خبرگزاری کار ایران

بدهکاران مورد احترام فوتبال ایران؛ تاکید روی قانونی که هیچ وقت اجرا نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۰۷۱

ممانعت از ثبت نقل و انتقالات باشگاه های بدهکار لیگ برتری قانونی است که در چند سال اخیر روی آن تاکید می‌شود ولی هرگز در مرحله عمل شکل اجرایی به خودش نگرفته و بعید است امسال هم اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، چند سالی است که فدراسیون فوتبال ایران و سازمان‌های زیر مجموعه آن به تبعیت از نهادهای بین المللی فوتبال قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای باشگاه‌های بدهکار که پرونده باز مالی دارند وضع کرده و هر بار اعلام می‌کنند این باشگاه ها تا بسته نشدن پرونده‌های بدهی خود و جلب رضایت طلبکاران اجازاه ثبت نقل و انتقالات را ندارند تا این موضوع را اهرم فشاری برای تسویه حساب آنها قرار دهند ولی هربار به نوعی با مصلحت اندیشی و ریش سفیدی این موضوع از سر گذرانده شده و اجرای آن به پنجره بعدی موکول می‌شود.

از آنجا که باشگاه‌های لیگ برتری ایران همواره با مسائل مالی روبرو هستند، در فصل نقل و انتقالات این سوال وجود دارد که آیا پنجره این باشگاه‌ها باز است؟ در این سال‌ها رسم بر آن بوده است که مسئولان ابتدا بر اجرای قانون تاکید کردند و دوباره خودشان راضی به نقض آن شدند.

شرایط طوری پیش می‌رود، انگار در شروع فصل بیست و دوم هم در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد!

در همین رابطه حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون فوتبال در اظهار نظری عنوان کرد: «فدراسیون فوتبال تنها بر مبنای قوانین حاکم در کمیته تعیین وضعیت، به سازمان لیگ اعلام خواهد کرد که کدام باشگاه‌ها مجاز به ثبت قرارداد بازیکنان جدید هستند و باشگاه‌هایی که بدهی قطعی خود را پرداخت نکنند قادر به جذب بازیکن و حتی مربی جدید نیستند و استفاده از آنها در مسابقات فصل آتی مقدور نخواهند بود. همچنین جذب بازیکن و مربی خارجی هم منوط به پرداخت بدهی‌های داخلی و خارجی خواهد بود که این اقدام با هدف کاهش میزان بدهی باشگاه‌ها و تسریع در روند صدور مجوز حرفه‌ای صورت می گیرد.»

این صحبت بسیار منطقی، قانونی و سنجیده است؛ اما مشکلی که همواره در این زمینه وجود دارد اقتصاد ضعیف اکثر باشگاه‌های لیگ برتری است. 

در حال حاضر  باشگاه‌های لیگ برتری استقلال، نفت مسجد سلیمان، صنعت نفت آبادان، تراکتور و هوادار از جمله باشگا‌ه‌های بدهکار لیگ برتر هستند. پرسپولیس هم اگر چه با بازیکنان زیادی توافق اولیه داشته اما برای ثبت رسمی این قراردادها در سازمان لیگ، به استناد صحبت‌های دبیر کل فدراسیون فوتبال با مشکل روبرو است.

این در حالی است که در گذشته هم مسئولان مرتبط در فدراسیون و سازمان لیگ این قانون درست را اعلام، اما در نهایت صحبت خود را نقض کرده اند. برای مثال در نیم فصل لیگ بیست و یکم استقلال با شکایت فرشید باقری روبرو شد. اما در همان نیم فصل این تیم توانست بازیکن داخلی و خارجی خریداری کند. مشابه همین قضیه برای پرسپولیس هم تکرار شد! در ادامه مسائل اقتصادی سرخ‌پوشان آنها بر سر پرداخت رضایتنامه انتقال یحیی گل محمدی به باشگاه شهرخودرو حتی در خرداد ماه هم بدهکار هستند در نیم فصل که جای خود!

این مسئله در مورد دیگر باشگاهای بدهکار از جمله نفتی‌ها هم صدق می‌کند. بازیکنان صنعت نفت تا پایان لیگ بیست و یکم تنها 40 درصد دریافتی داشته‌اند!

حال بعد از این یادآوری‌های تلخ، اگر دبیر کل فدراسیون فوتبال به قانون پایبند است، ابتدا تضمین کند که کارکنان زیر دست او با هیچ توصیه و تماسی تحت فشار قرار نمی‌گیرند و به قول خودش مسئله مورد تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص صدور مجوز حرفه‌ای را نادیده نمی‌گیرند. در مرحله بعد باشگاه‌های بدهکار را تشویق به قانون کند.

هر چند اینقدر چنین قوانینی نقض شده که باشگاه‌های لیگ برتری و هواداران کوچک‌ترین توجهی به آن نکردند و به رقابت نقل و انتقالاتی خود ادامه دادند. البته او این سال‌ها بیشتر درگیر داوری فوتبال بوده تا مدیریت آن! با چنین سابقه‌ای و انتصاب توسط رییس عزل شده فدراسیون فوتبال، نباید انتظار دستاورد بهتری داشت.

 

گزارش از: وحید مرادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز