزها دفاع خوب و گل خورده کمتر ارزشمندتر از خط حمله خوب و گل‌زده بیشتر است. شاید این اتفاق بیشتر از فصل گذشته در راه رسیدن به قهرمانی به پرسپولیس کمک کند.

 

کد خبر : ۳۸۷۱۲۱