خبرگزاری کار ایران

گزارشی از روند رو به رشد ورزش کارگری

ورزش در فضاهای کارگری جدی دنبال می‌شود/ زنگ‌ورزش‌، سلامت‌کارگران را تضمین می‌کند!

ورزش‌کارگری پس از انقلاب وارد دوره جدیدی از فعالیت خود شد و به رغم فراز و نشیب‌هایی که طی 3 دهه اخیر در وضع‌قوانین و تغییرات پی در پی آن داشته اما اصل و اساس ورزش در فضاهای کارگری همچنان پابرجا بوده است.

به گزارش ایلنا، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور ما را کارگران و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهد و سلامت‌جامعه و تولید در گرو سلامت کارگران است باید دولت بیش از این به ورزش‌کارگران توجه نشان دهد.

باید توجه داشته باشیم به رغم پیشرفت‌های عظیم صنعتی و بیکار شدن بخش زیادی از کارگران در ایران و همه نقاط جهان باز هم این نیروی انسانی ماهر و سالم است که چرخه اقتصاد و تولید را می چرخاند و یقینا ورزش در این چرخه نقش مهمی ایفا می‌کند.

بخصوص اینکه باور کنیم بخش زیادی از نیروی کار کشور ما  را بانوان تشکیل می‌دهند و اصولا کارهایی در کارخانجات و فضاهای تولیدی و صنعتی هست که فقط بانوان باید انجام بدهند و بدون حضور بانوان محال است چرخه اقتصاد و تولید به حرکت درآید.

وقتی یک بانوی کارگر دارای جسم و روحی سالم از طریق ورزش باشد اثرات سلامت او به کار و تولید و خانواده و جامعه به طور مستقیم سرایت می‌کند.

در قانون کار ایران اتفاقا تاکید زیادی روی ورزش در محیط های کارگری شده و حتی در برهه‌ای از اواخر دهه 60 و پایان دوران‌جنگ ورزش در محیط‌های کارگری به صورت اجبار درآمد و کارفرما موظف بود ساعتی را به ورزش‌عمومی و همگانی اختصاص دهد و این ساعت جزو اضافه‌کاری کارگر محسوب می‌شد.

بعد ماده 154 قانون‌کار اویل دهه 70 آمد و تحولی جدی و بنیادین در احداث فضاهای ورزش‌کارگری ایجاد کرد و اکنون با تشکیل فدراسیون‌ورزش‌کارگری بحث مهم ورزش در فضاهای‌کارگری وارد فازه جدید و تازه‌ای از دوران خود شده است.به جهت اهمیت موضوع ورزش‌کارگری بخصوص برای بانوان، گزارش‌هایی را از چند مجموعه کارگری تهیه کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ندا حسنی مسئول امور ورزش شرکت‌گوشتیران و یکی از ورزشکارانی که چند سال سابقه کار و ورزش را با هم دارد درباره ورزش و اهمیت آن برای بانوان کارگر می‌گوید: «من خودم ورزشکارم. در محیط کارخانه هم مدام باید پشت‌میز باشم و امور مربوط به حوزه کاری‌ام را انجام بدهم. حساب می‌کنم اگر مدام بخواهم این روند کار را یکنواخت انجام دهم خیلی زود دچار مشکلات‌جسمانی و پوکی استخوان می‌شوم. بنابراین ورزش را همراه با کار انجام می‌دهم و همواره خودم را آماده و سرحال می‌بینم. اتفاقا مدیریت شرکت نیز برای بانوان همانند آقایان امکانات و فضاهای ورزشی خوبی را فراهم کرده و برای بانوان شاغل در شرکت کارت مجموعه ورزشی انقلاب را در اختیار قرار داده‌اند تا بتوانند از این امکانات به خوبی استفاده کننند.

حسنی که خودش از والیبالیست‌ها و از داوران عرصه‌والیبال است، ادامه داد: من از همه بانوان بخصوص آنهایی که شاغل هستند تقاضا دارم ورزش را کنار شغل خود مهم ببینند و از آن غافل نشوند چراکه ضامن سلامتی آنها است.

منتظری از مدیران ارشد این شرکت تولیدی هم با تایید اینکه برای شرکت و تولیدات ما سلامتی کارگر بسیار اهمیت دارد، گفت: ما علاوه بر اینکه تیم‌هایی را در رده بانوان و آقایان در مسابقات کارگری شرکت می‌دهیم به مناسبت‌های مختلف برای کلیه پرسنل مسابقاتی را داخل کارخانه و یا ورزشگاه شهید چمران برگزار می‌کنیم و شاهد شور و نشاط و شادابی کارگران هستیم.

وی گفت: برای آقایان ورزشگاه شهید چمران را که در مجاورت شرکت قرار دارد اجاره کرده‌ایم تا هر کدام از پرسنل که علاقه دارند ورزش کنند چه ورزش‌همگانی و چه ورزش‌قهرمانی و برای بانوان نیز علاوه بر مسابقاتی که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کنیم کارت یکی از بهترین ورزشگاه‌های ایران(مجموعه‌انقلاب) را در اختیارشان گذاشته‌ایم تا به ورزش بپردازند.

این مدیر اضافه کرد: در مسابقات‌کارگری بانوان، ما در رشته دوومیدانی- بدمینتون و در آینده یک رشته ورزشی دیگر را شرکت می‌دهیم و برای آقایان هم در مسابقات فوتسال- طناب‌کشی- دارت و ...حضور در مسابقات‌کارگری را در نظر گرفته‌ایم.

خانم فرشته زارعی نایب رییس هیات ورزش‌کارگری استان‌تهران هم با تاکید بر توجه جدی به ورزش بانوان‌ کارگر گفت: ما الان زنگ ورزش‌کارگری را در همه کارخانجات داریم و خوشبختانه از روزی که فدراسیون‌کارگری شکل گرفته ورزش در فضاهای کارگری بسیار جدی دنبال می‌شود و شاهد گسترش روز افزون ورزش بین بانوان‌کارگر هستیم.

زارعی با تاکید بر ورزش‌همگانی بین کارگران گفت: این درست که ما ورزش‌قهرمانی داریم و در همه رده‌ها مسابقاتی برگزار می‌کنیم ولی همه اینها بهانه‌ای برای توسعه ورزش‌همگانی است و ما تلاش می‌کنیم با کمک مدیران کارخانجات ان‌شالله شاهد این باشیم که زنگ ورزش‌کارگری از طریق رادیو در یک زمان مشخص به صدا در آید و همه کارگران در هرجا که هستند با یک سیستم مشخص دقایقی را روزانه به ورزش بپردازند.

کد خبر : ۳۰۲۷۶۱