خبرگزاری کار ایران

روز پایانی جنجال 3 ماهه؛ در انتظار حکم سرنوشت ساز استیناف

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۵۱۷

جلسه پایانی کمیته استیناف برای پرونده جنجالی بازیکن گل گهر امروز برگزار و در پایان آن قرار است حکم این کمیته در خصوص پرونده مذکور صادر شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، این روزها در کنار صحبت در در مورد تیم ملی، مشکلات سرخابی‌ها بعد از حذف از آسیا، فصل نقل و انتقالات و سایر موارد داغ فوتبال ایران، ماجرای یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی فوتبال ما در چند سال اخیر به شدت مطرح و مورد بحث است و آنهم مربوط به بازیکن گابنی گل گهر می‌شود که حضورش در این تیم در سه دیدار لیگ برتری جنجال‌های زیادی ایجاد کرد و هنوز ادامه دارد. کمیته انضباطی رأی به 3 بر صفر شدن هر سه بازی با حضور او داد و بعد از آن سیرجانی‌ها پرونده را به استیناف بردند و به آن اعتراض کردند و حالا امروز نشست مسئولان این کمیته برای اتخاذ رأی نهایی برگزار می‌شود و منتظر تعیین تکلیف این پرونده جنجالی هستیم که پای 4 باشگاه به طور مستقیم و 12 باشگاه دیگر به طور غیر مستقیم در آن گیر است و تصمیم استیناف تاثیر زیادی در جدول لیگ برتر خواهد داشت. به همین بهانه به مرور آنچه تا کنون اتفاق افتاده می‌پردازیم:

 

18 آبان، رونمایی از خرید جنجالی

روز پایانی جنجال 3 ماهه؛ در انتظار حکم سرنوشت ساز استیناف

بعد از چند روز که صحبت از خرید یک بازیکن آفریقایی از سوی گل گهر در رسانه ها مطرح شده بود، در نهایت 18 آبان ماه بود که رسانه رسمی باشگاه گل گهر از خرید جدید خود اریک باینامای گابنی رونمایی کردند، بازیکن 21 ساله که مدتی در تمرینات این تیم حاضر شده بود و پس از تایید کادرفنی قراردادش امضا شد. توافق با بایناما چند روز قبل از رسمی شدن حضورش انجام شده بود ولی مسئولان گل گهر اعلام کردند برای اطمینان از صلاحیت او با تاخیر این کار را انجام دادند.

 

3 آذر، اولین حضور در ترکیب مقابل استقلال

روز پایانی جنجال 3 ماهه؛ در انتظار حکم سرنوشت ساز استیناف

 رونمایی از بایناما در ترکیب گل گهر مدتی زمان بر بود و این اتفاق در بازی حساس و حیثیتی مقابل استقلال رخ داد. دقیقاً همان جایی که آبی های تهرانی نتوانستند به دلیل عدم ارائه ضمانت بانکی به سازمان لیگ از حضور دو بازیکن خارجی خود یعنی یامگا و ژستد استفاده کنند و به نظر می‌رسد همین موضوع استقلالی‌ها را جری‌تر کرد تا با ریزبینی خاصی نسبت به حضور بایناما در ترکیب گل گهر برخورد کنند و از این بازیکن شکایت کردند. مسئولان گل گهر مدعی بودند او مشکلی ندارد و به دلیل اطمینان از شرایط حضورش در این تیم، در بازی با پرسپولیس و صنعت نفت از وی استفاده نکردند.

 

2 بازی دیگر مقابل پیکان و سپاهان

روز پایانی جنجال 3 ماهه؛ در انتظار حکم سرنوشت ساز استیناف

با وجود جنجال‌های ایجاد شده در خصوص بایناما، گل گهری‌ها از او در بازی با پیکان و سپاهان هم استفاده کردند، مصدومیت رباط صلیبی یونس شاکری و نبود مهاجم هدف دیگری در جمع سیرجانی‌ها باعث شده بود دست قلعه نویی در خط حمله خالی باشد و گزینه دیگری به جز بایناما در اختیار نداشته باشد. بعد از این دو بازی پیکان و سپاهان هم به جمع شاکیان اضافه شده و با استقلال ائتلافی علیه گل گهر و بازیکن این تیم تشکیل دادند و پرونده برای رسیدگی به کمیته انضباطی رفت. بعد از آن دیگر بایناما در ترکیب گل گهر بازی نکرد و اعلام شد که مسئولان فدراسیون فوتبال به صورت شفاهی از گل گهری‌ها خواستند فعلاً تا زمان مشخص شدن تکلیف این بازیکن از وی استفاده نکنند.

 

ماجرای 4 بازی ملی

روز پایانی جنجال 3 ماهه؛ در انتظار حکم سرنوشت ساز استیناف

از روزی که استقلال از گل گهر شکایت کرد تا روزی که کمیته انضباطی حکم به 3-0 شدن بازی‌ها با حضور او داد جنجال‌های زیادی در خصوص این بازیکن ایجاد شد. مشکل اصلی او نداشتن 4 بازی ملی بود که طبق قوانین داخلی نقل و انتقالات از شرایط حضورش در لیگ برتر است. ابتدا عنوان شد این بازیکن 4 بازی ملی را در کارنامه دارد و حتی نامه تاییدیه‌ آن از سوی فدراسیون فوتبال گابن هم منتشر شد ولی دقت نظر بیشتر در خصوص بازی‌های انجام شده نشان داد این موضوع صحت ندارد و همین مساله ماجرای جعل نامه‌ها را ایجاد کرد و ابعاد گسترده‌تری به پرونده داد و ماجرا فراتر از حضور غیرقانونی یک بازیکن در ترکیب یک تیم بود. ماجرای جعل نامه و ایمیل تقلبی پای پلیس فتا را به ماجرا باز کرد و گزارشی 51 صفحه‌ای تهیه و در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده شد و طی آن حکم صادر شد.

 

25 آذر، بازی‌های گل گهر 3-0 شد

کمیته انضباطی روز 25 آذر در نهایت رأی خودش را در خصوص بازیکن گابنی گل گهر اعلام و با غیر مجاز خواندن او، حکم به 3 بر صفر شدن هر سه بازی انجام شده که وی در آن حضور داشت داد و بدین ترتیب 2 امتیاز به استقلال، 3 امتیاز به سپاهان و 3 امتیاز به پیکان اضافه شد و گل گهر هم با کسر 7 امتیازی روبرو شد و علاوه بر آن در تفاضل گل هر چهار تیم در جدول تغییر زیادی رخ داد. این حکم قابل تجدید نظر در استیناف بود و همانطور که انتظار می‌رفت باشگاه گل گهر به آن اعتراض کرد.

 

درگیری‌های رسانه‌ای

در طول این مدت بارها شاهد مصاحبه و اظهارنظر افراد مختلف که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این ماجرا سهیم بودند دیده شد. با توجه به برهم خوردن نظم جدول باشگاه‌های دیگری هم وارد ماجرا شده و اهالی فوتبال نسبت به حکم صادر شده موضع گرفتند.

اوج این ماجرا جرو بحث شبانه هوشنگ نصیرزاده با فرشید سمیعی در برنامه فوتبال برتر بود. نصیرزاده عقیده داشت بازی‌ها با حضور مهاجم گابنی نباید 3-0 می‌شد چرا که عنوان غیرمجاز شرایط این بازیکن را شامل نمی‌شود و معاون حقوقی استقلال هم به دفاع از حکم کمیته انضباطی پرداخت. بگو مگویی که ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

 

ادعای جنجالی یک رسانه و سکوت عجیب در قبال آن

یک موضوع جنجالی هم بعد از حکم کمیته انضباطی مطرح شد که خیلی به آن پرداخته نشد و برخلاف انتظار واکنشی به همراه نداشت. سایت طرفداری با انتشار خبری مدعی شد که غلامرضا رفیعی، مشاور رئیس فدراسیون فوتبال و یکی از اعضای سابق باشگاه استقلال در تماسی با مسئولان کمیته انضباطی به آنها دستور داده رای به 3 بر صفر شدن بازی‌های گل گهر دهند. موضوعی که اگر صحت داشته باشد استقلال رأی رکن حقوقی فدراسیون فوتبال را برخلاف توصیه‌های اکید فیفا زیر سوال می‌برد و اثبات آن می‌تواند فوتبال ایران را به دردسر بزرگی بیاندازد. رسانه مذکور مدعی شد فایل صوتی که این ادعا را اثبات کند را در اختیار دارد. این موضوع ولی ادامه پیدا نکرد. نه فایل صوتی منتشر شد نه مسئولان فدراسیون فوتبال واکنشی به آن داشتند.

 

21 دی، جلسه استیناف

حدود یک ماه بعد از حکم کمیته انضباطی، کمیته استیناف با نمایندگان باشگاه گل گهر و سه باشگاه طرف شکایت جلسه برگذار کرد و توضیحات آنها را شنید. این جلسه طولانی بعد از حدود 3 ساعت به پایان رسید و هرکدام از اعضای حاضر در آن تفسیر متفاوتی ارائه دادند. نمایندگان حقوقی سه باشگاه شاکی جو آن را به سود خود دانسته و گل گهری ها هم اعلام کردند برخلاف کمیته انضباطی، اعضای استیناف دفاعیات آنها را شنیده و مورد توجه قرار دادند. مهدی دادرس، یکی از اعضای این کمیته هم اعلام کرد همه چیز 50-50 است و مشخص نیست حکم استیناف در این پرونده چه خواهد بود.

 

پلیس فتا: فدراسیون گزارش ما را رسانه‌ای کند

یکی از مواردی که بارها در طول باز بودن این پرونده مطرح شد ماجرای گزارش پلیس فتا در خصوص ماجرا جعل ایمیل و نامه‌ها بوده است. اگرچه بارها از فدراسیون فوتبال خواسته شد این گزارش در اختیار افکار عمومی یا حداقل باشگاه گل گهر به عنوان محکوم این پرونده قرار بگیرد ولی مسئولان فدراسیون فوتبال این گزارش را محرمانه عنوان کردند و مدعی شدند اجازه ندارند آن را در اختیار کسی قرار دهند. برخلاف این ادعا چند روز قبل پاشایی، معاون پلیس فتا در برنامه زنده تلویزیونی این ادعا را رد کرد و اعلام کرد گزارش کاملی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده که همه ابهامات این پرونده را رفع می کند و از فدراسیون خواست تا آن را منتشر کند و حتی عنوان کرد که تعجب می‌کند چرا فدراسیون تا کنون آن را انتشار نداده است. بعد از گذشت چند روز هنوز هم فدراسیون فوتبال این گزارش را در اختیار افکار عمومی قرار نداده تا محتوای آن و چرایی مخفی نگه داشتنش تبدیل به یک علامت سوال بزرگ در این پرونده شود.

 

امروز، سه شنبه 5 بهمن؛ در انتظار حکم جنجالی

امروز کمیته استیناف جلسه نهایی را برای تصمیم گیری در خصوص این پرونده جنجالی برگزار می‌کند و قرار است در پایان آن حکم استیناف صادر شود و پایانی خواهد بود بر دخالت فدراسیون فوتبال در این حکم و بعد از آن اگر هر طرف این شکایت اعتراضی داشته باشد باید سراغ مراجع بین المللی و دادگاه CAS برود.

قطعاً هر حکمی که استیناف امروز صادر کند با اعتراضات زیادی از سوی طرف بازنده این دعوا همراه خواهد بود و جنجال ها بدون شک در پایان این جلسه به پایان نخواهد رسید ولی حداقل بلاتکلیفی که حدود 3 ماه است 4 باشگاه و به طور کلی تمام باشگاه های لیگ برتر را درگیر خود کرده برطرف خواهد شد. باید دید کمیته استیناف مثل رأی جنجالی سال قبل در خصوص بازی سایپا - پیکان، رأی متفاوتی نسبت به کمیته انضباطی خواهد داد و یا حکم این کمیته را مورد تایید قرار می‌دهد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز