خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

چرا بازیکنان ایرانی به لیگ فوتبال تایلند می‌روند؟

بهشاد یاورزاده اولین بازیکن از نسل جدید بود که راهی لیگ تایلند شد، فوتبالیستی با استعداد که در استقلال چهره شد و به تیم ملی هم رسید.

فوتبال تایلند بعد از سرمایه‌گذاری‌های فراوان دولت و سیاسیون این کشور، آرام آرام از یک کشور درجه سه آسیایی در حال رسیدن به یک تیم درجه دو است و با توجه به حضور این تیم در جمع تیم‌هایی نهایی حاضر در مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، می‌شود گفت که در حال حاضر تایلند یک تیم در دو در سطح قاره پهناور محسوب می‌شود. اگرچه تیم ملی این کشور هنوز تیمی قابل از سوی مدعیان محسوب نمی‌شود، اما لیگ این کشور و تیم‌های باشگاهی حاضر در آن، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. در این بین چند تیم مانند چونبوری و بوریرام در تایلند هستند که بیش از دیگر تیم‌ها مورد توجه قرار دارند و جزو سردمداران فوتبال باشگاهی این کشور محسوب می‌شوند.

اینها صحبت‌های میرشاد ماجدی، بازیکن اسبق تیم استقلال و تیم ملی است؛ کسی که به عنوان اولین فوتبالیست ایرانی حاضر در لیگ تایلند شناخته می‌شود و سال‌ها قبل در لیگ این کشور به میدان رفته و به واسطه عملکردی که در تایلند داشت، هنوز هم دارای روابط خوبی با شخصیت‌های فوتبالی این کشور است.

وی ادامه می‌دهد:

با توجه به شرایطی اقلیمی کشور تایلند و با درنظر گرفتن این نکته که تایلند کشوری کارگری محسوب می‌شود، درآمد فوتبالیست‌ها در این کشور چشمگیر و قابل توجه نیست. البته در این بین چند تیم مانند بوریرام حضور دارند که یک فوتبالیست درجه یک و رزومه‌دار می‌تواند نهایتاً مبلغی در حدود 300 هزار دلار در سال در این تیم درآمد داشته باشد که حتی این پول هم کمتر از مبلغی است که یک فوتبالیست خوب در کشور خودمان و یا در یک کشور عربی مانند قطر می‌تواند درآمد داشته باشد و به همین دلیل باید گفت دلیل اصلی حضور فوتبالیست‌های ایرانی در تایلند چندان به مسائل مالی برنمی‌گردد.

 

شاید تا دو سال گذشته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که تایلند به مقصد اصلی فوتبالیست‌های ایرانی تبدیل شود و هدف آنها از سفر به بانکوک و شهرهای دیگر فوتبال بازی کردن باشد! در این دو سال اخیر اما آنقدر بازیکن ایرانی به تایلند رفته است که این کشور بیشترین لژیونر ایرانی را دارد و رقیب جدی کشورهای حوزه خلیج‌فارس در این مورد شده است.

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ تایلند؛

بهشاد یاورزاده اولین بازیکن از نسل جدید بود که راهی لیگ تایلند شد، فوتبالیستی با استعداد که در استقلال چهره شد و به تیم ملی هم رسید اما سرانجام سر از تایلند درآورد. البته او این فصل راهی میانمار شده.

محسن بیاتی‌نیا بازیکنی که منتظر خبر خداحافظی‌اش از فوتبال بودیم با خبر رفتنش به تایلند همه را غافلگیر کرد. او یکی از ستاره‌های فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی بوسان بود و با درخششی که در پاس داشت به استقلال راه پیدا کرد، اما بیاتی‌نیا هم اسیر مشکلاتی شد و یک تست دوپینگ مثبت او را از روزهای خوبش دور کرد.

فکر نکنید تایلند فقط مقصد بازیکنان سن‌بالا و به آخر خط رسیده است. حتی بازیکنی که همراه تیم‌ملی در جام‌جهانی 2014 حاضر بود هم در این لیگ بازی می‌کند. رضا حقیقی بعد از جدایی از پرسپولیس مدتی از فوتبال دور بود و بعد از آن، پدیده و به دنبال آن صبای قم، پایان فوتبال این بازیکن در ایران بود.

در تایلند بازیکنی را هم می‌توان پیدا کرد که در لیگ برتر سال‌ها است نامی از او شنیده نمی‌شود و مشخص نیست چه کسی و کجا او را دیده و برای تیمش خواسته است. محمد اسماعیل‌نظر، مدافع پیشین استقلال اهواز. عبدالله کلاه‌کج، برادر عادل و سعیدسالارزاده هم دو بازیکن دیگری هستند که سال گذشته راهی تایلند شدند.

 آخرین‌بازیکنانی که گفته می‌شد قرار است به این کشور بروند پیام صادقیان و سوشا مکانی بودند. صادقیان که به ماشین‌سازی تبریز رفت و سوشا هم می‌خواهد کمی صبر کند تا شاید بتواند در لیگ برتر تیمی برای خودش دست و پا کند و اگر این اتفاق نیفتاد شاید او هم به این لیست اضافه شود.

به تازگی لیگ تایلند یک مربی ایرانی را هم به خدمت گرفته است. افشین قطبی و حضورش در بوریرام شاید این‌بار فصل تازه‌ای برای حضور مربیان ایرانی در این کشور باشد.

 

کد خبر : ۳۷۵۷۲۰