خبرگزاری کار ایران

لیگ جهانی والیبال؛

مردان کواچ در اندیشه شکستن طلسم تزارها/ والیبال ایران تشنه پیروزی

تیم ملی والیبال ایران در پنجمین و ششمین دیدار خود در لیگ جهانی طی روز های شنبه و یکشنبه 23 و 24 خرداد ماه به مصاف قهرمان المپیک که به عنوان ماشین درو کننده افتخارات والیبال دنیا نامگذاری شده است، خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، لیگ جهانی والیبال 2015 در حال برگزاری است و در گروه A سطح یک، هشت تیم برتر این رقابت‌ها یعنی تیم‌های برزیل، ایتالیا، صربستان و استرالیا به مصاف یکدیگر می‌روند تا سه تیم از این گروه به مرحله نهایی این رقابت‌ها که به میزبانی برزیل برگزار می‌شود، صعود کنند. در گروه B این رقابت‌ها نیز آمریکا، قهرمان لیگ جهانی والیبال سال 2014، روسیه، قهرمان سال 2013 لیگ جهانی و المپیک 2012 لندن و لهستان، قهرمان جهان در سال 2014 با تیم ملی والیبال ایران همگروه هستند.

نبرد یک امتیازی‌ها...

تیم ملی والیبال ایران تاکنون 4 مسابقه برگزار کرده که حاصل آن کسب یک امتیاز با ارزش در خاک لهستان بوده است که با این شرایط با معدل ست بهتر بالاتر از روسیه و در مکان سوم جدول رده‌بندی قرار دارد. شاگردان بوبان در دوگانه نخست خود در لس آنجلس برابر آمریکا قرار گرفتند و با نتایج مشابه 3 بر یک مغلوب حریف خود شدند . تیم ایران از آنجا به لهستان رفت تا برابر تیم ملی این کشور قرار بگیرد؛ ملی‌پوشان ایران در بازی نخست با نتیجه 3 بر یک و در بازی دوم برابر لهستان با نتیجه 3 بر 2 بازنده شدند تا حاصل 4 مسابقه تیم ایران کسب یک امتیاز باشد.

حالا ملی‌پوشان ایران باید در دوگانه سوم خود برابر روسیه قرار بگیرند؛ تیمی که وضعیت بهتری نسبت به ایران ندارد. تیم روسیه در دو بازی اول خود در خاک لهستان برابر شاگردان آنتیگا قرار گرفت که حاصل آن دو شکست با نتایج 3 بر صفر و 3 بر 2 بود. روس‌ها در دو بازی دوم خود در آمریکا به مصاف شاگردان اسپرا رفتند که در آن دو مسابقه هم، با نتایج 3 بر یک و 3 بر صفر بازنده شدند و حالا باید از ایران میزبانی کنند. این اولین نبرد روس ها در کشورشان است که می تواند کار را برای شاگردان بوبان بیشتر از پیش سخت کند. با به وجود آمدن این باخت ها، زمزمه هایی در خصوص برکناری آندری ورونوکف و بازگشت دوباره الکنو برای سکانداری روسیه به گوش می رسد و روس ها برای بازگشت به کورس رقابت واعاده حیثیت پا به میدان رقابت این دوگانه خواهند گذاشت. شاید بد نباشد پیش از مصاف این دو تیم نگاهی به سابقه و شرایط تیم‌های ایران و روسیه بیاندازیم.

نگاهی به افتخارات روس‌ها

19 مدال طلا از جمله دستاوردهای تیم ملی والیبال روسیه در چهار رویداد بزرگ المپیک، قهرمانی جهان، جام جهانی و لیگ جهانی است که بیانگر سابقه دیرینه این کشور در این رشته ورزشی است؛ البته اکثر این افتخارات به زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق برمی‌گردد. چهار مدال طلا، سه مقام نایب قهرمانی و سه نشان برنز نتیجه تلاش سال‌های والیبال روسیه در بازی‌های المپیک است که مدال‌های طلا در سال‌های 1964 توکیو، 1968 مکزیکوسیتی، 1980 مسکو و 2012 لندن به دست آمده است.

تیم ملی والیبال روسیه در قهرمانی جهان نیز 6 مدال طلا، سه نقره و سه برنز به دست آورده است که مدال‌های طلای این تیم در سال‌های 1949، 1952، 1960، 1962، 1978 و 1982 به دست آمد؛ همچنین شش مدال طلا، دو نقره و دو عنوان سومی نیز دست آورد والیبال روسیه در جام جهانی است که مدال‌های طلای این تیم در سال‌های 1965، 1977، 1981، 1991، 1999 و 2011 کسب شده است.

نخستین دوره لیگ جهانی والیبال سال 1990 در اوزاکای ژاپن برگزار شد و تیم ملی والیبال روسیه (اتحاد جماهیر شوروی) در این رقابت‌ها به مقام چهارم رسید. سه مدال طلا در سال‌های 2002، 2011 و 2013 پنج مقام نایب قهرمانی و هفت نشان برنز از جمله افتخارات تیم ملی والیبال روسیه در 13 دوره حضور در لیگ جهانی است.

دیمتری فومین در سال 1995، ماکسیم میخائیلوف در سال 2011 و نیکولای پاولوف در سال 2013 عنوان باارزش‌ترین بازیکن این رقابت‌ها را به دست آوردند.

اسامی بازیکنان روسیه در لیگ جهانی 2015

11- آندری آشیِف، 1- سِرگی اَنتیپکین، 2- دینیز بیر یوکُف، 3- پایوِل کروگلاو، 4 - آرتم وُلویچ، 5 - سِرگی گرانکین، 6- ییوگِینی سیوُژیلیئِس، 7- نیکولای پاولُف، 8- سِرگی تیت یوهین، 9- الکسی اسپریدونو، 10- سِرگی سایویِن، 12- الکساندِر بوتکو، 13- دیمیتری موزرسکی، 14- الکساندِر اَبرُیسیمُف، 15- دیمیتری اِلیونیخ، 16- آلِکسی ویِربُف، 17- ماکسیم میخایلوف، 18- پایوِل ماروز، 19- ایگر کلدیِنسکی، 20- الکسی آبمایچه، 21- رامان برایگِن، 22- الکساندِر مارکین، 23- ایلیا ولاسُف، 24- آرتم استالیِر، 25- رامان مارتینیوک

رتبه‌های کسب شده تیم ملی والیبال روسیه در 17 دوره لیگ جهانی به شرح زیر است:

سال 1990، رتبه چهارم

سال 1991، مدال برنز و مقام سومی

سال 1992، رتبه ششم

سال 1993، مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 1994، رتبه ششم

سال 1995، رتبه چهارم

سال 1996، مدال برنز و مقام سومی

سال 1997، مدال برنز و مقام سومی

سال 1998، مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 1999، رتبه چهارم

سال 2000، مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 2001، مدال برنز و مقام سومی

سال 2002، قهرمانی و مدال طلا

سال 2003، رتبه هفتم

سال 2006، مدال برنز و مقام سومی

سال 2007، مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 2008، مدال برنز و مقام سومی

سال 2009، مدال برنز و مقام سومی

سال 2010، مدال نقره و نایب قهرمانی

سال 2011، قهرمانی و مدال طلا

سال 2012، رتبه هشتم

سال 2013، قهرمانی و مدال طلا

سال 2014، رتبه پنجم

سال 2015: ؟؟

آخرین آمار و اطلاعات از شهر کازان

تیم ایران در هتل برج کورستون کازان اقامت دارد تا در روزهای شنبه و یکشنبه 23 و 24 خردادماه به مصاف روسیه برود. دیدارهای تیم ایران و روسیه در سالن سی وی سنت پترزبورگ کازان که 6 هزار نفر ظرفیت دارد، برگزار خواهد شد.

دمای شهر کازان در زمان حضور تیم ملی والیبال ایران بین 9 تا 24 درجه سانتی گراد است؛ رطوبت آن نیز حدود 60 تا 65 درصد و جمعیت این شهر نیز بالغ بر یک میلیون و 230 هزار نفر است.

هواداران ورزش والیبال این شهر با سعید معروف کاپیتان تیم ملی که عضو تیم زنیت این شهر است به خوبی آشنا هستند و به نوعی معروف در خانه دوم خود به مصاف روسیه خواهد رفت. ملی‌پوشان ایران بعد از این شهر راهی تهران می‌شوند تا در سه هفته پایانی دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال در سالن 12 هزار نفری آزادی میزبان تیم‌های روسیه، آمریکا و لهستان باشند. شهری که در آن زمان حداکثر درجه هوای آن 35 درجه سانتی‌گراد خواهد بود و رطوبت آن نیز 15 درصد است. شهری که بالغ بر 12 میلیون جمعیت دارد و تنها یک هزارم آن امکان تماشای دیدارهای تیم ملی را در سالن آزادی دارند.

