خبرگزاری کار ایران

یادداشتی برای ناکامی‌های قلعه‌نویی

ژنرال در هزار توی خود

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۷۴۵

استقلال برابر ذوب‌آهن هم به پیروزی نرسید تا با کسب تک امتیازی این بازی، تنها روی کاغذ اندک شانسی برای حضور در کورس قهرمانی، به فاصله 5 هفته به پایان لیگ چهاردهم داشته باشد.

ایلنا- «ژنرال در هزار توی خود» نام داستان بلندی از گابریل گارسیا مارکز، نویسنده فقید کلمبیایی و خالق رمان بی‌بدیل«صدسال تنهایی»‌ است. این داستان، روایت‌گر روزهای آخر زندگی سیمون بولیوار است. فرمانده انقلابی و مبارز ونزوئلایی که رویای اتحاد آمریکای‌جنوبی را در سر می‌پروراند، پس از یک عمر موفقیت در جنگ‌های متعدد، در انزوای خود برخی خاطرات گذشته را مرور می‌کند. او که در تحقق رویاهایش ناکام مانده، از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌گریزد و با هزارتویی که در ذهن‌اش ساخته دست به گریبان است.

نگاهی به اوضاع و احوال این‌ روزهای سرمربی استقلال و وعده‌ها و آرزوهای برباد رفته‌اش، ناخواسته ذهن هواداران فوتبال را به سوی اثر برجسته گابو می‌کشاند. استقلالی که سال پیش نه تنها جامی به دست نیاورد، بلکه با قرار گرفتن در رتبه پنجم لیگ‌برتر، پس از سال‌ها از لیگ قهرمانان آسیا هم دور ماند، امسال برای التیام غرور جریحه‌دار شده‌ قلعه‌نویی پنجه در پنجه حریفان داخلی انداخت اما ژنرال آبی‌ در این فصل هم اسیر هزارتوی خودساخته‌اش شده است.

امیر قعله‌نویی، پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ‌برتر که تنها نام او مقابل 3 قهرمانی استقلال در این رقابت‌ها ثبت شده، می‌دانست هواداران ناراضی آبی در لیگ چهاردهم تنها از او موفقیت می‌خواهند. استقلال لیگ را خوب آغاز کرد اما هنوز نیم‌فصل نخست به نیمه نرسیده دردسرهای این تیم آغاز شد. آبی‌ها پس از تحمل چند شکست پیاپی، تنها ملوان انزلی را که آن روزها در قعر جدول دست و پا می‌زد، شکست دادند. پسران آبی در بازی پیش از دربی هم با گل ثانیه‌های پایانی امیرحسین صادقی یک تساوی از تراکتور در تبریز گرفتند تا برای دیدار پایانی نیم‌فصل برابر رقیب سنتی‌شان آماده شوند.

دیدار با تراکتور هر چند یک امتیاز برای آبی‌ها داشت اما 3 اخطاره شدن کرار جاسم، ستاره عراقی این تیم و غیبت او در دربی، ضربه بزرگی به پیکر استقلال زد و آبی‌ها در غیاب او برابر پرسپولیس هم تن به شکست دادند. باختی که آتش خشم هواداران این تیم را بیش از پیش شعله‌ور کرد تا قلعه‌نویی با دادن وعده قهرمانی، آن‌هم در 4 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ چهاردهم سعی در مدیریت بحران داشته باشد.

استقلال چند روز پس از شکست در دربی، در یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی هم برابر ذوب‌آهن در ضیافت‌ پنالتی‌ها مغلوب شد تا ژنرال یک جام مهم را از دست بدهد. پس از این اشکست قلعه‌نویی و تیم‌اش تنها فرصت‌شان را در لیگ‌برتر جستجو می‌کردند. استقلال دور برگشت را مقتدرانه آغاز کرد و با چند پیروزی پیاپی از بحران خارج شد تا آبی‌ها دوباره رویای قهرمانی لیگ را در سر بپرورانند.

استقلالی‌ها در نقل و انتقالات نیم‌فصل هم نتوانستند مهره‌های قابل اتکایی جذب کنند و بدتر از آن، جدایی آندو تیموریان از این تیم بود. بهترین بازیکن لیگ‌سیزدهم پس از اختلاف با اطرافیان قلعه‌نویی، عطای ماندن در استقلال را به لقایش بخشید تا سر از تراکتورسازی درآورد. ژنرال که به دنبال یک هافبک طراح در میانه میدان می‌گشت، هندریک هلمکه بازیکن برزیلی-آلمانی را به جمع شاگردانش اضافه کرد اما او پیش از آغاز نیم‌فصل و با ماجرایی عجیب و غریب از استقلال جدا شد و به مصر رفت. میلاد نوری، میلاد سلیمان‌فلاح، وحید طالب‌لو،‌ رضا عنایتی و بهنام برزای هم دیگر خریدهای استقلال در نیم‌فصل بودند که هیچ‌کدام نتوانستند گره‌ای از مشکلات این تیم باز کنند.

اوضاع تا زمانی که استقلال برای رویارویی با سایپا به کرج رفت، به کام ژنرال آبی‌ بود. شاگردان او در کرج هم سایپا را با تک گل شهباززاده شکست دادند اما اتفاقی که نباید می‌افتاد، افتاد و عصبانیت کرار یک بار دیگر کار دست او و استقلال داد. اخراج او از این دیدار و امتناعش از تمکین رأی فغانی و بدتر از همه الفاظی که این بازیکن عراقی هنگام خروج‌ از  زمین بر زبان جاری کرد، زمینه محرومیت 2 جلسه‌ای وی را فراهم کرد. قلعه‌نویی که تیم‌اش را متکی به این هافبک تکنیکی و خلاق می‌دید از مسئولان باشگاه درخواست کرد به این رأی اعتراض کنند اما این اعتراض نه تنها سودی برای آبی‌ها نداشت بلکه یک جلسه هم به محرومیت کرار اضافه کرد و استقلالی‌ها که محرومیت وی را برابر گسترش‌فولاد معلق کرده بودند، کرار را در 2 دیدار 6 امتیازی برابر نفت‌تهران و فولاد خوزستان از دست دادند. شکست در این دیدارها، استقلال را تا حد زیادی از قهرمانی دور کرد اما ژنرال همچنان به وعده‌هایش ادامه داد و از بازگشت استقلال به جدول با حضور کرار و شانس این تیم برای قهرمانی در 6 هفته پایانی خبر داد.

تساوی استقلال برابر ذوب‌آهن اما تیر خلاصی بر شقیقه رویاپردازی‌های قلعه‌نویی بود تا او در پایان دیدار برابر شاگردان گل‌محمدی، یک‌بار دیگر برابر این مربی جوان ناکام بماند. ژنرال حالا صدای پای «علیمنصور» را واضح‌تر از هر زمان دیگری می‌شنود. بدون‌شک او یکی از بدترین دوران حرفه‌ای‌اش را می‌‌گذراند.

استقلالی‌ها حالا تنها برای کسب سهمیه آسیا می‌جنگند و اگر در این راه هم ناکام باشند، پایان حکومت ژنرال بر استقلال دراماتیک‌تر از گذشته می‌شود. لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم درس‌های خوبی برای قلعه‌نویی داشت. حالا او که روزی خودش از مربیان جوان و جویای‌نام به حساب می‌آمد، در برابر مربیان جوان امروز کم آورده است. روزهایی که قلعه‌نویی با بازیکنان بزرگش لیگ را به تسخیر خود درمی‌آورد به پایان رسیده و در مقابل منصوریان با بازیکنان جوان و گمنامی که به فوتبال ایران معرفی کرده، در آستانه کسب نخستین قهرمانی در لیگ‌برتر قرار گرفته است.

هر چند ژنرال ناکامی‌هایی تلخی را تجربه می‌کند اما شاید او یکی از بزرگترین درس‌هایش را از دل این شکست‌ها گرفته باشد. درسی که منصوریان و گل‌محمدی آن‌را سرلوحه کارشان قراردادند و حالا نتیجه آن را برداشت می‌کنند. درسی که تاکید می‌کند «فوتبال به جوان‌ها تعلق دارد».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز