خبرگزاری کار ایران

مناظره بعد از شکست سنگین؛

پولادگر باید تکواندو را رها کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۷۶۱

برنامه مناظره شبکه رادیویی ورزش درباره عملکرد ضعیف تکواندوکاران در المپیک توکیو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، برنامه مناظره شبکه رادیویی ورزش با عنوان «ناکامی تکواندو در المپیک ریشه در مدیریت دارد یا ضعف فنی» برگزار شد و در آن مجید نیری دبیر فدراسیون تکواندو، فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو و محمد بیرامی از کارشناسان این رشته رزمی حضور داشتند.

بیرامی در ابتدای این مناظره اظهار کرد: شخصا علاقه داشتم که رئیس فدراسیون تکاوندو پس از بیش از بیست سال درباره عملکرد فدراسیون پاسخ می دادند.

نیری دبیر فدراسیون تکواندو درباره دلایل موفق نبودن تکواندو در المپیک گفت: یک گزارش آماری درباره المپیک عجیب توکیو بدهم چون اتفاقات نویی در این المپیک افتاد. برای اولین بار جداول مسابقات تغییر کرد و در سه وزن با ۱۷ نفر برای اولین بار برگزار شد و به جای ۱۲۸ ورزشکار ۱۳۱ ورزشکار در این مسابقات حضور داشتند. ۶۱ کشور موفق به کسب سهمیه المپیک شدند. از این کشورها چین و کره جنوبی موفق به کسب شش سهمیه، انگلیس و ترکیه موفق به کسب پنج سهمیه، ۹ کشور چهار سهمیه و پنج کشور سه سهمیه گرفتند که ما هم با تلاشی که بچه ها داشتند موفق به کسب سه سهمیه یعنی دو نفر در بخش آقایان و یک نفر در بخش خانم ها شدیم.

وی ادامه داد:در المپیک اکثر افرادی که رنک بالا داشتند علی رغم تمرینات منطم نتوانستند مدال کسب کنند و این نشان می دهد تکواندو تغییر کرده است. در ۳۲ مدالی که تقسیم شد ۵۶ درصد را اروپاییها،۲۴ درصد آسیاییها، ۱۲ درصد را آفریقاییها و سه درصد را آمریکاییها بردند. میرهاشم حسینی در رقابت با حریف ازبکستانی موفق نبود و آرمین هادی پور با پای مصدوم با غیرت بازی کرد و ناهید کیانی با فشار و هجمه ای که ioc در آن نقش داشت نتوانست خوب ظاهر شود. اینکه جدول مسابقات طی بخشنامه اعلام شده ۱۶ نفره است و بعد ۱۷ نفره می شود آیا جای سوال ندارد.

بیرامی در ادامه این مناظه بیان کرد: ioc فقط به خاطر ما این ‌کار را نکرده است. توجه به پناهندگان از ۱۰ سال پیش در جامعه جهانی رونق یافت و تیم پناهندگان از المپیک ریو در رشته های مختلف آمد. اینکه ناهید کیانی چون رنک نداشت افتاد آخرین قرعه ما و حریفش هم که عضو تیم پناهجویان بود و سابقا هم عضو تیم ملی ایران بود چون رنکش پایین بود شدند رنک ۱۷ و ۱۸. فدراسیون جهانی تکواندو در مسابقات انتخابی تمام قاره ها و نه فقط آسیا رده های اول ودوم را که طلا و نقره می‌گرفتند مسابقه رده بندی برگزار می کرد تا تیم، نفر سومش مشخص شود تا اگر اتفاقی برای آن نماینده در آن وزن افتاد بتوانند جایگزین کنند و این را از قبل هم اعلام کرده بودند.

وی افزود: متاسفانه در تکواندو ما نمی آییم به مسائلی که باعث نتیجه نگرفتن شد بپردازیم و به حاشیه پرداختیم. صدای زنگ خطر از قهرمانی جهان ۲۰۱۷ آمد و در ۲۰۱۹ به ناقوس تبدیل و در لبنان صدای زنگ خطر گوش همه را آزار داد. در ۲۰۱۹ دو تن از بچه ها نتوانستند روادید بگیرند. تیم ما از رده اول و دوم شد دوازدهم که اگر بحث حاشیه کنار می رفت و به معضلات می پرداختیم قطعا نتیجه بهتری می گرفتیم. رشیدوف ۱۹ ساله که در توکیو طلا گرفت و همه را با تنوع تکنیکی زد دو سال پیش زیر دست امیر ولی پور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان ایستاده بود و بازیکن ما در تونس طلا گرفته بود، اما الان بازیکن ما کجاست رفته کانادا دارد تمرین می کند و تلاش می کند اقامت این کشور را بگیرد. علی اشکوریان در مسابقات المپیک نوجوانان آرژانتین به همراه خسروی طلا گرفتند، اما الان این دو تا کجا هستند اصلا به اردو دعوت شدند. این دو رنکینگ هم داشتند و می توانستند به مسابقات گرند پری اعزام شوند و امتیازاتشان را بالا بیاورند تا سهمیه بگیرند. اگر یک نفر جای هادی پور داشتیم می توانستیم جای او ببریم تا هادی پور مصدوم به مسابقات نرود.

دبیر فدراسیون تکواندو در ادامه مناظره گفت: بحث روانی بچه ها باید واکاوی شود. عطش کسب مدال در بخش آقایان نبود و بحث دیگر اینکه بچه ها نزدیک به دو سال بر روی تکنیک های متنوع تکواندو کار کردند، اما نتوانستند موفق باشند. نماینده ازبک تمرکز هاشم و کادر فنی را بهم ریخت. وقتی ورزشکار برای مدت طولانی از تکنیک استفاده نکرده باشد و ملکه ذهنش نباشد نمی تواند در مسابقات سنگین از آن استفاده کند. وقتی ملاک های کسب امتیاز را در نظر می گیریم و سبک مبارزه تنوع ندارد باعث می شود همگی به آن سمت حرکت کنند.

بیرامی در پاسخ به نیری تصریح کرد: آقای نیری به بحث روانی اشاره کردند، اما آقای فریبرز عسگری چند سال است که روانشناس در کنار تیم دارند. باید دید چرا بر روی بحث روانی کار نکرده است. سه تا بازیکن ما یعنی مردانی، میرهاشم و هادی پور فقط دو سال است به اینها بازی می دهیم. ورزشکاری که پشتش تهدید نباشد مسلما موفق نمی شود. هادی پور به اندازه توان خود زحمت کشید، اما اگر کسی در کنارش آماده بود می توانست در المپیک موفق باشد‌.

این کارشناس تکواندو ادامه داد: هادی ساعی تا آخرین روز مهلت انتخابی المپیک پکن با یوسف کرمی در حال رقابت بود، اما این مسائل برای ساعی رخ نداد با توجه به اینکه ساعی به وزن کرمی آمده بود و خیلی ها می گفتند حق کرمی است به المپیک پکن برود.

فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو در اواسط این مناظره به روی خط آمد و گفت: ما سه سال سخت تلاش کردیم تا در این روزهای سخت لبخند به لب مردم بیاوریم، اما نشد. خیلی مسائل مختلف وجود دارد. کرونا باعث شد ورزش تعطیل شود خیلی کشورها کرونا را رد کردند، اما ما درگیر پیک پنجم هستیم. در گرند پری توانستیم موفق باشیم، اما با کرونا آن روند از بین رفت. متاسفانه چون باشگاه ها تعطیل بودند آرمین هادی پور به ساحل می رفت تا تمرین کند که متاسفانه پایش بر روی ساحل می پیچد و رباط صلیبی پاره می کند از آن طرف میرهاشم با توجه به تعطیلی باشگاه ها و شرایط جغرافیایی که در آن منطقه حاکم است وزنش به شدت بالا رفت و مجبور شد کیلوهای زیادی را کم کند. هاشم به من می گفت بعد از المپیک وزنش را تغییر دهد.

وی بیان کرد: ما اگر کشور اروپایی بودیم می گفتیم هفته بعد فلان مسابقه را می رویم، اما در ایران باید سه ماه جلوتر برای ویزا اقدام کرد. اواسط خرداد تورنمنت اتریش را در نظر گرفتیم، اما شرایط باعث شد لغو شود. ما تیم بزرگی هستیم، اما برای نتیجه گرفتن باید شرایط زیادی باشد.

عسگری ادامه داد: ژاپن تکواندو ندارد و ورزشگاه ها را با پارتیشن از هم جدا کرده بودند. دو هفته مانده به المپیک توانستیم لوازم مورد نیاز خود را بخریم. من مسئول نتایج تکواندوکاران هستم و آن را به عهده می گیرم. برای آینده کشورهایی که صاحب سبک هستند مسیرشان گلخونه ای می شود و کسی که نتیجه می گیرد را باید برای چهار سال آماده نگه داری. باید دوباره تصمیم گیری شود. برای گرند پری که چهار سهمیه است یا در مسابقات آسیایی سهمیه برای تیم است، اما در مسیر گلخونه ای سهمیه به اسم فرد است و باید فقط آن ورزشکار را به لمپیک ببری.

سرمربی تیم ملی تکواندو اظهار کرد: قصد توجیه کردن ندارم. ما با این شرایط داریم کار می کنیم و مدال های زیادی در سیا و گرند پری گرفتیم. وضع موجود ما همینی بود که دیدید. اگر دولت که گفت ورزش در اولویتشان نیست بودجه بهتری می دادند بهتر می شد نتیجه گرفت. با توجه به وضع موجود بهترینها را برای ما تهیه کردند و از فدراسیون متشکرم. با رفتن فریبرز عسگری هیچ چیزی درست نمی شود.‌ کارشناسان باید دور هم جمع شوند و درباره موفق نبودنمان فکر کنند با این وضع در المپیک بعدی هم مشکل خواهیم داشت.

بیرامی در پاسخ به سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: آقای عسگری بعد از المپیک ریو و مسابقات سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ منچستر تمامی این مسال توسط کارشناسان مطرح شد. در شهریور تمرینات تکواندو شروع شد و خیلی کشورها برای ورزشکارانشان ویزای چند ساله دارند و نباید سر ویزا فدراسیون مشکل داشته باشند.

عسگری در پاسخ به بیرامی اظهار کرد: لطفا درباره شرایط فنی از من بپرسید. در این مدت فقط یکی دو نفر سر تمرین ما آمده اند.

بیرامی گفت: آقای پولادگر شکست را گردن رسانه ها انداختند. سر توکیو گفتند حمایت کنید و الان داشت حمایت می شد.

عسگری پاسخ داد: از حمایتها ممنونم، اما پیشکسوتان نگفتند کجای کار ایراد دارد. الان که همه می گویند ما میدانستیم این طوری می شود، اما هیچ کدام به ما راهنمایی ندادند.

وی افزود: بازیکنانی که در تیم جوانان بودند به تیم بزرگسالان آوردم تا کار کنند و آبدیده شوند. ما اگر بتوانیم یک تیم دوم داشته باشیم این اتفاقات را که الان شاهدیم نمی افتاد، اما بحث منابع مالی وسط می آید. من دلم می سوزد آن کسی که آقای بیرامی با او کار کرده و نفر ازبکستانی را برده پس از برگشتن از مسابقات نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۸ شش ماه در اینجا بود و متاسفانه یک ویزای پنج ساله کانادا در پاسپورتشان بوده که گذاشتند رفتند. آیا اصلا صبر کردند ببینند انتخاب می شودند یا نه. این خیلی بی انصافی است که ما سفر شخصی خود را بگذاریم به پای اینکه فدراسیون ما را حمایت نکرده است.

سرمربی تیم ملی تکواندو تصریح کرد: هر کسی در مسابقات انتخابی برده من او را به تیم ملی بردم. بخشی را حمایت کردیم. در اردوهای قبل جوانان را دعوت کردم. برای این کار تیم امید از همه بهتر است که به گرند پری ببریم. برای میرهاشم حسینی پشتوانه داشتیم.

عسگری گفت: اشکوریان از تیم ملی خط نخورد یک روز خودش ساکش را برداشت رفت. متاسفانه الان هر راست و دروغی را بهم نسبت می دهیم. از اشکوریان بپرسید آیا من خطش زدم. شرایط سختی داریم و با همدلی و ارائه راهکار آن را حل کنیم. بخش اعظم این مشکلات بر سر بودجه است که اگر حل شود خیلی از مشکلات حل می شود.

نیری دبیر فدراسیون تکواندو در ادامه این مناظره بیان کرد: آقای بیرامی با توجه به شناختی که از شما دارم عادت دارید مطلبی را مطرح کنید و یک ابهام و ذهنیت غلط و تهمت در ذهن افراد ایجاد کنید. گفتند بعد از ریو نتایج خوب نبود، اما بعد از آن در المپیک دانشجویان ۴ مدال و در مسابقات دیگر دو مدال گرفتیم. میرهاشم و هادی پور شب مسابقه رسیدند و روانشناس تیم و آقای عسگری زحمت کشیدند تا بچه ها را آماده کنند.

وی افزود: آقای عسگری برنامه داشت که در هر وزن دو نفر در زیر بیست سال باشند. در وزن هادی پور، فرزان عاشورزاده را داشتیم و فدراسیون تلاش کرد تا موفق باشد، اما در یک مسابقه به نماینده رژیم صهیونیستی خورد.

نیری گفت: در تمام رده های سنی لیگ برگزار می کنیم و در آن قهرمان هستیم. کشورهایی مثل ازبکستان و تونس که بچه های جوانانشان مدال گرفتند شش ماه قبل با بدن فرش آمدند. با پتانسیلی که ایران دارد اگر کمتر از چهار وزن سهمیه داشته باشد کم کاری می شود. ما چهار سهمیه داشتیم که یک نفر به خاطر مسائل خانوادگی رفت.

دبیر فدراسیون تکواندو تصریح کرد: ما سه بعد را برای انتقاد می توانیم در نظر بگیریم ما اولین فدراسیونی بودیم که تمرینات را شروع کردیم. در این یکی دو سال اخیر در تورنمنتهای ممکن شرکت کردیم. مربیان برنامه ریزی خوبی داشتند در برنامه های آقای عسگری استادان دانشگاه و صاحب نظران نظر می دادند. وقتی نتیجه کسب نمی شود حتما یک جای کار مشکل دارد، اما در برنامه های استراتژیکمان تغییراتی می دهیم. امسال سال اولی است که برنا‌مه های پنج ساله استراتژیک برگزار شد. از طریق اپلیکیشن تکواندو به دنبال این هستیم تا کسی که در دورافتاده ترین نقطه کشوراست بتواند در تکواندو حضور یابد.

وی ادامه داد: ریاست فدراسیون را مجمع انتخاباتی برمی گزیند و بحث انتصاب نیست. در دوره قبل از ۴۲ رای، آقای پولادگر ۴۱ رای آورد. وقتی یک انتخاب را زیر سوال می بریم درواقع رای دهندگان را زیر سوال می بریم.

بیرامی در پاسخ به دبیر فدراسیون تکواندو گفت: آقای نیری من به کسی تهمت نزدم. من نقدهایم را با سند و مدرک ثابت کردم. از تکواندوکار کمربند سفید تا بالا باید پول به فدراسیون بدهند. وقتی پرداخت می شود این بودجه ها کجا می رود و فدراسیون دائم در حال ناله است. بحث فنی را گفتند بررسی می کنیم، اما چند بار این ‌کار را کردند، اما چه فایده. همه می دانند مشکل کجاست.

این کارشناس تکواندو ادامه داد: پولادگر هر دو سال دبیر و کادر فنی را عوض کرد. شما بیست سال مدیر هستید و در سراشیبی سقوط هستید و تیم نتیجه نمی گیرد. فدراسیون جهانی هشت کشور را برای بهترین فدراسیون دنیا معرفی کرد که کشوری مثل گواتمالا یا کلمبیا جایزه ای مثل ایران را‌ گرفت. وقتی مجموعه ای نتیجه نمی گیرد عامل اصلی اش باید برود.‌ پولادگر در برهه ای موفق بود، اما الان در رنک پایین تر از بیست هستیم و باید تغییراتی انجام شود.

نیری در پاسخ به بیرامی اظهر کرد: مجمع سالیانه چند وقت پیش برگزار شد و بودجه مشکل نداشت. ما دو الی سه ماه درگیر حسابرسی های رسمی بودیم. یک تکواندوکار برای تمدید عضویت دو ساله اش سیزده الی چهارده هزار تومان پرداخت می کند. در دوران کرونا به مربیان گفتیم آموزشها را آنلاین کنید. مربیان از حکم های تکواندو سهم می برند و این حرفه ای بودن تکواندو را نشان می دهد.

وی در پایان گفت: خدمات پولادگر به تکواندو قابل وصف نیست. دوستان اگر نظری دارند باید به مجمع فدراسیون بگویند تا آنها تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز