خبرگزاری کار ایران

امیدوارم در جام جهانی قطر حضور فغانی را در فینال به او تبریک بگویم

گلاره ناظمی: کاریزمای کولینا باعث شده بود از هم صحبتی با او بترسم/ داور استقلالی یا پرسپولیسی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۲۱۵

داور بین المللی فوتسال ایران از تجربه حضورش در جام جهانی و مسابقه فینال صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، گلاره ناظمی، داور بین المللی فوتسال که توانست در جام جهانی لیتوانی عملکرد خوبی داشته باشد و در جمع داوران دیدار فینال حضور پیدا کند تا به نوعی نماینده فوتسال ایران در بازی نهایی باشد و اولین داور خانم لقب گرفت که در فینال فوتسال آقایان حضور دارد.

گفتگوی داور بین المللی فوتسال ایران را با ایلنا می‌خوانید:

 

* در مورد حضورتان در جام جهانی و در فینال مسابقات فوتسال بگویید.

من تا قبل از این دوره و حضور در فینال گفته بودم که رویای فینال جام جهانی را دارم و فکر می‌کنم آرمان و هدف هر داوری از روزی که کارش را شروع می‌کند قضاوت در جام جهانی و خصوصاً حضور در فینال است ولی وقتی که شما در این مسابقات حضور پیدا می‌کنی واقعاً این را از نزدیک لمس می‌کنی که آنچه در مورد جام جهانی می‌گفتند چه بوده است. روزی که من به این مسابقات دعوت شدم و در آن قرار گرفتم تازه متوجه شدم که در چه جایگاهی قرار دارم.

 

* حضور در فینال چه حس و حالی داشت و چقدر برای این بازی استرس داشتید؟

قطعاً استرس داشتم. شما از بیرون و از تلویزیون این مسابقه را نگاه می‌کنید و از همانجا هم می‌شود متوجه شد که سطح مسابقات به چه صورت است و چقدر سنگین است چه برسد به ما که در دل آن حضور داشتیم و از نزدیک این حس و حال را لمس کردیم. همیشه انجام دادن کارهای بزرگ در هر زمینه استرس زیادی دارد چرا که شما می‌خواهی بهترین عملکردت را نشان بدهی. مسابقه فینال با این همه تماشاچی و سالن پر و چشم‌های زیادی که از سراسر دنیا بازی را می‌دیدند و این ناخوداگاه استرس دارد ولی همه تلاشم بر این بود که بتوانم بهترین عملکردم را داشته باشم.

 

* داوری در فینال خیلی با اعتراض دو تیم همراه بود. نظر شما در این مورد چیست؟

در مورد داوری و اتفاقات داوری نمی‌توانم صحبت کنم چرا که این خلاف مقررات است و برای ما ممنوع شده است ولی فقط این را می‌گویم که همیشه در مسابقاتی خصوصاً مسابقات حساس مثل فینال که قرار است قهرمان مشخص شود اعتراض همیشه وجود دارد و این یک امر طبیعی است.

 

* آیا در طول مسابقات رفتار که به نوعی اعتراض بابت حضور یک خانم در مسابقات باشد با شما صورت گرفت؟

در فوتسال همیشه داوران مشترک هستند و قضاوت خانم ها در بخش آقایان و برعکس وجود داشته است و یک امر عادی است و فکر می‌کنم این یک امر جا افتاده است و من خودم در مسابقات مختلف که شرکت کردم در کنار داوران مختلف آقا و خانم حضور داشتم و در طول این مدت نه در مورد خودم و نه سایر خانم‌ها چنین چیزی ندیدم و با وجود اینکه برای اولین بار یک داور خانم در فینال فوتسال آقایان حضور داشت ولی من خودم چنین چیزی را حس نکردم و این موضوع وجود نداشت.

 

* بازی‌های تیم ملی را در جام جهانی چطور دیدید؟

در مورد عملکرد فنی تیم ملی نمی‌توانم نظر فنی بدهم. من مسابقات تیم ملی را در سالن دیدم و شور و هیجان خاصی داشتم و با توجه به اینکه تیم ملی در دوره‌های قبلی نتایج خوبی گرفته و به رتبه سوم هم رسیده است فکر می‌کردم این بار هم تا جمع 4 تیم حداقل بالا بیایند ولی متاسفانه اینطور نشد. به هر شکل همه تیم‌ها تلاششان بر این است که بهترین نتایج را کسب کنند و ملی پوشان ما هم تلاش خودشان را کردند و امیدوارم 3 سال دیگر که جام جهانی بعدی برگزار می‌شود تیم ملی ایران را در فینال ببینیم.

 

* این سوال را صادقانه جواب دهید. اگر قرار بود تیم ملی راهی فینال شود و شما به این خاطر فرصت حضور در فینال را پیدا نمی‌کردید دوست داشتید این اتفاق رخ دهد؟

قبل از اینکه وارد مسابقات شوم هم یک خبرنگار این سوال را پرسید. ببینید در آن سطح از مسابقات وقتی شما از نزدیک آنجا حضور دارید جو و شرایط یک جوری است که خون آدم به جوش می‌آید و دوست دارد پرچم کشورش بالا باشد و نمی‌توانی ببینی تیم ملی کشورت مقابل تیم دیگری نتیجه نمی‌گیرد. من آرزوی حضور در فینال را داشتم ولی واقعاً دوست داشتم اگر شرایط حضور تیم ملی در فینال محیا است تیم ما راهی فینال شود تا اینکه خودم در فینال حضور داشته باشم ولی این اتفاق نیافتاد متاسفانه و اینکه خودم به فینال رفتم و نماینده ایران در فینال بودم.

 

* شما به واسطه موفقیت‌های بین المللی در داوری با علیرضا فغانی مقایسه می‌شوید. نظرتان در این خصوص چیست؟

این مقایسه از قبل هم وجود داشته است و از مسابقات المپیک به بعد این مقایسه شکل گرفته است و آقای فغانی افتخار داوری ما در فوتبال هستند و من هم در فوتسال همه تلاشم را می‌کنم که بتوانم نماینده خوبی برای ایران باشم و این موضوع برایم باعث افتخار است که با آقای فغانی مقایسه می‌شوم. ایشان همیشه از من حمایت کردند و هر بار برایم ابلاغ می‌آمد در اینستاگرام به من تبریک می‌گفتند خصوصاً در بازی فینال و قطعاً امیدوارم در جام جهانی فوتبال که آقای فغانی حضور دارند من هم ابلاغ داوری در فینال را به ایشان تبریک بگویم.

 

* آیا شما هم مثل فغانی تصمیمی برای قضاوت در لیگ‌های خارجی و لژیونر شدن در داوری را دارید؟

نه در مورد این موضوع من تصمیمی برای مهاجرت ندارم و قصد ندارم برای داوری از ایران خارج شوم. پیشنهادی تا این لحظه به دست من نرسیده ولی اگر هم وجود داشته باشد تصمیمی برای رفتن از ایران ندارم.

 

* شما چند سال قبل صحبت از تبعیض جنسیتی در داوری را مطرح کردید. در حال حاضر هم چنین نگاهی وجود دارد؟

این نگاه اصلاً وجود نداشت که تبعیض جنسیتی قایل باشند و من از سوی مسئولان فدراسیون جهانی و آسیا چنین نگاهی ندیدم و کاملاً نگاهم عادلانه بود. اگر من پیش از این گلایه‌ای داشتم از منظر امکاناتی بود که در اختیار داریم و بحث دستمزد و اسپانسرینگ و مسائلی از این دست وجود داشته که باعث شده این تصور ایجاد شود که نگاه تبعیض آمیز وجود دارد اما چیزی که برای من در حال حاضر خوشحال کننده‌ است از زمان روی کار آمدن فدراسیون جدید افزایش پرداختی به داوران بود که بعد از مدت‌ها انجام شد و اگر افزایش 400 درصدی برای آقایان در نظر گرفته شد برای خانم‌ها هم همین اتفاق افتاد که فکر می‌کنم تصمیم خوبی است و در کنار آن پیگیری‌ها و حمایت‌هایی که داشتند خیلی خوب بود و در نتیجه فکر می‌کنم اتفاقات خوبی به همراه داشته باشد.

 

* تا به حال در قضاوت‌های بین المللی در مورد پوشش‌تان دچار مشکل شدید؟

نه واقعاً در مورد پوشش هیچ مشکلی نداشتم. شاید خیلی سال قبل که تیم ملی ما برای مسابقات اردن اگر اشتباه نکنم به مشکل خورد و اجازه حضور پیدا نکردند این مسائل وجود داشت ولی بعد از آن دیگر چنین موضوعی را ندیدیم و من به شخصه مشکلی تا این لحظه نداشتم.

 

* همیشه صحبت از عدم پرداخت رسانه‌ها به بانوان مطرح است و اینکه همیشه زیر سایه آقایان هستند. این دوره از رقابت‌ها آقای مهرابی افشار هم همراه شما حضور داشتند ولی به نوعی به ایشان توجه چندانی از لحاظ رسانه‌ای نشد.

این را دیگر از شما رسانه‌ای‌ها باید پرسید که چرا به ایشان پرداخته نشده است و موضوعی نیست که من بخواهم جوابش را بدهم. من از شما می‌پرسم چرا این کار را نکردید؟ (خنده). جدا از شوخی اتفاقی که رقم خورده است اتفاق بزرگی بوده و ما در کنار هم کاری را شروع کردیم و هر دوی ما نماینده داوری ایران بودیم که در کنار هم توانستیم موفق شویم و ایشان در نیمه نهایی و من در فینال تا پایان حضور داشتیم و قطعاً حضورشان تا پایان مسابقات نشان از عملکرد خوبشان داشته است.

 

* در داوری با برادرتان کوپال چقدر مشورت و تبادل نظر می‌کنید؟

خیلی زیاد ما با هم در ارتباط هستیم و شاید اینکه دو نفر از یک خانواده در حرفه داوری مشغول باشند اتفاقی است که کمتر رخ می‌دهد و حالا ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و هم من در مورد قضاوت‌هایم از ایشان نظر می‌خواهم و هم برعکس این موضوع صادق است. البته داوری فوتبال و فوتسال کمی متفاوت است ولی به هر حال همیشه به هم کمک کردیم و در مورد کار هم اظهار نظر می‌کنیم.

 

* همیشه بحث در مورد علاقه داوران به تیم‌های خاص مطرح است. واقعاً این علاقه رنگی وجود ندارد یا اینکه داوران در زمین آن را کنار می‌گذارند؟

به طور کلی کسی که وارد جامعه داوری می‌شود و به سطح اول داوری می‌رسد سال‌ها برای این مسیر زحمت کشیده است و در مسیری که قرار گرفته است و سختی‌هایی که پشت سر گذاشته است تا مثلاً به سطحی مثل لیگ برتر برسد به نوعی الک می‌شوند و افرادی باقی می‌مانند که عاشق داوری هستند و اگر داوری در کودکی طرفدار تیم خاصی بوده در همان دوره برایش تمام می‌شود و داوری که به سطح بالا برسد فقط به فکر کار و حرفه خودش است و کسی نمی‌رود اعتبار داوری خودش را خرج کند تا در زمین قضاوت نادرستی داشته باشد و این را به نمایندگی از کل جامعه داوری می‌گویم.

 

* در مسابقات جام جهانی کولینا هم حضور داشت. برخورد با ایشان چطور است؟ همیشه صحبت از کاریزمای بالای ایشان مطرح بوده است.

دقیقاً همان چیزی که از تلویزیون می‌بینید صد برابرش در دیدار از نزدیک احساس می‌شود ولی این تا زمانی است که با ایشان هم صحبت نشده باشید. وقتی شروع به صحبت می‌کنید متوجه می‌شوید که واقعاً اینطور نیست و برخلاف ظاهرشان آدم به شدت فروتنی است و خیلی راحت صحبت می‌کند. این کاریزمایی که می‌گویید قطعاً در داوری باعث موفقیت ایشان شده است ولی در کنار این موضوع اصلاً برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد آدم بداخلاقی نیستند و من روز اول در کلاس های داوری شاید می‌ترسیدم از ایشان سوال بپرسم ولی بعد در ادامه متوجه شدم تصور اشتباهی در موردش داشتم.

 

* و سوال آخر، ویدیو چک در فوتسال در جام جهانی در چند مورد نتوانست کمکی به تصحیح تصمیمات اشتباه بکند. نقش VAR در فوتبال یا ویدیو چک در فوتسال چیست؟

قرار نیست اشتباهات داوری را به صفر برساند اما تا حد خیلی زیادی می‌تواند سطح اشتباهات تاثیرگذار را کاهش دهد و این فرقی در VAR‌ که در فوتبال است یا VS که در فوتسال است ندارد. قرار نیست یک ماشین امر قضاوت را بر عهده بگیرد و یکی جذابیت‌های فوتبال یا فوتسال همین اشتباهات داوری است که تکنولوژی کمک می‌کند کم و کمتر شود ولی قرار نیست به صفر برسد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز