خبرگزاری کار ایران

معینی: علیدوستی 9 سال خانه‌نشین بود/ تغییرات فنی پس از رفتن او کاملاً مشهود است

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال گفت: تمام مستندات و مکتوبات خصوص برکنار علیدوستی وجود دارد که اعضای کمیته فنی از جمله آقای محصص در جلسه حضور داشتند و رأی به برکناری علیدوستی دادند.

فریدون معینی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) برای معرفی عباس چمنیان به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران در مورد روند انتخاب حمید علیدوستی تا برکناری او و انتخاب سرمربی جدید برای هدایت نوجوان‌های فوتبال ایران گفت: ما در بهمن و اسفند 93 که کار را با آقای علیدوستی آغاز کردیم از او خواستیم در کادرفنی خود تجدیدنظر داشته باشد که او به ما اعلام کرد به کادرش اطمینان کامل دارد اما روند کار این را به ما نشان نمی‌داد. حتی با یک دستیار کارش را پیش می‌برد که یک دستیار برای تیم کم است و ما در سال 94 محمدرضا خطیب و حمید خداداد را به کادرفنی نوجوانان اضافه کردیم. خداداد هم بحث بدنسازی و آمادگی جسمانی تیم را از سوی فدراسیون در اختیار گرفت.

وی ادامه داد: با اضافه شدن این دو مربی شرایط تیم نوجوانان بهبود پیدا کرد و آمادگی بهتری در تیم به‌وجود آمد. ما در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی نیز سه مسابقه با لبنان، هند و بحرین انجام دادیم که به پیروزی رسیدیم و رضایت خاطر از عملکرد تیم وجود داشت. با این حال این را بارها به کادرفنی اعلام کردیم که روند فنی تیم چندان مناسب نیست، اما این کادر چندان تمایلی نشان نداد که شیوه کار را تغییر دهد. حتی ما کارگاه آموزشی یک روزه برای مربیان تیم‌های ملی در سطح پایه برگزار کردیم. روند تیم جوانان ما روزبه‌روز بهتر می‌شد، اما روند تیم زیر 16 سال (نوجوانان) به همان شکل قدیمی ادامه داشت، حتی یک گروه آنالیز که در تبریز مسابقات نوجوانان را دیده بود یک ماه پس از پایان مسابقات آنالیز را برای ما فرستاد و اعلام کرد اگر قرار باشد با همین روند کار را ادامه دهیم شانس چندان زیادی نخواهیم داشت. ما این آنالیز را هم به کادرفنی منعکس کردیم تا پس از مسابقات دور مقدماتی کار جدی‌تر دنبال شود.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال با اشاره به تورنمنت‌هایی که تیم نوجوانان در آن حضور یافته بود، خاطرنشان کرد: ما بهمن ماه به بلاروس رفتیم و در تورنمنتی که بازیکنان تیم‌های حاضر در آن یک سال بزرگ‌تر از بازیکنان ما بودند شرکت کردیم. نتیجه هم سه شکست، یک پیروزی و یک مساوی بود و باز هم کیفیت کار لازم را نداشتیم. درصدد بودیم مشکلات را حل کنیم، اما مشکلات حل نشد تا به تورنمنت ازبکستان رسیدیم. کادرفنی با توجه به اینکه سن همه تیم‌ها یکسان بود این امید را به ما داد که در این مسابقات روند بهتری داشته باشیم و حتی قهرمان این مسابقات شویم، اما در این تورنمنت هم به هر دلیل نتایج جالبی کسب نشد و کیفیت کار هم خوب نبود.

معینی ادامه داد: ما باید مقابل حریفانی چون کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، ازبکستان و حتی تیم‌های خوب عربی و البته سوریه و عراق شرایط بهتری داشته باشیم تا با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنیم. این خواسته را از کادرفنی داشتیم و در تمام جلساتی هم که برگزار می‌کردیم این مسائل را گوشزد کرده بودیم. حتی در زمان ریاست علی کفاشیان ما هر اردو و تمرینی که خواستیم رئیس فدراسیون با آن موافقت کرد و هیچ چیز برای تیم کم نگذاشتیم. بعد از این تورنمنت‌ها نیز یک کارگاه آموزشی برای مربیان گذاشته بودیم که همه مربیان تیم‌های ملی به جز علیدوستی که برای خودش دلیل خاصی داشت در آن شرکت نکرد.

وی تأکید کرد: ما دو اردو در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار کردیم و پس از آن تیم راهی چین شد. ما در این مسابقات با ژاپن، چین و ازبکستان بازی کردیم که موفقیت چندانی حاصل نشد و حتی فیلم بازی‌ها را هم که دیدیم مشخص شد که تاثیر منفی در تیم ما وجود داشته است. شکست 4 بر یک مقابل ژاپن و دیگر بازی‌های این تورنمنت وقتی تحلیل شد ما را به این نتیجه رساند که بهتر است در کادرفنی جابه‌جایی صورت بگیرد تا با آمادگی بهتری راهی مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی شویم.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره آمارهایی که از تیم نوجوانان تحت‌ِهدایت علیدوستی به جا مانده اشاره کرد و گفت: ما در این مدت 30 اردو برگزار کردیم، در شش تورنمنت خارجی و 24 اردوی داخلی که هزینه زیادی هم برای ما داشته و بالای یک میلیارد هزینه شده است برای این تیم مهیا کرده بودیم. 25 بازی تدارکاتی برگزار شد که 13 شکست، 9 پیروزی و سه مساوی حاصل آن بود و این نتایج راضی‌کننده نبود. بحث مقایسه‌ای نداریم، اما تیم جوانان ما 12 بازی تدارکاتی خارجی برگزار کرد که هشت پیروزی، دو مساوی و دو شکست حاصل آن بود.

«مدیران فوتبال ایران از جمله فدراسیون فوتبال و همچنین اعضای کمیته فنی و کمیته جوانان این فدراسیون همیشه تأکید دارند نباید در تیم‌های پایه به‌دنبال نتیجه‌گرایی بود و باید بازیکن‌سازی کرد. در تمام صحبت‌های شما مشخص بود که نتیجه‌گرایی باعث برکناری علیدوستی شده است، پس چرا صحبت‌هایی که انجام می‌شود عملی نشده و این بار هم به دلیل نتیجه‌گرایی تغییرات صورت گرفته است؟». معینی در واکنش به این پرسش  گفت: نتیجه‌گرایی در تیم‌های سن بلوغ نباید لحاظ شود و ما هم روی نتیجه تکیه نمی‌کنیم، چون در این سن باید بازیکن‌سازی صورت بگیرد، اما از سن 16 و 17 سالگی به بعد باید نتیجه هم لحاظ شود. با این حال طبیعی است اگر روند کار خوب پیش برود نتیجه هم حاصل خواهد شد و اگر ما هدف غایی داشته باشیم نتیجه هم خواهیم گرفت. با این حال صرف اینکه فقط بازیکن‌سازی داشته باشیم همه چیز را رها نمی‌کنیم، بلکه باید به تمام زوایا اهمیت داد و خوب کار کرد تا هم تیم نتیجه بگیرد و هم آمادگی لازم را داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حمید علیدوستی حدود 9 سال خانه‌نشین بود، اما کارنامه خوبی در بازیکن‌سازی داشته و اگر قرار بود هدف نتیجه‌گرایی باشد چرا مربی‌ای که خانه‌نشین بوده به‌عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند، گفت: حمید علیدوستی زمانی که هادی آیت‌اللهی مسئولیت داشت به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان انتخاب شد. ما این مربی را برای تیم امید و جوانان کاندیدا کردیم، اما او کاندیدای حضور در تیم نوجوانان نبود. نمی‌دانیم چگونه او به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان انتخاب شد.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که حمید علیدوستی اعلام کرده در مدت زمان حضورش در تیم نوجوانان 19 بازی همراه با 14 پیروزی داشته است و چگونه اکنون کمیته جوانان اعلام می‌کند که 25 بازی و 13 شکست داشته‌ایم و همچنین اینکه علیدوستی گفته شکست مقابل ژاپن با تیم ذخیره‌ها بوده تا دستش برای این تیم رو نشود، گفت: قبل از هر چیز این را بگویم که ما دو هفته است کار را با محمدرضا خطیب و جلال بشرزاد ادامه داده‌ایم و در همین مدت می‌توانید تغییرات و کیفیت کار را ببینید. باید واقع‌گرایی وجود داشته باشد و تغییرات مثبت نوجوانان را ببینیم. علیدوستی در خصوص بازی‌های دوستانه نظر خودش را داده و برای ما هم محترم است، اما ما نتایج را طبق گزارش‌های خود او اعلام کردیم. ژاپن وقتی با 22 یا 23 بازیکن به اردو می‌آید برای هر بازی با 11 بازیکن جدید بازی می‌کند که همه آنها در یک سطح هستند، همان‌طور که اکنون در تیم ملی هم به همین شکل است و هر کسی که به ترکیب اضافه می‌شود بهتر از دیگری است. با این حال نظر علیدوستی برای ما محترم است.

معینی در واکنش به این مسئله که مشکل کمیته جوانان در کادرفنی حمید علیدوستی با امین راستی بود و چرا همراه با آنها خداداد هم از سمت خود برکنار شد، اظهار داشت: خداداد اوایل کار همکاری خوبی انجام می‌داد، اما مدتی که گذشت حالت دوستی و صمیمیت او با کادرفنی بیشتر شد و هر کاری که خودشان می‌خواستند انجام می‌دادند، نه اینکه سیاست‌های کمیته جوانان را پیش بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برکناری حمید علیدوستی با تصمیم کمیته فنی بوده یا اینکه نظر شخصی در این خصوص اعمال شده است، گفت: تمام مستندات و مکتوبات در این خصوص وجود دارد که اعضای کمیته فنی از جمله آقای محصص در جلسه حضور داشتند و رأی به برکناری علیدوستی دادند. در این مدت هم 14 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و تعدادی از مربیان برنامه دادند و رزومه آنها بررسی شد و ما برای انتخاب سرمربی وقت گذاشتیم که اسناد آن هم موجود است.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره شایعه پیشنهاد مربیگری تیم نوجوانان به وحید هاشمیان و مهدی مهدوی‌کیا گفت: ما از سوی فدراسیون فوتبال با هاشمیان ارتباطی نداشتیم و اخباری که منتشر شد گمانه‌زنی رسانه‌ها بود. مهدوی‌کیا هم برای کمک به تیم‌های پایه به فدراسیون فوتبال آمده بود. وقتی صحبت مربیگری او به میان آمد به ما اعلام کرد که ژانویه در کلاس‌های B مربیگری ثبت‌نام کرده و در لیست انتظار حضور دارد و چون فوتبال آلمان هم پارتی‌بازی نیست نمی‌تواند برنامه‌اش را تغییر دهد، اما هر کمکی که بتواند انجام خواهد داد. وی به ما گفت اگر نیاز به اردویی در آلمان باشد بهترین زمان ممکن را به ما اعلام خواهد کرد و حتی برنامه تیم‌ها را برای برگزاری بازی تدارکاتی در زمان مناسب به ما اعلام خواهد کرد تا هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. در اینجا جا دارد از او بابت این همکاری‌ها تشکر کنم.

معینی در واکنش به این مسئله که شاید پس از برکناری حمید علیدوستی گزینه بهتری نسبت به عباس چمنیان می‌توانست برای تیم نوجوانان انتخاب شود و سؤال تکمیلی خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا یک مدرس مربیگری به جای یک مربی باسابقه یا موفق تیم‌های پایه به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان انتخاب شده و کادرفنی او نیز که شامل جلال بشرزاده و محمدرضا خطیب هستند آنها هم سابقه مدرسی دارند و سابقه مربیگری‌شان اندک است، گفت: سؤال خوبی مطرح شد. مشکلات بزرگ ما در بحث آموزش مربیان که در بخش پایه بسیار هم زحمتکش هستند هیچ وقت پاسخگو نیست. مربیان پایه ما باید در دوره‌های بیشتری شرکت کرده و دوره‌های پیشرفته A,B,C مربیگری پایه را پشت سر بگذارند و ما هم باید این دوره‌ها را برای آنها دایر کنیم. به این دلیل که مربیان پایه باید به علم و آموزش‌های روز دنیا آگاه باشند، چون بچه‌ها بسیار مستعد هستند و باید در همین سن کم آموزش‌ها را ببینند. اگر این اتفاق رخ ندهد در آینده مشکلات دیگری بروز خواهد کرد.

وی افزود: وقتی چنین آموزشی شروع شود در آینده تیم‌های لیگ برتری و تیم ملی نیز هر روز بیشتر از این بازیکنان مستعد و حرفه‌ای که آموزش دیده‌اند استفاده خواهند کرد. نمونه بارز این بازیکنان سردار آزمون و علیرضا جهانبخش هستند که روابط انسانی، اجتماعی و توانایی فنی بسیار خوبی دارند و ما در فوتبال پایه نیاز به آموزش چنین بازیکنانی داریم. درباره انتخاب چمنیان هم باید بگویم رزومه او مشخص است که در رده‌های جوانان، نوجوانان کار کرده و در تیم نوجوانان که در ژاپن توانست به جام جهانی صعود کند عضو کادرفنی بود. او با فوتبال پایه عجین است که هم مدرسی کرده و هم کار اجرایی و مدیریت انجام داده است ضمن اینکه ما برای انتخاب مربیان معیارهایی داریم و بارم‌بندی صورت می‌گیرد که چمنیان بیشترین نمره را در بین گزینه‌ها داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تیم نوجوانان با چمنیان نتیجه نگیرد آیا کمیته جوانان یا این مربی تبعات شکست را به عهده می‌گیرند که اکنون با دید نتیجه‌گرایی این تغییرات صورت گرفته است، گفت: نتیجه‌گرایی به همه مربوط می‌شود و بیشترین مسئولیت را مربیان به عهده می‌گیرند. ما در بخش پایه آموزش را مدنظر داریم که این موضوع درصد بسیار زیادی در نتیجه‌گرایی نیز شامل می‌شود. از رسانه‌ها می‌خواهم موشکافانه و دقیق به این مسائل بپردازند، ضمن اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند نتیجه را تضمین کند، همان‌طور که انگلیس در بهترین سطح فوتبال قرار دارد و بازیکنان آنها در بهترین سطح آموزش می‌بینند و کاپلو را با 12 میلیون یورو به‌خدمت می‌گیرن،د اما در جام جهانی از مرحله گروهی هم صعود نمی‌کنند یا اینکه ایتالیا سال 2006 با لیپی قهرمان جهان می‌شود اما سال 2010 با همین مربی از گروه خودش هم بالا نمی‌آید و این نشان می‌دهد که نمی‌توان نتیجه تضمین کرد، اما اگر حرکت صحیح صورت بگیرد موفقیت تضمین شده است.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال ادامه داد: خیلی خوب است که اشتباهات وجود داشته باشد، چون اگر اشتباهی نباشد پیشرفت حاصل نمی‌شود. ما در این مدت برای تیم نوجوانان صبر کردیم و این انتخاب در پروسه سختی انجام شد، ضمن اینکه اکنون تیم نوجوانان ما باید راهی مسابقاتی شود که ما پیش از این اسامی 50 بازیکن زیر 16 سال را به AFC داده بودیم، اما در قوانین جدید نمی‌توانیم از بین این 50 بازیکن نفرات‌مان را انتخاب کنیم، بلکه باید همان 23 بازیکنی که در دور مقدماتی در تیم حضور داشتند به مسابقات اصلی بروند. اگر بخواهیم جابه‌جایی صورت بدهیم بازیکنان جدید باید حداقل هشت ماه کوچک‌تر از بازیکنان فعلی باشند که این هم برای ما مشکل ایجاد کرده است. البته تیم زیر 14 سال ما در تاجیکستان عملکرد خوبی داشت و همه حریفانش را شکست داد. با اینکه نتیجه برای ما اهمیت ندارد، اما آنها فوتبال خوبی ارائه کردند که AFC هم از ما تشکر کرد و از این‌رو می‌توانیم بازیکنانی را از این تیم برای تیم نوجوانان به‌خدمت بگیریم.

معینی افزود: این‌طور نیست که تیم نوجوانان ما اکنون از صفر بخواهد کارش را شروع کند. کادرفنی قبلی هم کارهای مثبتی هم انجام داده و اگر ما تشکری هم کردیم به‌خاطر همین کارها بوده است. تیم نوجوانان اکنون 60 تا 70 درصد آماده است و ما قرار نیست کار را از صفر شروع کنیم، اما در مسیر آموزش تغییراتی صورت گرفته است. این بازیکنان نوجوان و جوان تشنه آموزش هستند و در این دو هفته هم که یک اردو برگزار شده و اردوی دیگر نیز از فردا آغاز می‌شود، تغییرات فنی کاملاً مشهود است.

 

کد خبر : ۳۸۵۲۲۰