خبرگزاری کار ایران

بررسی اشتباهاتی داوری شهرآورد در سلام تهران؛

اشتباه بنیادی‌فر پنالتی استقلال را از چنگش درآورد/ در هیچ جای دنیا، نیمکت‌های فنی دو برابر بازیکنان داخل زمین کارت زرد نمی‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۷۷۶

داور پیشکسوت فوتبال ایران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، عملکرد تیم داوری بازی اخیر استقلال و پرسپولیس را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حیدر سلیمانی در میز هوادار «سلام تهران» به قضاوت موعود بنیادی‌فر در نود و هفتمین شهرآورد پایتخت، ۷ونیم از ۱۰ داد.

این کارشناس داوری با بررسی صحنه‌ای که استقلالی‌ها اعتراض داشتند آفساید نبوده است، گفت: صحنه دقیقه ۱۵ بازی که در آن یک نیمه بدن مهاجم استقلال نسبت به آخرین مدافع پرسپولیس در آفساید است و کمک داور هم با تمرکز بسیار خوب این صحنه را می‌بیند و اعلام آفساید می‌کند. کار کمک‌ داوران در این بازی بسیار خوب بوده است.

داور پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص صحنه‌ای که سرمربی پرسپولیس اعتقاد داشت، داور جریان بازی را به نفع استقلال عوض کرده است، اظهار داشت: داورها باید برای زیباتر شدن بازی به تیم‌ها کمک کنند. در آن صحنه روزبه چشمی کاملاً روی امید عالیشاه خطا کرد. من ابتدا گمان کردم آقای بنیادی‌فر آوانتاژ داده است، اما دیدم که خطا را برگرداند و به نفع استقلال اعلام کرد. در صورتی که روزبه چشمی به علت بی‌پروایی خود حتماً باید کارت می‌گرفت. اما آقای بنیادی‌فر این کار را نکرد و از همین صحنه به بعد کنترل بازی از دستش خارج شد.

سلیمانی با اشاره به بی‌احترامی داور در میانه بازی به نظر کمک‌داور خود گفت: کمک‌داور قصد کمک به بالا بردن کیفیت بازی را دارد. بیننده‌های تلویزیون هم فریادهای کمک‌داور را شنیدند، اما داور وسط به نظر او بی‌اعتنا بوده است. این خودخواهی در کار گروهی درست نیست.

وی در ارزیابی صحنه‌ای از بازی که اعتراض پرسپولیسی‌ها به آفساید بی‌مورد بوده است، تصریح کرد: در این صحنه که توپ سانتر می‌شود، مدافع باید بداند تکل از پشت تا ۷۰ درصد احتمال خطا گرفتن دارد. در آن لحظه توپ در جریان است، اگر توپ خارج می‌شد ادامه بازی قابل دفاع بود، اما در آن صحنه بازیکن پرسپولیس مچ پای بازیکن استقلال را مورد هدف قرار می‌دهد و می‌بایست پنالتی اعلام می‌شد.

کارشناس داوری در پاسخ به اینکه آیا حرف گل‌محمدی درباره پنالتی‌های مکرر استقلال در برابر نفت آبادان می‌توانست علتی برای نگرفتن پنالتی‌ به نفع این تیم در این بازی باشد یا خیر؟، گفت: در بازی روز گذشته، عامل‌های نیمکت فنی باعث شدند که آقای بنیادی‌فر روی تصمیمات خود تمرکز نداشته باشد. داور وقتی به عالیشاه و نیمکت فنی کارت زرد داد، یعنی نیمکت را علیه خودش شورانده است، در این موقع یا باید با قاطعیت نیمکت را اخراج کند یا بپذیرد که اعضای نیمکت مدام علیه او اعتراض خواهند کرد.

این داور پیشکسوت با بیان اینکه اعتراض مدام روی تصمیمات بعدی داور تأثیرگذار است، افزود: نیمکت‌های فنی ایران قصدشان از اعتراض، مصادره رأی‌های بعدی داور به نفع تیم خود است. تا حدودی هم موفق هستند. در هیچ جای دنیا، نیمکت‌های فنی دو برابر بازیکنان داخل زمین کارت زرد نمی‌گیرند؛ با این اعتراض‌ها هم بازی از جریان می‌افتد و هم اشتباهات داور زیادتر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا انتخاب بنیادی‌فر برای قضاوت این بازی درست بود یا خیر؟، اظهار داشت: ۸ هفته از برگزاری لیگ گذشته است و ۸ داور باتجربه در آزمایش اول فصل رد شدند؛ از طرفی تدبیری هم اندیشیده نشد که بلافاصله از آنها امتحانی گرفته شود و این ۸ داور باتجربه را به لیگ بیاوریم. وقتی دستمان از داورهایی مثل سید علی زاهدی‌فر و اشکان خورشیدی خالی است، کمیته داوران سراغ داوران حاضر می‌رود که یکی از آنها هم آقای بنیادی‌فر بود.

سلیمانی درباره اختلاف بسیار بین بنیادی‌فر با فغانی که هر دو داوران بین‌المللی ایران هستند، گفت: دلیل این اختلاف این است که پشتوانه‌سازی نکردیم. به یاد دارم زمانی که آقای عنایت، نام داور بزرگی را خط زد و فغانی زیر ۳۰ سال را به جای او قرار داد، گفت: آینده داوری ایران را با فغانی می‌سازم.‌ از همان زمان فغانی مورد توجه و مطالعه قرار گرفت و در نهایت به این جایگاه رسید. ما هم این کار را درباره امیر عرب براقی انجام دادیم، اما او را از صحنه کنار گذاشتند.

این کارشناس داوری در پاسخ به اینکه چرا کمک داور در صحنه مشکوک به پنالتی به داور وسط کمک نکرد؟، بیان داشت: من از نیت آقای زهیری به عنوان کمک‌داور مطلع نیستم، ولی به نظرم وقتی بی‌احترامی بنیادی‌فر به نظر قبلی‌اش را دید، تصمیم گرفت که در این صحنه هم چیزی نگوید.

این داور پیشکسوت گریزی هم به بازی سپاهان و گل‌گهر زد و درباره پنالتی که روی مغانلو گرفته شد، گفت: آن یک پنالتی اشتباه بود اما در عوض ۲ پنالتی گرفته نشد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی و حافظ کاظم‌زاده روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز