خبرگزاری کار ایران

المپیک زمستانی 2022 پکن: استرالیا به تحریم دیپلماتیک ایالات متحده پیوست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۴۶

استرالیا اعلام کرد که در تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی 2022 چین به آمریکا خواهد پیوست.

به گزارش ایلنا، نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون گفت این تصمیم در پاسخ به "نقض حقوق بشر" در استان سین کیانگ چین و "بسیاری از مسائل دیگر که استرالیا به طور مداوم مطرح کرده" است. وی افزود که ورزشکاران همچنان در این مسابقات حضور خواهند داشت.

چین اعلامیه ایالات متحده را محکوم کرده و بدون ارائه جزئیات بیشتر تهدید به تلافی کرده است. روز دوشنبه، ایالات متحده اعلام کرد به دلیل نگرانی در مورد سابقه نقض حقوق بشر از سوی چین، ورزشکارانش را به بازی‌های پکن نمی‌فرستد.

موریسون گفت، با توجه به اینکه روابط با چین در سال‌های اخیر بدتر شده ، پیوستن استرالیا به تحریم‌ها جای تعجب ندارد. او روز چهارشنبه گفت: "من این کار را انجام می‌دهم زیرا در راستای منافع ملی استرالیا است. این کار درستی است."

او چین را متهم کرد که فرصت‌های بهبود روابط را رد می‌کند و تاکید کرد استرالیا برای گفتگوهای دوجانبه مشتاق است. سفارت چین در استرالیا در پاسخ به این تهدید گفت: "کوه ها نمی توانند مانع از جاری شدن رودخانه به دریا شوند. موفقیت استرالیا در بازی های المپیک زمستانی پکن به عملکرد ورزشکاران استرالیایی بستگی دارد، نه به حضور مقامات استرالیایی و موضع گیری های سیاسی برخی از آنها."

در همین حال، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در یک نشست خبری، آمریکا را به نقض "بی‌طرفی سیاسی در ورزش" متهم کرد و گفت تحریم پیشنهادی "بر اساس دروغ و شایعات" است.

تنش بین دو کشور بالاست. ایالات متحده چین را به نسل کشی در سرکوب اقلیت عمدتا مسلمان اویغور در منطقه غربی سین کیانگ متهم کرده است - اتهامی که چین قویا آن را رد کرده است.

گفته می شود کشورهای دیگر - از جمله کانادا و ژاپن - نیز در حال بررسی تحریم های دیپلماتیک بازی‌ها هستند. نیوزلند تایید کرده که به دلیل نگرانی های مربوط به کووید، مقاماتی را به این مسابقات اعزام نخواهد کرد. کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد که از اقدام دولت خود حمایت می کند، اما مایل است ایمنی حدود 40 ورزشکار خود را تضمین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز