خبرگزاری کار ایران

اعلام لیست مواد و روش های ممنوعه در ورزش برای سال میلادی جدید

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۳۹۳

لیست مواد و روش های ممنوعه در ورزش برای سال میلادی جدید توسط سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) منتشر شد.

به گزارش ایلنا، دکتر بهار حسن میرزایی، سرپرست دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال، ضمن اعلام خبر منتشر شدن لیست جدید سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، در ارتباط با تغییراتی که در این لیست برای سال میلادی جدید رخ داده است، اطلاع رسانی کرد.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، هر ساله طی یک لیست، مواد، دارو ها و روش هایی که معادل دوپینگ در ورزش محسوب میشوند را قبل از شروع سال میلادی جدید اطلاع رسانی میکند. با توجه به تغییر مهمی که در این لیست برای سال میلادی جدید رخ داده است، این سازمان، ماه ها پیش از شروع سال میلادی جدید از لیست سال 2022 رو نمایی کرده است تا ورزشکاران فرصت کافی برای تغییر در برنامه های درمانی خود قبل از شروع سال جدید را داشته باشند.

طبق لیست سال های گذشته، مصرف کورتن ها، تنها به شکل خوراکی، استفاده به شکل شیاف و تزریق وریدی و عضلانی در زمان برگزاری مسابقات ممنوع بود و استفاده از فرم تزریق درون مفصلی یا اطراف تاندونی این دارو در ورزشکاران که بسیار شایع نیز می باشد، در لیست مواد و روش های ممنوعه قرار نداشت.

با این حال از ابتدای سال میلادی جدید، کلیه ی روش های مصرف دارو های موسوم به کورتن یا گلوکوکورتیکوئید ها در ورزشکاران در زمان مسابقات ممنوع میشود و در صورتیکه اثبات شود بازیکنی، بدون داشتن مجوز، از این داروها استفاده کرده است، ورزشکار با محرومیتی چهار ساله از ورزش روبرو می‌شود.

با توجه به شیوع مصرف این دارو، به عنوان ضد التهاب در میان ورزشکاران، خصوصا در فرم تزریقی، که گاها توسط پزشکان نیز برای ورزشکار تجویز میشود، و همچنین با توجه به عدم تسلط کافی ورزشکاران و اطرافیان وی و همچنین پزشکان خارج از ساختار ورزش، به قوانین حوزه ی کنترل دوپینگ، لازم است کلیه بازیکنان فوتبال، قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل و پیش از انجام هر گونه تزریق، از ممنوعه نبودن اقدام خود اطمینان حاصل کنند.

کمیته ی پزشکی فدراسیون فوتبال، ایفمارک و سازمان نادو در ایران آماده ی پاسخگویی به بازیکنان فوتبالیست در حوزه ی کنترل دوپینگ است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز