خبرگزاری کار ایران

شنا به مقصد توکیو

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۵۰۲

کسب سهمیه المپیک از یک پایگاه استانی و شکستن پی در پی رکوردهای ملی و البته اختلاف ناچیز شناگران ایران با رکوردهای ورودی المپیک ثابت می کند شنا در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد.

به گزارش ایلنا، سرانجام تابو شکست و شنای ایران توانست سهمیه المپیک را کسب کند. یک دستاورد بزرگ که با توجه به شرایط و وضعیت شنای ایران به ویژه در دو سال اخیر باید آن را شاهکار تلقی کرد. در رشته ای که کسی انتظار کسب سهمیه و موفقیت را ندارد، شنا توانست همه محدودیت ها و مشکلات را کنار زده و المپیکی شود.

مهرشاد افقری نماینده شنا ایران و عضو پایگاه قهرمانی شنا استان اصفهان که با هدایت گامردیلانچیان در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان حضور دارد، موفق به ثبت رکورد ۵۳٫۴۶  در ماده ۱۰۰ متر پروانه شد و بالاتر از حد نصاب ورودی B المپیک (۵۳٫۵۲)، شنا کرد. افقری با ثبت این زمان، رکورد ملی این ماده را نیز جابجا کرد. رکورد پیشین ۱۰۰ متر پروانه با زمان ۵۴.۱۷ به نام مهدی انصاری بود که مهرشاد افقری با ثبت زمان ۵۳.۴۶ این رکورد را بهبود بخشید و به نام خود ثبت کرد.

علیرضا یاوری، متین سهران و مهرشاد افقری نمایندگان شنا ایران از پایگاه قهرمانی اصفهان در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان هستند که زیر نظر گامردیلانچیان برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند.

این نخستین سهمیه مستقیم المپیک (حدنصاب ورودی B) در رشته شنا بعد از ۱۴ سال است. پیش از این تنها یکبار در المپیک ۲۰۰۸ پکن شنا ایران موفق به کسب سهمیه مستقیم شده بود. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی شنا بهترین‌هایی که حد نصاب ورودی B المپیک را کسب کردند در دسته بندی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار می‌گیرند.

حمله به دروازه های توکیو!

شنای ایران از مدتها پیش برنامه های خود را برای کسب سهمیه المپیک آغاز کرده بود اما یک اتفاق عجیب و جهانی همه برنامه ها را متوقف کرد. پاندمی منحوس کرونا اگرچه ورزش دنیا و ایران را به مدت یک سال تعطیل نمود اما رشته شنا بیشتر از بقیه از این ویروس منحوس آسیب دید چرا که تمامی استخرها تعطیل شد و شناگران عملا یک سال خانه نشین شدند و برخلاف سایر رشته ها هیچ فعالیت و اعزامی را تجربه نکردند.

با عادی شدن شرایط تمرینات شناگران به شکل محدود از سر گرفته شد اما عقب ماندگی یک ساله چیزی نبود که بتوان آن را به سادگی جبران کرد. در ورزش حرفه ای حتی یک ماه تمرین نکردن و دور ماندن از شرایط مسابقه یک ورزشکار را یک سال از بقیه عقب می اندازد و این نشان می دهد که شناگران ایران تا چه اندازه بابت تعطیلی تمرین و استخرها لطمه دیدند. چند ماه به آب نزدن برای یک شناگر فاجعه است و این اتفاق برای شناگران ایران افتاد.

با وجود آغاز تمرینات اما دوری از شرایط مسابقه، معضل بزرگ شناگران ایران بود. چه آنکه هیچگاه شرایط تمرینی با مسابقه قابل قیاس نیست و از همین رو دوری یک سال و نیمه از مسابقات رسمی مشکل دیگری بود که شناگران ایران را در منگنه قرار داد. شیوع ویروس کرونا در سال گذشته موجب شد تا شنا ۳ مسابقه برون مرزی را از دست بدهد. در ادامه ۲ مسابقه لغو شد و شناگران نتوانستند به صربستان و ترکیه اعزام شوند تا کار دشوارتر شود. شناگران ایران تنها تیم ملی در دنیا بودند که بدون یک مسابقه تدارکاتی به رقابت‌های انتخابی المپیک اعزام شدند.

با وجود همه این محدودیت ها، تنگناها و مشکلات شناگران ایران به مسابقات انتخابی المپیک در بلگراد اعزام شدند. تورنمنتی دشوار که به نوعی یکی از آخرین فرصت های کسب سهمیه برای همه شناگران جامانده از المپیک محسوب می شد. در بلگراد شناگران ایران با بدشانسی سهمیه ای کسب نکردند اما نتایج ثبت شده به اندازه ای درخشان بود که تلخی عدم کسب سهمیه را شست و با خود برد.

مسابقات شنا انتخابی المپیک ۲۹و ۳۰ خرداد به میزبانی شهر بلگراد برگزار شد. نمایندگان شنا ایران در دور مقدماتی دومین روز از این مسابقات به آب زدند و جواز حضور در فینال ماده های خود را کسب کردند. همچنین شناگران ایران در تایم تریل به رکورد ورودی المپیک حمله کردند اما موفق نشدند.

در دور مقدماتی روز دوم این رقابت ها مهدی انصاری در ماده ۱۰۰ متر پروانه و بنیامین قره‌حسنلو و سینا غلامپور در ماده ۵۰ متر آزاد راهی فینال شدند. در دور فینال روز دوم این مسابقات ابتدا بنیامین قره حسنلو و سینا غلامپور در ماده ۵۰ متر آزاد به آب زدند که قره حسنلو با ثبت زمان ۲۳٫۱۴ اول و سینا غلامپور با زمان ۲۳٫۴۵ دوم  شد. در ادامه مهدی انصاری در فینال ۱۰۰ متر پروانه با ثبت زمان ۵۵٫۴۲ در جایگاه سوم ایستاد و به کار خود پایان داد. بدین ترتیب پرونده  مسابقات شنا انتخابی المپیک به میزبانی صربستان بسته شد و این رقابت‌ها به پایان رسید.

در این رقابتها شناگران ایران رکوردهای قابل توجهی را ثبت کردند و رکورد ملی ۲۰۰ متر پروانه ایران نیز شکسته شد. متین بالسینی در مرحله مقدماتی مسابقات موفق شد رکورد ملی ماده ۲۰۰ متر پروانه را پس از ۳ ماه بار دیگر جابجا کند. بالسینی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ موفق شده بود در  مسابقات بین المللی شنا امارات رکورد ماده ۲۰۰ متر پروانه را با ثبت زمان زمان ۲:۰۱٫۶۷ بهبود بخشد. این شناگر جوان و آینده دار تیم ملی در مرحله مقدماتی مسابقات گزیشنی بلگراد ۲۰۰ متر را در زمان ۲:۰۱٫۵۹ شنا کرد و رکورد جدیدی در این ماده به ثبت رساند

با مرور رکوردها مشخص می شود در بلگراد تمام نمایندگان ایران شانس کسب سهمیه المپیک را داشتند، چون در تمرینات به استانداردها رسیده و بسیار نزدیک به رکوردهای ورودی بودند. اختلاف شناگران تا المپیک در حد ۲۰ صدم ثانیه، ۶۰ صدم ثانیه و نهایتاً ۲ ثانیه بود.

بی تردید اگر شناگران ایران پیش از حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک می‌توانستند در حداقل یک مسابقه تدارکاتی حضور پیدا کنند، شرایط فرق می‌کرد. همانطور که در این مسابقات هم دیدیم شناگران ایران روز به روز بهتر شدند. بدون شک اگر تدارکات بیشتری بود، قطعاً نتایج بهتری کسب می‌شد، اما کرونا کار را  سخت کرد.

درهای باز در شنا

سیاست درهای باز در شنا از مدتها پیش در شنا اجرا شده. رشته ای که با توجه به محدودیت ها و کمبود زیرساخت ها در طول تاریخ همیشه متمرکز تهران و مرکز بوده اما محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا با یک استراتژی درست و اصولی سیاست درهای باز را اجرا کرده و همه توجه و منابع را متمرکز مرکز نکرده است. اجرای اصولی این سیاست با توجه به کمبود منابع در این رشته و البته نبود زیرساخت ها بسیار دشوار بود اما رضوانی اعتقاد دارد که در سراسر ایران استعدادهای ویژه ای وجود دارند که در صورت توجه و حمایت می توانند شنا را متحول کنند.

ایجاد پایگاه های شنا در سراسر ایران حالا تاثیر خود را گذاشته و منجر به کسب سهمیه برای شنا ایران شده است. کسب سهمیه المپیک توسط شناگری که در پایگاه اصفهان حضور داشته نشان دهنده موفقیت سیاست فدراسیون شنا است. اتفاقی که حالا باید با سرعت و کیفیت بیشتری در سراسر ایران اجرا شود تا شاهد موفقیت های بیشتر شنا باشیم.

این اتفاق لزوم حمایت از این رشته مادر را یادآوری می کند. کسب سهمیه المپیک از یک پایگاه استانی و شکستن پی در پی رکوردهای ملی و البته اختلاف ناچیز شناگران ایران با رکوردهای ورودی المپیک ثابت می کند این رشته در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد و با اندکی توجه و حمایت بیشتر می توان نتایج بهتر و درخشانتری را کسب کرد.

