خبرگزاری کار ایران

دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان در گفت‌وگو با ایلنا:

توسلی: آینده خوبی را برای فوتسال بانوان متصور نیستم/ معضل اصلی ورزش بانوان مشکلات مالی است

سنگربان تیم ملی فوتسال بانوان معتقد است فوتسال بانوان به دلیل نداشتن پشتوانه مناسب آینده خوبی را پیش رو ندارد.

فرزانه توسلی سنگربان شماره یک تیم ملی فوتسال بانوان کشور یکی از کسانی بود که در قهرمانی رویایی تیم ملی فوتسال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا نقش مهمی را ایفا کرد و با درخشش در تیم ملی جزو لیست ده دروازه بان برتر فوتسال بانوان جهان نیز قرار گرفت و از این لحاظ می توان او را یکی از موفق ترین ورزشکاران ایران در سال 94 قلمداد کرد.

وی در گفت‌وگویی متفاوت با خبرنگار ورزشی ایلنا، در مورد مسائل مختلفی صحبت کرده است که می توانید متن کامل این گفتگو را در زیر بخوانید:

به عنوان سوال اول بفرمایید سال 94 برای شما چطور گذشت؟

سال 94 واقعاً سالی بود که نتیجه تمام زحماتم را بعد از 14 سال ورزش حرفه ای گرفتم و ثمره تمام تلاشم در طی این سالها را با موفقیتهایی که بدست آمد کسب کردم.

طبق گفته خودتان 14 سال است که حرفه ای ورزش می کنید، لطفاً بیشتر راجع به این دوران صحبت کنید.

من سال 79 فوتسال را به صورت حرفه ای از مرغوبکار شروع کردم و 2 سال بعد در بازیهای کشورهای اسلامی به عنوان گلر تیم تهران حضور داشتم. بعد از آن هم به ترتیب در دسته یک کشور و لیگ برتر بازی کردم. بعد از حضور در لیگ برتر هم به تیم ملی فوتسال دعوت شدم و تا الان عضو این تیم هستم.

فوتسال چه جایی در زندگی شما دارد؟ شما به این ورزش به عنوان شغل نگاه می کنید یا صرفاً به صورت ورزش در زندگی شما نقش دارد؟

من می توانم بگویم که نصف بیشتر زندگی من با فوتسال گذشته و تقریباً هر روز درگیر فوتسال بوده ام. چه به صورت تمرین چه به صورت بازی های لیگ که هر هفته درگیر آن هستیم. ضمن اینکه تمرینات و اردوی های تیم ملی هم هست که همه اینها کنار هم باعث شده تا فوتسال تبدیل به بخش ‍پررنگی از زندگی من تبدیل شود. به نحوی که دیگر فوتسال برای من فقط ورزش نیست و تبدیل به زندگی من شده است.

به غیر از فوتسال کار و یا تفریح دیگری هم هست که مشغولش باشید یا علاقه داشته باشید که انجام بدهید؟

کار دیگری که غیر از فوتسال ندارم. اما برای تفریح من خودم به سفر کردن علاقه زیادی دارم و دوست دارم در هر تایم خالی به سفر بروم. مخصوصاً به شمال که علاقه زیادی به آنجا دارم. البته چون بیشتر تایمم با دوستانم هستم، برای همین اوقات فراغت ما با هم سپری می شود.

طبیعتاً به عنوان یک بازیکن حرفه ای با تیم باشگاهی خود و تیم ملی به سفرهای زیادی می روید. در این سفرها وقت این را دارید که از مکانهای دیدنی شهرها بازدید کنید؟

در سفرهایی که برای مسابقات لیگ می رویم که اصلاً. چون معمولاً سفرها آخر هفته است و ما پنجشنبه شب می رویم و روز بعدش پس از انجام بازی بلافاصله برمی گردیم و اصلاً وقتی برای گشتن در شهرها نداریم. اما در سفرهای خارجی که با تیم ملی می رویم چون یک مقدار تایم بیشتری داریم این وقت هست که برویم و در شهر گشت بزنیم. البته در مسابقات آسیایی اخیر چون جو بازیها متفاوت بود وقت زیادی برای تفریح در شهر نداشتیم.

ورزش سختی های زیادی دارد، اما شاید برای بانوان این سختی ها چند برابر باشد. به طور کلی راجع این موضوع صحبت کنید. چه چیزی اصلی ترین مشکل ورزش بانوان است؟

ببینید مهمترین معضل ورزش بانوان مشکلات مالی است. از بحث اسپانسر تا قرارداد بازیکنان مشکلات مالی ما نسبت به ورزش آقایان خیلی زیادتر است. ما نه قرارداد مالی خوبی داریم و نه پشتوانه خوبی که بشود برای دوران بعد از ورزش روی آن حساب کرد. ورزش بانوان چون پوشش داده نمی شود همیشه مشکل اسپانسر دارد و کمتر شرکت و یا کارخانه ای هست که بخواهد در ورزش بانوان سرمایه گذاری کند. خود من چند سال پیش به دلیل همین مشکلات دلسرد شده بودم و قصد داشتم فوتسال را کنار بگذارم. البته بعد از این قهرمانی اخیر اوضاع بهتر شد و حمایتهای مردم هم در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی بیشتر شد و می توانم بگویم در حال حاضر بهترین دلگرمی برای ما همین موضوع است.

فرزانه توسلی- فوتسال بانوان

امسال با توجه به قهرمانی فوتسال بانوان در آسیا که می شود گفت اوج ورزش بانوان ما بود، سقف در آمد شما چه میزان بود؟

قرارداد من امسال با تیم دانگشاه آزاد 20 میلیون بود و تا الان 60 درصد این مبلغ را گرفتیم و باقی آن را هم بعد از پایان لیگ می دهند. فکر میکنم تفاوت ورزش بانوان با ورزش آقایان از همین رقم به خوبی مشخص است. البته این را هم باید بگویم که تیم ما در کنار دو سه تیم دیگر مانند تیم نفت قرارداد مالی دارند و این مبلغ را هم تسویه می کنند. اما خیلی تیمها هستند که هیچ پولی نمی دهند و حتی سفرهایی که برای انجام مسابقات می روند هم به دلیل مشکلات مالی زمینی انجام می شود.

به عنوان یکی از چهره های درخشان فوتسال بانوان، چه آینده ای برای این رشته در کشورمان متصور هستید؟

ببینید من واقعاً دوست دارم واقعیت را بگویم و واقعیت هم این است که ما در فوتسال تیم پایه نداریم و برعکس تیم فوتبال بانوان که در چند رده پایه تیم دارد، در فوتسال تنها همین تیم ملی هست و هیچ پشتوانه ای برای این تیم نداریم. در رده باشگاهی هم که اصلاً اهمیتی به پشتوانه سازی نمی دهند و متاسفانه باید گفت که با این وضع در آینده آسیا هم به مشکل می خوریم. تیم فعلی استخوان بندی اش برای سال 79 است و از آن زمان فقط یکی دو بازیکن به ما اضافه شده است و این معضل بزرگی برای تیم ملی است. در این چند سال در بخش بازیکن سازی ضعیف عمل کردیم و اگر قرار باشد با این رویه ادامه بدهیم هیچ آینده خوبی را نمی شود برای تیم فوتسال بانوان متصور بود. حتی قهرمانی در آسیا هم با این شکل برای ما مثل رویا خواهد بود و این بزرگترین نگرانی برای ما است.

شما فوتبال چمنی هم بازی کرده اید؟

من فقط یک بازی دوستانه در برابر تیم برلین بازی کردم و همین بازی تنها تجربه حضور من در فوتبال چمنی بوده است.

سقف آرزوهای خودتان در فوتسال کجاست؟

من واقعاً دوست دارم در اروپا و لیگ اسپانیا بازی کنم و امیدوارم تا قبل از پایان دوران فوتسالم بتوانم به این آرزو برسم.

فکر میکنید به این آرزو خواهید رسید؟

راستش یک مقدار سخت است که این اتفاق رخ بدهد، تا به حال نشده است از ما برای بازی در یک تیم خارجی دعوت کنند. ولی خود من به شخصه این آرزو رو را دارم و امیدوارم که روزی به آن برسم.

فوتبال روز دنیا را هم دنبال می کنید؟ تیمهای مورد علاقه شما چه تیمهایی هستند؟

بله، من علاقه زیادی به فوتبال خارجی دارم و تیم مورد علاقه من هم بایرن مونیخ آلمان است. باید این را بگویم که همیشه یک گرایش و تعصب خاصی به ورزش و فوتبال آلمان داشتم و از بچگی و خیلی سال پیش هم هوادار متعصب بایرن بوده ام.

به غیر از بایرن مونیخ به تیم دیگری علاقه دارید؟

به غیر از بایرن، آرسنال و یوونتوس را هم دوست دارم. البته یوونتوس را فقط به خاطر بوفون دوست دارم.

بازیکن مورد علاقه شما چه کسی است؟

چون پست خودم هم دروازه بانی است، نویر و بوفون را خیلی دوست دارم.

در تیم های داخلی چطور؟ طرفدار تیمی هستید؟

بله، من طرفدار پرسپولیس هستم.

به فیلم دیدن و کتاب خواندن و موسیقی گوش دادن علاقه دارید؟

راستش من آنقدر درگیر تمرین و فوتسال هستم که فقط می توانم فوتبال نگاه می کنم. اما اخیرا دو کتاب چهار گفتار و هنر شفاف اندیشن را از خانم مظفر گرفتم که در زمینه روانشانسی است و فعلاً در حال خواندن این کتابها هستم. فیلم هم الان سریال شهرزاد را دنبال می کنم و به نظرم سریال بسیار عالی است . در موسیقی هم به صدای مازیار فلاحی علاقه زیادی دارم و خواننده محبوب من ایشان است.

به عنوان حرف آخر، آرزوی شما برای سال 95 چیست؟

آرزوی من این است که سال 95 مشکلات مردم حل شود و فقط خنده روی لبهای مردم باشد. همچنین امیدوارم سال ورزشی خوبی برای تمام ورزشکاران کشور باشد. پر از موفقیتها و اتفاقات خوب باشد و هرکسی هر آرزوی دارد در سال جدید به آن برسد.

 

کد خبر : ۳۵۷۷۷۶