خبرگزاری کار ایران

حل مشکل گلزنی پرسپولیس زمان می‌برد

افاضلی: سطح بازی پرسپولیس از لیگ بالاتر است

کارشناس فوتبال گفت: در ابتدای فصل هیچکس فکر نمی‌کرد پرسپولیس و برانکو با این بازیکنان نتیجه بگیرند، اما حالا می‌بینید که برانکو از همان بازیکنان به چه نحوی بازی گرفته است.

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا راجع به بازی رو گذشته دو تیم پرسپولیس و فولاد گفت: در این دیدار پرسپولیس در حدود 65 دقیقه فوتبالی را ارائه داد که سطح آن از لیگ ما بالاتر بود و از یک جایی به بعد تا حدودی دچار افت شد که دلیل آن هم این است در لیگ برای هیچ تیمی در حال حاضر میسر نیست که بتواند 90 دقیقه با دوندگی بالا و پرس از جلو بازی کند و اگر تیمی بتواند به این شرایط برسد، قطعاً مدعی قهرمانی در آسیا خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل پرسپولیس این است که به اندازه کافی گل نمی‌زند و برای همین بازیکنان از لحاظ روانی در دقایق آخر عقب نشستند و مربی برای همین مجبور شد تعویض‌هایی را که نگه داشته بود، در 5 دقیقه آخر بازی انجام بدهد. اگر پرسپولیس توانسته بود گل دوم را هم به فولاد بزند، قطعاً با توجه به روند بازی می‌توانست با اختلاف زیادی بازی را ببرد. البته این ایراد از ابتدای فصل با پرسپولیس بوده است و برطرف کردن آن با شرایط فعلی زمان می‌برد.

افاضلی پیرامون همین مساله افزود: به شهادت آمار در حال حاضر در لیگ پرسپولیس بیشترین موقعیت را در میان تیم‌ها ایجاد می‌کند. طبق آمار این تیم در هر بازی 3/7 موقعیت ایجاد می‌کند، اما علیرغم این در گل زدن مشکل دارد که البته یک دلیل آن جوان بودن نفرات پرسپولیس و استرس داشتن آنها در خط حمله است که این مشکل با دو چیز برطرف می‌شود. اول داشتن مهاجمی که ذاتاً گل زن باشد، یکی مانند علی دایی که خوب چنین بازیکنی فعلاً در پرسپولیس وجود ندارد و راه دیگر هم انجام تمرینات مخصوص برای مهاجمان است که البته زمان بر است و به نظر می رسد پرسپولیسی‌ها باید این فصل را با همین شرایط سر کنند. مهدی طارمی بازیکن بسیار خوبی است و گلهای زیادی هم در این فصل زده است. اما اگر در گل‌زنی بازیکن طراز اولی بود، تا اینجای فصل باید 20 گل می‌زد و این نشان می‌دهد که باید با تمرینات مداوم ضعف گلزنی خود را برطرف کند.

سرمربی سابق تیم ملی امید در مورد تاثیرات برانکو در نحوه بازی فعلی پرسپولیس نیز اظهار داشت: این فوتبالی که اکنون پرسپولیس ارائه می‌دهد را برانکو در این تیم ایجاد کرده است. این در حالی است که در ابتدای فصل همه می‌گفتند پرسپولیس با این بازیکنان ضعیف به جایی نمی‌رسد، اما حالا می‌بینیم که همان بازیکنان به چه شکلی بازی می‌کنند و فوتبالی را ارائه می‌دهند که پرسپولیس از دهه 60 به بعد در هیچ زمانی مانند آن بازی نکرده بود. این نشان دهنده این است که برانکو نفراتش را طبق سیستم مورد نظرش انتخاب کرده و این انتخاب بسیار هوشمندانه و دقیق بوده است.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال برانکو وقتی بازیکنی مانند محمد انصاری را جذب کرد، حرف و حدیث بسیاری علیه او به وجود آمد و گفتند چرا و چطور یک بازیکن تستی جذب پرسپولیس شده است. اما حالا می‌بینیم که این بازیکن در چه سطحی بازی می‌کند و مربی چطور می‌تواند در بروز استعداد بازیکن تاثیر گذار باشد. پرسپولیس در نیم فصل دوم بسیار بهتر از نیم فصل اول بازی می‌کند و قطعاً با ادامه همین روند، فصل بعد نسبت به حال حاضر فوتبال بهتری را بازی خواهد کرد.

افاضلی در پایان گفت: این مساله نشان دهنده جایگاه دانش در فوتبال است و نشان می‌دهد تا چه اندازه دانش در فوتبال اهمیت دارد. چیزی که متاسفانه در فوتبال ما خیلی کم به آن بها داده می‌شود.

 

کد خبر : ۳۴۶۶۱۸