در این میان فدراسیون شنا نیز باید برای پیشرفت بیشتر شناگران برنامه های جدیدی را مدنظر قرار دهد. رکوردهای شناگران ایران در تورنمنت های اخیر به ویژه انتخابی المپیک در صربستان نشان داد که شنای ایران از دوران رکود و سکون فاصله گرفته و در مسیر رو به جلو حرکت می کند اما موفقیت و شتاب گرفتن در این مسیر نیازمند توجه بیشتر و حرفه ای تر است. اردوهای متوالی و برون مرزی، حضور مستمر در رقابت های بین المللی و البته استفاده از مربی خارجی هر کدام کاتالیزورهایی هستند که می توانند شنای ایران را به موفقیت های بیشتری برسانند و مدال به ارمغان بیاورند.

رضوانی: نیاز به دانش مربی خارجی داریم

محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در خصوص عملکرد شناگران در مسابقات کسب سهمیه المپیک صربستان اظهار کرد: یکی از بهترین رکوردهای شنای کشور در این مسابقات به دست آمد. بنیامین، متین و سینا خیلی خوب شنا کردند.

آنها یک سال و نیم است که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بودند اما با همه اینها رکوردهای خوبی را ثبت کردند. من از رکورد ۲ دقیقه بالسینی در انتخابی المپیک صربستان خیلی راضی هستم، اتفاق بزرگی برای شنای ایران بود. کادر فنی و ملی‌پوشان همه تلاش کردند اما سهمیه کسب نشد. تمام مسئولیت‌ها با من است و منِ رئیس فدراسیون تمام مسئولیت ها را می‌پذیرم. ملی‌پوشان تلاش خود را کردند. امیدوارم این مسیر به درستی پیش رود. ما حتما نیاز به دانش یک مربی خارجی در شنا داریم و حتما این کار را خواهیم کرد.

وی در خصوص عملکرد شناگران گفت: بنیامین، سینا و متین خیلی خوب شنا کردند اما مهدی انصاری اصلا خوب نبود. ما بیشتر از انصاری انتظار داشیم. بنیامین رکورد خیلی خوبی زد. برخی رکوردها در برخی ماده ها کلاس کشور را بالا می‌برد. الان رکورد ۲ دقیقه برای شنای ۲۰۰ پروانه یک کلاس محسوب می‌شود.

متین دو سال قبل رکورد ۲۰۰ پروانه را بعد از ۱۰ سال شکست. پیش از متین یک ورزشکار که ایران هم زندگی نمی‌کرد رکورد ۲۰۰ را برای خود ثبت کرده بود. متین با ۱۹ سال سن این رکورد را شکست. آینده او اگر این رشته را ادامه دهد درخشان خواهد بود. امیدوارم در آینده از این فرصت بهترین بهره برداری را کند.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو دور بودن از مسابقات را عامل مهمی عنوان کرد و افزود: مهمترین عامل بدون بهانه جویی که به آن باید توجه کرد عدم حضور ملی‌پوشان بیش از ۱۸ ماه در مسابقات است. ملی‌پوشان ما از فروردین ۹۹ تا اکنون در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده بودند. این خیلی موضوع مهمی است.

ملی‌پوشان در مسابقات خیلی استرس داشتند و این استرس را کسی نمی‌تواند مدیریت کند چون آنها مدت‌ها در مسابقه شرکت نکرده بودند. وضعیت شنا با سایر رشته‌ها متفاوت بود تمامی استخرهای دنیا تعطیل بود. فوتبال، بسکتبال و والیبال انجام می‌شد اما استخرها تعطیل بود. برای کسب سهمیه همه زحمت کشیدند به خصوص در این چند ماه آخر که نمی‌توان این تلاش ها را نادیده گرفت.

وی در خصوص سهمیه یونیورسالیتی گفت: یونیورسالیتی یک سهمیه جهانی است که به برخی کشورها از سوی فینا اعطا می‌شود. البته این سهمیه به یک زن و یک مرد در هر کشور اعطا می‌شود اما آقای المسلم این کمک را به ما کرد و فعلا یک سهمیه به ما داده شده است.

احتمالا متین به عنوان نماینده ایران در المپیک شنا خواهد کرد، ما مجوز حضور یک شناگر در المپیک را از فینا گرفته‌ایم. تلاش این بود که بتوانیم دو شناگر را بفرستیم.

امیدوارم که متین به مسابقات هفته آینده بوسنی اعزام شود تا اگر شد ورودی مستقیم را کسب کند. سهمیه یونیورسالیتی کسب شده اما متین قرار است در مسابقات بوسنی هم شرکت کند تا سهمیه مستقیم بگیرد. متین، خانواده‌اش و کادر فنی در این چند ماه آخر واقعا از جان مایه گذاشته اند. متین می‌خواهد سهمیه مستقیم بگیرد. خانواده‌اش تلاش می‌کنند ما هم کمک می‌کنیم تا بتواند سهمیه مستقیم بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز