خبرگزاری کار ایران

کی‌روش می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند

برانکو: بالاترین هدف ما قهرمانی در آسیا است/ کریمی بهترین استعداد ایران بود

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: مقابل ما تیم‌ها بازی می‌کنند تا ما را غافلگیر کنند و از طرفی هم من می‌دانم منصوریان دوست دارد مقابل ما برنده شود تا به تیم سابقش که استقلال است کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس که در برنامه‌ شب‌های فوتبالی در شبکه ورزش حاضر شده بود در خصوص تفاوت فوتبال ایران در سال 2006 که او سرمربی تیم ملی بوده و 2016 که در پرسپولیس کار می‌کند چیست، گفت: سخت است که بخواهیم این دو دوره را با هم مقایسه کنیم آن زمان فوتبال ایران قوی بود و امروز هم قوی است اما شرایط آن با گذشته فرق می‌کند. در آن زمان بهترین بازیکنان ایران مثل مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، وحید هاشمیان، رحمان رضایی و... همگی در اروپا بازی می‌کردند. ستاره‌های فوتبال ایران در آن زمان در فوتبال اروپا بودند هرچند که در حال حاضر فوتبال ایران هم یک فوتبال منسجم است. دیدید که فصل قبل قهرمان لیگ در ثانیه آخر مشخص شد و امسال هم 3 تیم کاندید قهرمانی هستند. این مسئله نشان می‌دهد که فضای فوتبال ایران خوب است اما برای موفقیت فقط باید کار کرد.

وی درباره اینکه آیا قهرمانی در لیگ امسال با پرسپولیس سخت است یا زمانی که در سال 2002 وی به همراه تیم ملی امید به قهرمانی آسیا رسید، ادامه داد: من انسان خوش‌بینی هستم آدمی هستم که سعی می‌کنم مشکلات را حل کنم و اهل گریه کردن و توجیه نیستم. نمی‌خواهم بگویم که قصد توجیه دارم اما می‌توانم بگویم که آن تیم با وجود اینکه علی دایی را از دست داده بود اما منسجم کارها را پیش برد و با اطمینان کار کردیم تا در نهایت قهرمان شدیم.

سرمربی پرسپولیس در خصوص اینکه پیش از این منتقدانش او را یک مربی محافظه‌کار می‌‌دانستند اما الان پرسپولیس یک تیم هجومی نشان داده و آیا فلسفه مربیگری برانکو تغییر کرد یا منتقدانش اشتباه می‌کردند، اظهار داشت: فوتبال ورزشی مثل دو و میدانی نیست نمی‌دانم چرا وقتی ایران بودم و در تیم ملی کار می‌کردم مرا علامت‌گذاری کردند که مربی محتاطی هستم این مسئله باعث شد تا بعدها از خودم بپرسم چه اتفاقی افتاد که این انتقادها به وجود آمد. ما در مسابقات بوسان با تیم ملی قهرمان آسیا شدیم بعد از آن در تورنمنت ال‌جی به مقام اول رسیدیم و در مسابقات غرب آسیا هم قهرمان شدیم. در جام ملت‌های آسیا در چین در حالی به مقام سوم رسیدیم که هیچ باختی نیاورده بودیم از طرفی به صورت مستقیم همراه با ژاپن به جام جهانی صعود کردیم. ما 80 درصد بازی‌های خود را برنده از زمین بیرون آمدیم و میانگین 2.8 گل زده در هر بازی داشتیم.

برانکو در خصوص هواداران پرسپولیس هم افزود: ما هواداران عجیبی داریم آنها عالی هستند که در دنیا نظیر ندارند. پرسپولیس هوادارانی دارد که صبحانه، نهار و شام‌شان پرسپولیس است. باید بگویم زمانی که ما در تهران به ذوب‌آهن باختیم فردای آن روز 500 تماشاگر به تمرین ما آمدند و از ما حمایت کردند وقتی این حمایت زیاد به همراه پتانسیل تیم را دیدم همانجا بود که اعلام کردم ما می‌توانیم قهرمان شویم.

سرمربی پرسپولیس در خصوص اینکه آیا این تیم می‌تواند قهرمان شود، گفت: کار ساده‌ای نیست چرا که ما سه بازی سخت در پیش داریم اما همه چیز دست خودمان است. پرسپولیس تیم بزرگی است و بازیکنان با کیفیتی دارد که می‌توانند تاریخ جدیدی برای پرسپولیس بنویسند. آنها می‌دانند که الان نوبت‌شان است تا یک تاریخ جدید را در پرسپولیس رقم بزنند.

وی در خصوص اینکه او همراه با بازیکنانی این نتایج را گرفته که کمتری کسی فکرش را می‌کرد، گفت: ما کیفیت بازیکنان را می‌شناختیم آنها بازیکنان با کیفیتی هستند هرچند که اگر با آنها کار زیادی نشود این مسئله ارزش زیادی ندارد. ما نسبت به سایر تیم‌ها بیشتر کار کردیم و بازیکنانم بیشتر از این مستحق ستایش هستند مهم‌ترین موضوع این است که ما پتانسیل زیادی برای موفقیت داریم.

برانکو در مورد اینکه طاهری گفته 2 سال دیگر پرسپولیس باید در فینال جام باشگاه‌های جهان حاضر باشد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که ما اهداف بزرگ را در سر راه خود قرار می‌دهیم البته هدف اول ما قهرمانی در لیگ ایران است و بعد از آن فقط راضی به رفتن به آسیا نیستیم بلکه بالاترین هدف ما قهرمانی در آسیا است و می‌خواهیم به این عنوان دست پیدا کنیم. طبیعی است که با این کار به بهترین شکل می‌توانیم ایران را در جهان معرفی کنیم. کار سختی است اما تیم ما پتانسیل عظیمی دارد هرچند که باید بدانیم در فوتبال گاهی یک سانتیمتر هم می‌تواند در نتیجه‌گیری و موفقیت تأثیرگذار باشد.

سرمربی پرسپولیس درباره رکورد شکست نخوردنش همراه با پرسپولیس تا اینجای لیگ ادامه داد: خودم را درگیر رکورد نمی‌کنم البته در چین و کرواسی رکوردهای زدم اما تلاش می‌کنیم بازی‌های زیادی را بدون شکست پشت سر بگذاریم. باید بگویم در حال حاضر فاصله ما تا تیم‌های پایین‌تر از خودمان 3 امتیاز است اما ما به این فکر نمی‌کنیم که به طور مثال نفت به سپاهان باخت چرا که آنها سه ملی‌پوش دارند و بازیکن با کیفیتی مثل ایمان مبعلی هم در این تیم بازی می‌کند. آنها قطعاً مقابل ما با 200 درصد توان‌شان بازی می‌کنند.

وی در خصوص شناختش از پرویز مظلومی سرمربی استقلال افزود: می‌دانم که او زحمت می‌کشد و من مظلومی را می‌شناسم. باید بگویم دربی اخیر ما یکی از بهترین دربی‌ها بود این دربی آنقدر جذابیت داشت حتی چند نفر از تلویزیون کرواسی به ایران آمدند و این بازی را پوشش دهند البته آنها باور نمی‌کردند که هواداران تیم رقیب شب قبل از بازی در یک چادر کنار هم بخوابند و حادثه‌ای هم پیش نیاید از طرفی هم باید بگویم تماشاگران تیم‌های خودشان را تشویق می‌کردند و این دربی بزرگترین بازی قاره آسیا است. ما مگر چند بازی در سطح جهان داریم که در این فضا انجام شود.

برانکو در خصوص حضور بلاژویچ در ایران و همکاری او با وی در تیم ملی تصریح کرد: بلاژویچ از بزرگترین مربیان جهان بود که به عنوان بهترین مربی جهان به ایران آمد و کشور ایران این شانس را داشت تا با بلاژویچ همکاری کند او آنقدر خوب کار کرد که هنوز از او به نیکی یاد می‌شود اما ما با بدشانسی به جام جهانی نرفتیم هرچند که من افتخار داشتم 8 سال کنار او کار کنم.

وی در مورد اینکه وضعیت تمدید قرارداد مهدی طارمی به کجا رسید، تصریح کرد: من دوست دارم طارمی تمدید کند او سال گذشته 7 گل زد و امسال برای ما 16 گل زده است و انتظار دارم در بازی‌های باقی مانده این تعداد گل بیشتر هم بشود. فکر می‌کنم سال آینده طارمی کاملاً شکوفا شود و هم در تیم ملی و هم در لیگ ایران می‌تواند موفقیت‌های خوبی به دست بیاورد.

سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که آیا دربی سخت بود یا بازی با استقلال اهواز در آن شرایط، افزود: به هر حال دربی سخت‌تر از بازی در اهواز بود اما من به بازیکنانم افتخار می‌کنم که قدرت و استحکام خود را در اهواز نشان داده‌اند. در آن شرایط حتی نمی‌توانستیم وارد زمین شویم. با این همه باید از بازیکنان استقلال اهواز هم تشکر کنم که می‌خواستند فوتبال بازی کنند. آنها از بازیکنان ما حمایت کردند تا سنگ نخورند و این یک کار حرفه‌ای بود.

برانکو در مورد دیدار با گسترش فولاد در تبریز هم گفت: بازی ما با گسترش در تهران سخت‌ترین بازی ما تا اینجای لیگ بود. ما می‌دانیم کار سختی در تبریز داریم همانطور که بازی سختی مقابل نفت خواهیم داشت و آنها قطعاً به مصاف ما می‌آیند تا ما را غافلگیر کنند. طبیعی است که منصوریان دوست دارد مقابل ما نتیجه بگیرد تا هم به تیم خودش کمک کند و هم باعث موفقیت استقلال که تیم سابقش است، بشود اما به هر حال این جزئیات در ورزش وجود دارد و من می‌دانم مربیان قبل از هر چیز موفقیت تیم‌شان را می‌خواهند.

وی در پاسخ به این سؤال که بزرگترین استعدادی که او در ایران با آن کار کرده است، گفت: در فوتبال ایران بازیکنان با استعداد زیادی بودند و هستند که من افتخار می‌کنم با آنها کار کنم اما از نظر من بهترین استعداد ایران علی کریمی بود که من او را با مسی مقایسه می‌کنم اما در بهترین شرایط پایش دچار شکستگی شد و نتوانست موفقیت بیشتری کسب کند. البته من از سایر بازیکنان عذرخواهی می‌کنم اما علی کریمی از نظر من بهترین استعداد بود.

سرمربی پرسپولیس درباره اینکه بهترین بازی فوتبال تاریخ ایران از نظر او کدام بازی است، فزود: کره جنوبی که بهترین نتایج تاریخ آسیا را گرفت 4 بر 3 شکست دادیم که آن بازی به نظرم بهترین بازی تاریخ جام ملت‌های آسیا بود همچنین برد مقابل ژاپن و شکست بحرین که منجر به صعود ما به جام جهانی هم شد از بهترین نتایج ما بود.

مجری برنامه از برانکو در خصوص کی‌روش پرسید که او پاسخ داد: خیلی‌ها از من می‌پرسند دوست دارید بعد از کی‌روش سرمربی تیم ملی باشید و برای من سؤال است که این حرف‌ها از کجا می‌آید او با تیم ملی قرارداد دارد و سرمربی رئال مادرید و منچستر بوده است تیم ملی با او به جام جهانی رفت و وقتی قراردادش تمدید شد یعنی اینکه همه از کارش راضی بودند و او می‌تواند از نظر فنی و از نظر استانداردها به فوتبال ایران کمک کند.

 

کد خبر : ۳۶۴۶۲۸