خبرگزاری کار ایران

فصل پانزدهم به هفته پایانی رسید

پله سی‌ام؛ ضد ترس

هفته سی‌ام لیگ برتر با انجام هشت بازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، هفته پایانی لیگ برتر با انجام هشت بازی هم زمان برگزار می‌شود و تکلیف نهایی جدول لیگ پانزدهم مشخص می‌شود.

استقلال خوزستان-ذوب‌آهن؛ استقلال خوزستان در نقش لستر ایران

اگر به هفته اول لیگ برگردیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که چه تیمی در انتهای فصل قهرمان می‌شود، قطعا اسم استقلال خوزستان در ذهنمان هم خطور نمی‌کرد. اما استقلال خوزستان در هفته پایانی لیگ مدعی اصلی قهرمانی لیگ است.« استقلال خوزستان، لستر ایران» این شعاری است که می‌توان در تار و پود استقلال خوزستان دید. تیمی که بدون هیچ داشته‌ای همانند لستر جزو مدعیان لیگ شد و حالا این شانس را دارد که مثل لستر قهرمان هم بشود. هواداران اهوازی با نصب بنر و شعار در شهر اهواز حمایت کامل خود را در بازی پایانی این تیم اعلام کردند، اهواز اما در روز جمعه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا آنها روز جمعه خوشحالترین هواداران دنیا هستند یا ...؟ چشم امید پرسپولیسی‌ها، بیشتر از اینکه متوجه بازی با راه‌آهن باشد به این بازی دوخته شده است، به یحیی و تیمش. یحیی گل‌محمدی بدون شک با برد مقابل استقلال خوزستان می‌تواند بیش از پیش خودش را دل هواداران پرسپولیس جا کند. هواداران پرسپولیس این انتظار را دارند که یحیی‌گل محمدی در نقش علیرضا منصوریان برای استقلال ظاهر شود و خود را سرباز پرسپولیس بنامد. اما باید منتظر ماند و دید یحیی هم مثل علیرضا منصوریان موفق می‌شود یا خیر.

پرسپولیس-راه‌آهن؛ یکی در سودای قهرمانی یکی در تلاش برای بقا

در یکی از دو بازی فینال گونه لیگ برتر در هفته پایانی، دو تیم پرسپولیس و راه‌آهن در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف یکدیگر می‌روند.

سرخپوشان تهرانی که در حال حاضر به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان، در رده دوم جدول قرار دارند، برای قهرمان شدن در لیگ نیاز دارند تا بدون توجه به نتیجه بازی رقیب خود در اهواز، این دیدار را با اختلاف گل زیاد به سود خود خاتمه بدهند تا بلکه بتوانند بعد از 8 سال دوباره جشن قهرمانی را مقابل یکصدهزار هوادار خود برپا کنند. البته شاگردان برانکو به خوبی از سختی کار استقلال خوزستان در بازی برابر ذوب‌آهن آگاهی دارند و از همین جهت قطعاً نیم نگاهی هم به نتیجه آن بازی خواهند داشت. جایی که اگر یحیی گل‌محمدی به عنوان یک پرسپولسی اصیل در قامت سرمربی سبزپوان اصفهانی بتواند سد راه ویسی و شاگردان با انگیزه‌اش شود، آن وقت پرسپولیس شاید حتی بتواند با یک مساوی و یا با کسب برد با حداقل گل هم قهرمانی لیگ را جشن بگیرد.

با توجه به برتری با تفاضل گل +2 آبی‌های خوزستانی نسبت به پرسپولیس، باید در نظر داشت که هر گل استقلال خوزستان در بازی اهواز، باعث نیاز بیشتر پرسپولیس به گل‌زنی در بازی برابر راه‌آهن خواهد شد. راه‌آهنی که خودش برای بقا درلیگ و باقی ماندن در بالاترین سطح فوتبال ایران، فقط باید سه امتیاز بازی برابر پرسپولیس را بگیرد و از طرف دیگر گوش به زنگ نتیجه بازی سیاه‌جامگان و ملوان باشد تا در صورت شکست ملوان در آن بازی، تیم ریشه‌دار تهرانی در لیگ باقی بماند. نباید از این نکته غافل شد که راه‌آهن حتی در صورت تساوی ملوان هم شانس زیادی برای بقا در لیگ نخواهد داشت.

از آنجایی که این بازی مشخص کننده تکلیف دو تیم بالا و پایین جدول برای قهرمانی و یا باقی ماندن در لیگ خواهد بود، می‌شود آن را به نوعی فینال سر و ته جدول نیز نامید. فینالی که یک طرف آن برای قهرمان شدن می‌جنگد و طرف دیگر آن برای سقوط نکردن.

صبا-استقلال؛ علی دایی، مظلومی را اخراج می‌کند؟

تیم فوتبال استقلال تهران در هفته آخر لیگ برتر باید به مصاف صبای قم برود. تیم علی دایی که انگیزه زیادی برای این مسابقه خانگی دارد اگر استقلال را شکست دهد ممکن است آبی ها که تا هفته قبل یکی از سه مدعی اصلی قهرمانی بودند از کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم باز بمانند. همچنین با توجه به نتایج بد استقلال در نیم فصل دوم جایگاه مظلومی در این تیم متزلزل است و مظلومی برای خارج شدن از فشارهای انتقادات اخیر نیاز زیادی به این برد دارد. البته آبی ها امید به قهرمانی دراماتیک این فصل دارند. شاید اگر آنها صبا را در قم شکست دهند، راه آهن هم در آزادی پرسپولیس را ببرد و استقلال خوزستان هم به ذوب آهن در خوزستان ببازد در این صورت استقلالی ها جلوی چشم علی دایی جام را بالای سر می برند. البته با توجه به اتفاقات اخیر استقلال، روحیه خوبی در این تیم حاکم نیست. بعد از شکست استقلال از تراکتورسازی انتقادات زیادی به بعضی از بازیکنان مثل رحمتی شد و همچنین برای دقایقی مظلومی از تیم اخراج شد ولی دوباره ابقا شد. نکته دیگر این بازی رویارویی کاپیتان سابق استقلالی ها، امیرحسین صادقی با مظلومی و رحمتی و استقلال است. ابتدای فصل با ورود رحمتی و مظلومی به استقلال، صادقی در لیست مازاد قرار گرفت و خیلی ها این مسئله را مربوط به سرمربی و کاپیتان استقلال می دانستند.

سپاهان-پدیده؛ بازی برای رتبه تک رقمی

وقتی فصل قبل سپاهان قهرمان شد و هواداران این تیم خوشحال با پرچم‌های زردشان شعار« ما سپاهانیمو،حالا حالا قهرمانیم» را سرمی‌دادند، نمی‌داستند در فصل بعد تیمشان نه تنها از آسیا حذف می‌شود بلکه در لیگ و جام حذفی شانسی برای قهرمانی ندارند. سپاهان اصفهان همیشه از تیم‌های مدعی لیگ بوده است اما در این فصل اتفاقاتی در این باشگاه افتاد که گفتن آن تکرار مکررات است و دیگر هیچ فایده‌ای ندارد. پدیده اما با توجه به داشته‌هایش در این فصل نتایج قابلی قبولی داشت، پدیده مشهد یکی از تیم‌هایی بود که در دو بازی رفت و برگشت استقلال و پرسپولیس را متوقف کرد. تنها حساسیتی که این بازی دارد جدال برای رتبه تک رقمی است. پدیده با اختلاف دو امتیاز کمتر پایین‌تر از سپاهان و در رتبه یازدهم قرار دارد. با توجه به شرایطی که جدول لیگ دارد، این احتمال وجود دارد هر یک از دو تیم با برد این بازی به رتبه تک رقمی برسد.

فولاد-گسترش فولاد؛ جنگ فولادین برای خوب تمام کردن لیگ

در یکی از بازی‌های غیرحساس لیگ در هفته پایانی، دو تیم فولاد و گسترش فولاد به مصاف یکدیگر خواهند رفت. فولاد هفته پیش باز هم یک شکست دیگر را متحمل شد و در تهران مغلوب نفت شد تا اسکوچیچ دوباره شعار حیا کن رها کن هواداران متعصب فولاد را بشنود. در طرف دیگر گسترش فولاد نیز برابر پرسپولیس شکست سختی را متحمل شد و با توجه به همین نتایج و شرایط می‌توان گفت اصلی‌ترین انگیزه دو تیم در این بازی اثبات شایستگی‌های خود خواهد بود. ضمن اینکه نباید از انگیزه تمام کردن خوب لیگ هم گذشت. هدفی که هر دو تیم برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد.

سیاه‌جامگان-ملوان؛ فینال در ته جدول

یکی از حساس ترین مسابقه‌های هفته پایانی لیگ‌برتر بین دو تیم قعرنشین سیاه‌جامگان و ملوان برگزار می‌شود. جایی که هرکدام از این دو تیم شکست بخورند، سقوط‌ خود را قطعی می‌کنند. تساوی در این بازی به معنی سقوط میزبان این مسابقه یعنی سیاه‌جامگان مشهد است. البته مشهدی‌ها کار سختی برای بقا دارند و باید با اختلاف حداقل دو گل ملوان‌ها را شکست دهند و نیم نگاهی هم به بازی راه‌آهن و پرسپولیس داشته باشند. ملوان با پیروزی در این دیدار، با توجه به فاصله دو امتیازی با تیم رده پایینی خود، فارغ از نتیجه بازی راه‌آهن، از سقوط می‌گریزد.

سایپا- نفت تهران؛ شانس کم نفت برای کسب سهمیه

سایپا که هفته گذشته با سرمربی جدید به میدان رفت این هفته مدیرعامل این تیم  هم تغییر کرده است و حسابی نو نوار به مصاف نفت می‌رود. آنها هیچ شانسی برای کسب سهمیه ندارند و در صورت برد بهترین رتبه‌ای که امکان دارد کسب کنند رتبه هفتم است. نفت تهران هم در صورت بروز هزار و یک اتفاق امکان دارد سهمیه کسب کند و البته بهتر است منصوریان و شاگردانش رویای حضور در آسیا را نداشته باشند و به فکر پایان لیگ با بهترین رتبه ممکن باشند. به احتمال زیاد این آخرین بازی‌ است که نفت را با ترکیب فعلی و حاضر در تیم‌های رده بالایی جدول می‌بینیم. شنیده می‌شود علیرضا منصوریان، بیرانوند، جلال حسینی، وحید امیری و نیمی دیگر از نام‌آشناهای نفت با پایان این بازی از این تیم جدا خواهند شد و دیگر خبری از نفت با این شکل و شمایل نخواهد بود.

تراکتورسازی –استقلال اهواز؛ تلاش برای کسب سهمیه

بعد از حاشیه‌های هفته گذشته تراکتورسازی و استقلال که برد امیرقلعه‌نویی مقابل تیم سابقش به وجود آورد فقط کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند نتیجه مطلوبی برای این مربی باشد. در غیر این صورت آن همه حاشیه برای او نتیجه ای بدنبال نداشته است. تیمی که هفته گذشته به قهرمانی پرسپولیس حسابی کمک کرد. استقلال اهواز دو سه هفته‌ای می‌شود به لیگ یک سقوط کرده و به جز اعاده حیثیت، انگیزه‌ای برابر تراکتورسازی تبریز ندارد.

کد خبر : ۳۶۹۹۸۶