خبرگزاری کار ایران

افاضلی در گفت‌وگو با ایلنا:

پرسپولیس و ذوب‌آهن تنها تیم‌های تاکتیکی لیگ هستند/ استقلال به زمان نیاز دارد

کارشناس فوتبال کشور، در گفت‌وگو با ایلنا تحلیل خود را از لیگ برتر در سال 94 ارائه داد.

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال کشور در گفت‌وگو با ایلنا، 23 هفته گذشته لیگ برتر را تحلیل کرد. او معتقد است بررسی لیگ، به چند نوع تحلیل نیاز دارد مثل: آیتم های فنی، تاکتیکی و آمادگی جسمانی بازیکنان، آیتم جوانگرایی تیم‌ها، آیتم اجرایی و سخت افزاری و... که در ادامه صحبت های افاضلی را می‌خوانیم:

برنامه‌ریزی لیگ، قابل قبول بود

به عقیده من برنامه ریزی خوبی داشتند. معمولا سه تا چهار ماه قبل از اینکه برنامه لیگ را قطعی کنند به باشگاه‌ها اعلام می‌کردند و از باشگاه‌ها نظر می‌خواستند. البته بعضا باشگاه‌ها نظری نمی‌دادند اما در کوران مسابقات به برنامه‌ ریزی‌ها اعتراض می‌کردند که این درست نبود. این ایراد از مدیریت نادرست بعضی باشگاه‌ها بود.

 به جوانگرایی توجه خوبی شد

امسال در اکثر تیم‌ها، جوانان بسیار خوبی را دیدیم که حتی فیکس بازی می‌کردند و این نکته خیلی خوبی بود. سال‌های گذشته این اتفاق کمتر می‌افتاد و جوان هایی که من با آنها در تیم امید کار می‌کردم کمتر فرصت بازی در باشگاه‌ها داشتند و اتفاقا بازیکنان خوبی هم بودند اما امسال توجه خوبی به جوان‌ها شد. امسال بدنسازی‌های خوبی داشتیم که به عقیده من مهمترین دلیل آن جوانگرایی در لیگ بود که لیگ را شاداب کرده است.

استادیوم‌های خیلی خوبی نداریم

یکی از آیتم‌هایی که باید به آن توجه کنیم، کیفیت زمین‌های چمن است که تاثیر مستقیم روی بازی می‌گذارد. نباید با این شرایطی که داریم توقع بازی با بار فنی بالا داشته باشیم.

رایگان شدن بازی‌ها، استراژی مناسبی نیست

با توجه به شرایط اقتصادی، پس از رایگان شدن بازی‌ها تماشاگران زیادی به استادیوم آمدند و این نشان داد مشکلات اقتصادی در عدم حضور تماشاگران در استادیم، پررنگ است اما در فوتبال حرفه‌ای این استراتژی جواب نمی‌دهد. تا چه زمانی بازی‌ها رایگان باشد؟ ممکن است بعد از مدتی، این کار هم جواب ندهد و مثل لیگ‌های عربی مجبور باشیم ماشین جایزه بدهیم! باید فکری اساسی برای بحث عدم حضور تماشاگران کنیم. مثل سرویس های رفاهی مناسب در استادیوم‌ها، بازی‌های زیبای لیگ و تماشاگر پسند و این طور بحث‌ها که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

در لیگ برتر، تنها دو تیم تماشاگرپسند داشتیم

امسال همه تیم‌ها به اندازه توان خودشان تاکتیک و برنامه داشتند اما از نظر من دو تیم در لیگ برتر تماشاگر پسند بودند و تماشاگران را تهییج می‌کردند: پرسپولیس و ذوب‌آهن. تیم‌هایی مثل گسترش فولاد و تراکتورسازی هم تیم‌های منسجمی هستند اما تیم برانکو و یحیی گل‌محمدی تیم‌های تماشاگر پسندی بودند که هرکس بازی این دو تیم را تماشا کند، لذت می‌برد. اما در کل امسال در بحث تاکتیکی پبشرفت خاصی نداشتیم و این ضعف هم به بحث‌های زیادی ربط دارد مثل بحث‌های کمبود امکانات و مشکلات استادیوم و...

تیم استقلال نیاز به زمان بیشتری دارد

استقلال به علت جوانگرایی هایی که انجام داده است نیاز به فرصت بیشتری دارد تا جوان‌ها بتوانند در تیم جا بیافتند. نکته ضعف استقلال در فاز دفاع است که این بار را مهدی رحمتی به خوبی به دوش کشیده است. نکته قوت این تیم هم فاز هجومی آن است که از موقعیت‌های اندک، گل می‌سازد که به مهره‌های خوب استقلال در فاز تهاجمی و یارگیری موفق آبی‌ها در ابتدای فصل برمی‌گردد.

اتفاقات تلخ سال 94

یکی از اتفاقات تلخ سال گذشته، حذف تیم ملی امید بود. این تیم، لایق کسب سهمیه المپیک بود، اما بعضی اتفاقات فوتبالی و غیر فوتبالی دست به دست هم داد تا این تیم نتواند به موفقیت برسد. دیگر اتفاق تلخ سال قبل  که خیلی جای افسوس داشت، فوت چند پیشکسوت بزرگ بود که این عزیزان می‌توانستند خیلی به ورزش کشور کمک کنند. برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر می‌کنم.

اتفاقات شیرین سال 94

ضمن تبریک سال نو به همه هموطنان، به عقیده من جوانگرایی در فوتبال یکی از بهترین اتفاقات سال گذشته بود و دو تیم پایه نوجوانان و جوانان ملی ایران به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کردند که این‌ موضوع هم خیلی جای خوشحالی دارد.

 

 

کد خبر : ۳۵۶۱۶۸