خبرگزاری کار ایران

داوران‌جوان از داوری پشیمان شده‌اند؛

خسروی: داوری ما با رفیق‌بازی و باندبازی درست نمی‌شود/حرمت داوران در برنامه 90 شکسته شد

پیشکسوت داوری کشورمان معتقد است بحث‌هایی که در برنامه 90 انجام شد فقط و فقط حرمت جامعه داوری را شکست و هیچ کمکی به داوری ایران نکرد

این داور بازنشسته فوتبال ایران همچنین تاکید دارد که مشکل داوری ما انگلیسی بلد نبودن فریدون اصفهانیان نیست و باید مسائل را عمیق‌تر نگاه کنیم.

گفت‌وگوی علی خسروی با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید:

*در برنامه 90 مسائل زیادی در مورد داوری مطرح شد. در مورد این بحث‌ها و انتقاداتی که علیه فریدون اصفهانیان مطرح شد چه نظری دارید؟

خیلی متاسفم این بحث‌ها مطرح شد، چون حرمت جامعه‌داوری با این حرف‌ها شکسته شد و بحث برنامه 90 بیشتر به ضرر داوری بود ولی کاش این مسائل در خانواده داوری حل می‌شد. ما در داوری آنقدر مشکل داریم که یک بشکه آب را رها کرده‌ایم و به قطره‌ای در درون یک لیوان می‌پردازیم. مشکل داوری ما اصلاً انگلیسی بلد نبودن اصفهانیان نیست، بلکه مشکل داوری ایران عدم وفاق و دوستی در جامعه داوری و به خصوص در بین پیشکسوتان و مسئولان داوری کشور است.

*به نظر شما غیاثی چرا این انتقادات را علیه اصفهانیان مطرح کرد؟

نمی‌دانم و اصلاً راجع به این افراد نظری ندارم و فقط می‌گویم این بحث‌ها باعث شد امروز بسیاری از داوران جوان و تحصیلکرده با من تماس بگیرند و اعلام کنند دیگر نمی‌خواهند داوری کنند، چون حرمت داوران در این برنامه نگه داشته نشد و همه پشیمان هستند. ای کاش الان که وزیر ورزش و دبیرکل فدراسیون‌فوتبال به داوری اهمیت می‌دهند، یک فکر اساسی در این رابطه شود و جلساتی می‌گذاشتند و این مشکلات را حل می‌کردند تا چنین بی‌حرمتی‌هایی را مردم نمی‌دیدند.

*شما به کارنامه اصفهانیان نمره قبولی می‌دهید؟

در این 35 سال هر کمیته داورانی که در فدراسیون مشغول به کار بوده‌اند هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته‌اند اما سیستم انتخاب مسئولان داوری را باید عوض کرد. اینکه اعضای مجمع یک نفر را انتخاب کنند و به هیات‌رئیسه معرفی کنند و آن شخص به عنوان رئیس کمیته داوران انتخاب شود را نمی‌پذیرم و باید شیوه انتخاب رئیس کمیته داوران و دپارتمان داوری را عوض کرد. اگر طرح خواستند من طرح آن را دارم و در جلسه هیات رئیسه ارائه می‌کنم.

*اینکه می‌گویند داوری ما از فوتبال ما جلوتر است را قبول دارید؟

بله؛ چون داوری ما فینال آسیا را سوت زد اما فوتبال ما در مرحله یک‌چهارم حذف شد.

*پس چرا در بازی‌های داخلی شاهد اعتراضات گسترده تیم‌ها نسبت به داوران هستیم؟

این مسئله به چیدمان نفرات مسئول داوری کشور هم در استان‌ها و هم در فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. من هیچ کاری با کفاشیان و تاج در این رابطه ندارم و گودرزی به عنوان وزیر ورزش و اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال جلسه‌ای بگذارند و افراد تحصیلکرده که سوابق خوبی دارند را دعوت کنند و در مورد مشکلات داوری بحث کنند و اگر ما را هم دعوت کنند حرف برای گفتن داریم. داوری فوتبال ما با رفیق‌بازی، باندبازی و سهمیه‌‌بندی استانی و در پشت اتاق‌های دربسته درست نمی‌شود بلکه باید به صورت علمی و آکادمیک درست شود و از افراد توانمند و تحصیلکرده در این راه استفاده کنند.

کد خبر : ۲۵۷۲۷۳