معروف، برگ برنده ایران برابر روسیه

از روسیه می‌توان به کشوری که تیم ملی والیبال اش همچون یک ماشین قدرت، دروگر مدال تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی است، یاد کرد. تیم روسیه همیشه تیمی دردسرساز برای والیبال کشور ما بوده، طلسمی که هیچگاه برای ما شکسته نشده و پیروزی در مقابل این تیم به یک آرزو تبدیل شده است. تیم ملی کشورمان در دور نهایی لیگ جهانی 2014 به مصاف تیم روسیه رفت و در نهایت با یک بازی زیبا در مقابل این تیم با نتیجه 3 بر2 شکست خورد. به جرأت می‌توان گفت افتخارات و قدرت تیم روسیه و وجود بازیکنانی همچون موزرسکی با 2 مترو 18 سانتی‌متر قد و الکسی اسپیریدونوف و میخائیلوف لرزه بر وجود هر تیمی می‌اندازد، اما هیچ بعید نیست که در لیگ جهانی 2015 با شکست این تیم بار دیگر نام کشورمان را بر زبان جهانیان بیاندازیم. از سوی دیگر با رفتن کاپیتان تیم ملی سعید معروف، به تیم زنیت کازان روسیه و هم‌بازی شدن با بازیکنان روسی از جمله اسپریدوف، چشم امیدی برای گشودن رمز و راز تاکتیک‌های ماشینی روس‌ها شده، هر چند حضور کاپیتان معروف بلند مدت نبود، اما با هوش و ذکاوتی که پاسور خلاق ایران دارد از کار انداختن ماشین قدرت روس‌ها غیر ممکن نخواهد بود.

جدالی حیثیتی برای قهرمان المپیک

قهرمانی روسیه در المپیک 2012 لندن یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات المپیک بود و این تیم برابر برزیل در حالی به بازی بازگشت که برزیل در ست سوم در حالی که 2 بر صفر جلو بود تنها یک امتیاز برای قهرمانی و کسب مدال طلای المپیک فاصله داشت؛ روس‌ها اما این اجازه را به برزیل ندادند و با بردن آن ست و دو ست بعدی یک قهرمانی رویایی را در المپیک لندن رقم زدند. ایران و روسیه در سال‌های گذشته چندین بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند و البته در تمام مسابقات پیروزی با روس‌ها بوده است. با این حال برگزاری دیدارهای دوستانه و حضور در تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف برای هر دو تیم فرصت دست و پنجه نرم کردن را پدید آورد. در آخرین رویارویی‌های والیبال ایران و روسیه، ملی‌پوشان ایران از مجموع 3 بازی دوستانه با روس‌ها در خاک آن ها دو پیروزی کسب کردند، اما در دیدارهای رسمی شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است و روسیه همیشه مقابل ایران پیروز بود؛ حالا جدال این دو تیم جالب است، چراکه شاگردان کواچ در اندیشه انتقام‌‌گیری، طلسم‌شکنی و کسب امتیاز در خاک روسیه و حتی پیروزی برابر این تیم هستند و روس‌ها هم به عنوان قهرمان المپیک دوست ندارند در خاک خود بازنده باشند.

ورونوکف در اندیشه تغییر نسل

آندری ورونوکف، سرمربی 49 ساله تیم ملی روسیه نیز از آن دسته مربیانی است که نمی‌توان از کنار نامش به سادگی گذشت. او اگر چه از ابتدای لیگ جهانی دو سال گذشته و از بازی مقابل ایران سرمربیگری روس‌ها را آغاز کرد، اما طی سال‌های گذشته نفر دوم کادر فنی این تیم بود که مدال طلای لیگ جهانی، جام‌جهانی و المپیک را کسب کرد. ورونکوف در حقیقت جایگزین ولادیمیر آلنکو (سرمربی سابق روسیه) شد که از قهرمانی در والیبال جهان اشباع شده بود. او آمد و موفق شد بدون فوق ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخایلوف، روسیه را در لیگ جهانی سال گذشته در صدر رده‌بندی دنیای والیبال حفظ کند. حالا ورونکوف با روسیه دنبال تغییر نسل است تا بتواند به اهداف بالاتر خود یعنی سکوی المپیک برسد، اما بعید به نظر می‌رسد که آن ها حاضر باشند برابر ایران با توان کمتری بازی کنند.

مصاف شاگردان بوبان با ماشین درو کننده افتخارات

روسیه یکی از پرافتخارترین تیم‌های والیبال جهان است. آن ها وارث سیستم شوروی سابق هستند. والیبال مکانیکی و قدرتی تیم روسیه مبتنی به دفاع مستحکم و تمرکز روی بلندزن‌ها خصیصه جدا نشدنی والیبال روس‌ها است. روسیه امروز بیشترین مدارس والیبال جهان را در اختیار دارد. لیگ روسیه پویاترین و گران قیمت‌ترین لیگ والیبال جهان است. والیبال به عنوان ورزش اول مدارس و دانشگاه‌های این کشور شناخته می‌شود و از علاقه و اعتبار زیادی بین مردم این کشور برخوردار است.

از سوی دیگر تیم ملی والیبال ایران که در عرصه جهانی هنوز بسیار نوپاست، به دنبال کسب نخستین افتخارات بین‌المللی خود است. تمام افتخارات والیبال ایران به دو قهرمانی در آسیا و نایب قهرمانی و قهرمانی در بازی‌های آسیایی خلاصه می‌شود و نهایتاً می‌توان به عنوان چهارمی لیگ جهانی در سال گذشته و کسب عنوان ششمی در رقابت‌های قهرمانی جهان اشاره کرد؛ اگر چه تیم ملی والیبال ایران تا کنون همه قدرت‌های والیبال جهان را حداقل یک‌بار شکست داده است، اما هیچ گاه موفق نشده در یک مسابقه رسمی برابر روسیه پیروز شود. بهترین نتیجه تیم ملی والیبال ایران برابر روسیه به باخت 3 بر 2 از این تیم در جام‌جهانی 2012 برمی‌گردد. تیم روسیه در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2013 دو بار تیم ایران را با نتیجه 3 بر صفر شکست داد و در مرحله نهایی لیگ جهانی سال گذشته هم ایران با نتیجه 3 بر 2 مغلوب روسیه شد و حالا بازیکنان ایران انگیزه زیادی دارند که برابر این تیم پیروز شوند.

دریافت‌ سرویس‌های موجی نقطه ضعف روس‌ها

روسیه با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده و نقشی انکار ناپذیر نیز در تکامل این ورزش داشته است. میانگین قدی این تیم تقریباً 2 متر است؛ آنالیزها نشان داده که نقطه قوت روس‌ها در سرویس و دفاع است؛ به طوری که این تیم در هر بازی به صورت میانگین حدود 7 تا 8 امتیاز از زدن سرویس به‌دست می‌آورد. این تیم نقطه ضعفی هم دارد که آن دریافت سرویس‌های موجی است و دانستن این نکته که بازیکنان ایران از بهترین‌های زننده سرویس‌های‌ موجی هستند می‌تواند امید علاقه‌مندان را دوچندان کند؛ قطعا کواچ هم این نکته را به شاگردانش گوشزد می‌کند و آن ها تمرکز خاصی روی این موضوع خواهند داشت.

راز معمای روس ها در دو هفته ابتدایی

تیم ملی والیبال روسیه که در هفته اول لیگ جهانی 2015 بدون بسیاری از چهره‌های شاخص خود که در راس آنان دیمتری موزرسکی، سرگئی گرانکین و دیمتری الینکی قرار داشتند به مصاف لهستان رفت و در غیاب ولیچ محروم از بازی تن به دو باخت سنگین داد. تاکتیک مبهم روس‌ها در سفر به آمریکا در هفته دوم با ترکیبی متفاوت با هفته اول در لیگ جهانی 2015 خود مبدل به معمایی شد که رازگشایی آن به این آسانی‌ها ممکن نیست.

آندری ورنکوف در بازی هفته دوم 5 تغییر جدید دیگر در ترکیب تیمش داد تا همه رقبا از این حرکت روس‌ها کاملاً دچار سردرگمی شوند. البته گفته می شود که موزرسکی به علت بیماری قلبی در این مسابقات روسیه را همراهی نکرد و دو بازیکن سرشناس آن ها نیز به دلایلی شخصی و غیر فنی نتوانستند این تیم را در این مسابقات همراهی کنند.

تاکیتک فعلی روس‌‌ها چه بخواهد در ارتباط با جوانگرایی و یا شایسته سالاری پس از ناکامی در مسابقات قهرمانی جهان سال پیش در لهستان باشد و چه نخواهد، در مجموع با توجه به امتیازات از دست داده‌شان در بازی‌های ابتدایی به ضرر تیم ایران تمام خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2015 چهار مسابقه با روسیه برگزار خواهد کرد که برنامه آن به شرح زیر است:

شنبه، 23 خردادماه - روسیه

روسیه – ایران

کازان، ساعت 18:10، تهران ساعت 19:40 در سالن سی وی سنت پترزبورگ

داور اول: گوران گرادینسکی از صربستان و داور دوم: تاراس ایلکیو از کانادا

یکشنبه، 24 خردادماه - روسیه

روسیه – ایران

کازان، ساعت 18:10، تهران ساعت 19:40 در سالن سی وی سنت پترزبورگ

داور اول: تاراس ایلکیو از کانادا و داور دوم: گوران گرادینسکی از صربستان

جمعه، 12 تیرماه - ایران

ایران – روسیه

تهران، سالن 12 هزار نفری آزادی، ساعت 21 (16 ماه رمضان)

داور اول: ولادیمیر سیمونوویچ از صربستان و داور دوم: نصر شعبان از مصر

شنبه، 13 تیرماه - ایران

ایران – روسیه

تهران، سالن 12 هزار نفری آزادی، ساعت 21 (17 ماه رمضان)

داور اول: نصر شعبان از مصر و داور دوم: ولادیمیر سیمونوویچ از صربستان

کد خبر : ۲۸۳۲۶۵